top of page

قرارنامه‌ (amicus brief) بنیاد فرشگرد علیه دادخواست غرامت مهدی سحرخیز

بیانیه مطبوعاتی


بنیاد فرشگرد قرارنامه‌ای (amicus brief) را بصورت رسمی‌ درجهت مخالفت با ادعای درخواست غرامت مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد و فرهنگ دوران خاتمی، جهت زندانی شدن پدرش در ایران، به دادگاه منطقه ای ایالات متحده، ناحیه کلمبیا – در یکم ژون ۲۰۲۲ - ارائه کرده است.

بنیاد فرشگرد با تقدیم این قرارنامه توسط تیم وکلای خود و اراِئه مستنداتی مبنی بر دلبستگی و ارتباطات خانواده سحرخیز با جناح اصلاحطلب جمهوری اسلامی و دلایل قانونی، از دادگاه خواسته است که درخواست شاکی (مهدی سحرخیز) را برای دریافت غرامت یکصد و پنجاه و شش میلیون دلاری از اموال بلوکه شده ایران، رد کند.

در این قرارنامه رسمی که در ۲۵ صفحه تنظیم شده است، بنیاد فرشگرد ضمن ارائه مستندات سوابق عیسی سحرخیز به عنوان بالاترین مقام در دوران خاتمی برای اعمال سانسور بر مطبوعات و جراید، و عامل سلب آزادی بیان روزنامه نگاران، عنوان کرده است که سیستم قضایی ایالات متحده نباید اجازه دهد افرادی که سالها درخدمت حکومت‌های فاسد و تروریستی، و جزئی از سیستم آنها بوده‌اند، و از بازی قدرت در آن حکومت‌ها کنار گذاشته شده‌اند، میلیون‌ها دلار به واسطه دادگاه‌های آمریکا به جیب بزنند.

بنیاد فرشگرد به عنوان یک نهاد حامی آزادی، دموکراسی و حقوق فردی شهروندان ایران با کلیت جمهوری اسلامی و ساختار قدرت در آن مخالف است و دعوای حکومت با عیسی سحرخیز را یک دعوای داخلی و میان جناحیِ جمهوری اسلامی می‌داند. عیسی سحرخیز حتی در زندان مردم را به رای دادن به روحانی تشویق می‌کرد و فرزند وی، مهدی سحرخیز که ادعای غرامت از اموال ایرانیان به دلیل زندانی شدن پدرش توسط جمهوری اسلامی را کرده است، در دورانی که پدر وی در زندان بوده، به مهمانی شام ظریف در نیویورک رفته و علنا به ستایش از او و حمایت از سایر اصلاحطلبان در قدرت، مانند روحانی مشغول بوده است.
بنیاد فرشگرد در عین محکوم کردن هر گونه خشونتی علیه شهروندان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی، صراحتا باور دارد که زندانی شدن عیسی سحرخیز توسط دستگاه قضایی رژیم ایران، مشمول عمل گروگانگیری نمی شود و پرداخت غرامت به مهدی سحرخیز، ظلم به قربانیان واقعی جنایات رژیم و ملت ستمدیده ایران است.

اعضای بنیاد فرشگرد به عنوان مخالفان جمهوری اسلامی باور دارند، فارغ از هر نتیجه‌ای که این مدارک ارائه شده به دادگاه آمریکا علیه غارت اموال ایرانیان داشته باشد، در شرایطی که ملت ایران در بدترین وضعیت اقتصادی و معیشتی بسر می‌برند، سکوت در برابر اپوزیسیون صادراتی جمهوری اسلامی، که برای چاپیدن اموال ایرانیان از هم سبقت می‌گیرند، گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود.
بنیاد فرشگرد با خرسندی رضایت خود را از تصمیم قاضی این پرونده در پاسخ به نامه‌ی رسمی بنیاد، در پذیرش و در نظر گرفتن مستندات و دادن مهلت دو هفته‌ای به مهدی سحرخیز برای پاسخ دادن به مدارک موجود در نامه اعلام می‌کند.

بنیاد فرشگرد صمیمانه امیدوار است قاضی پرونده با در نظر گرفتن نامه‌ی ارائه شده، اجازه غارت اموال ایرانیان به‌ دست سانسورچی‌های سابق را ندهد. بنیاد فرشگرد پرونده‌های جداگانه‌ای برای مابقی عوامل رژیم که پس از دهه‌ها سرکوب و تحقیر ایرانیان و تبدیل ایران به جهنم امروز با خیال راحت در کشورهای غربی سکنی گزیده‌اند و در صدد دزدی‌های مدرن زیر پوشش پرونده‌های حقوق بشری هستند، آماده کرده‌است که در فرصت مناسب، به دادگاه‌های مربوطه تقدیم خواهد کرد.


۱۳ خرداد ۲۵۸۱ شاهنشاهی

سوم جولای ۲۰۲۲


میترا جشنی - مدیر اجرایی بنیاد فرشگر




FSIA amicus brief
.pdf
Download PDF • 358KB


bottom of page