top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

۱۸بهمن ۲۵۸۱ شاهنشاهی


 

فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، توسط دادگاه کیفری این شهر به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.


فاطمه سپهری

فاطمه سپهری زندانی سیاسی سابق چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه در جریان خیزش ملی جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد، بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

 

نگار داوودی، دانشجوی دانشگاه سراسری ایلام از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام به ریاست رجب محمدی به اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» و «توهین به رهبری» به دوسال حبس تعزیری و یکسال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی این شهرستان محکوم شده است.

نگار داوودی

وی همچنین در بخش دیگری از پرونده خود توسط شعبه صدوسه دادگاه کیفری دو ایلام به ریاست یاسر خلفی به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به‌ سه ماه حبس تعزیری، هفتاد‌وچهار ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن به مدت دویست ساعت با اخذ گواهی و تاییدیه از سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام محکوم شده است. شعبه صادر ‌کننده این حکم به دلیل عدم وجود سابقه کیفری، حکم سه ماه حبس تعزیری و هفتادوچهار ضربه شلاق نگار داوودی را به بیست‌و‌چهار میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرده است.

نگار داوودی، بیست‌وچهارم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایلام، بازداشت شد. وی پس از یک هفته از بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل و بیست‌وهفتم آذرماه با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

 

بهراد صباغ، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه پلی‌تکنیک(امیرکبیر) از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه بیست‌ونُه دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بهراد صباغ

بهراد صباغ، یازدهم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

زهره سرو، زندانی سیاسی سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

به نقل از یک منبع مطلع آگاه: «خانم سرو صبح سه‌شنبه به بهانه اعزام به بیمارستان طالقانی از زندان اوین خارج و به زندان قرچک انتقال داده شد. تاکنون از دلیل انتقال این زندانی سیاسی اطلاعی حاصل نشده است».

زهره سرو

زهره سرو، زندانی سیاسی سابق اوایل مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه (بند الف-یک) منتقل شد. وی اواسط آبان‌ماه سال گذشته با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین انتقال داده شد.

وی در نهایت توسط شعبه بیست‌و‌شش دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

آرش صادقی، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران، به اتهامات «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری، ممنوعیت خروج از کشور و منع حضور در تهران و استان‌های شمالی به مدت دو سال، منع از عضویت در احزاب و گروه‌ها، دستجات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال و ضبط وسایل کشف شده در منزل به نفع دولت محکوم شده است.

آرش صادقی

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق در جریان خیزش ملی جاری، چهارشنبه بیستم مهرماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. وی در نهایت شنبه یکم بهمن‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.

 

سپهر ضیائی، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «عضویت در دسته جات‌ و گروه‌های‌ غیر قانونی با هدف‌ برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره تلفن و لپ‌تاپ‌های ضبط شده، محکوم شده است.

سپهر ضیاپی

سپر ضیائی، دوم مهرماه سال جاری در منزل شخصی خود در تهران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی این شهروند بهائی و اعضای خانواده‌اش از قبیل تلفن همراه، لپ‌تاپ و کامپیوتر، مدارک بانکی و شخصی را ضبط کردند.

 

امیر شیبانی زاوه، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه هفت دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت در گروه‌ها و دسته‌های ضد انقلاب» و «اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی» در مجموع به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

امیر شیبانی زاوه

به گفته‌ی امیر شیبانی زاوه، شرکت در فراخوان‌ها، انتشار تصاویر مهسا امینی و مزار نیکا شاکرمی در اینستاگرام و شرکت در مراسم ابوالفضل آدینه‌زاده از جانباختگان خیزش ملی در مشهد، از مصادیق اتهامات مطروحه، عنوان شده است.

امیر شیبانی زاوه، یازدهم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مشهد بازداشت و پس از گذشت حدود یک ماه با قرار آزاد شد.

 

امیر امین، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه بیست‌‌و‌هشت دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد، به اتهامات «اجتماع تبانی علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.

امیر امین، هشتم مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

حسام کریم، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه بیست‌و‌نُه دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم به اتهامات «اجتماع تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

حسام کریم، بیست‌و‌نُهم شهریورماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و در نهایت به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

حمیدرضا سعیدزاده، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه بیست‌وهشت دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به اتهامات «اجتماع تبانی علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده‌ است.

حمیدرضا سعیدزاده، هشتم مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

علی بهرام‌پور، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان قزوین به اتهامات «اغوا و یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.


وی همچنین در بخش دیگر پرونده خود توسط شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری دو شهرستان قزوین به اتهام «نشر اکاذیب» به چهار ماه حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره تلفن همراه و سیم کارت به نفع دولت محکوم شد.

علی بهرام‌پور، نویسنده و مترجم ساکن تهران، دوازدهم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در استان قزوین بازداشت و پس هفتاد و هشت روز با پایان یافتن مراحل بازجویی‌ با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.

 

فرزانه صیدی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط دادگاه تجدیدنظر ایلام به دو سال و دو ماه حبس تعلیقی، پرداخت بیست‌و‌پنج میلیون تومان جزای نقدی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه محکوم شده است.


وی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب و کیفری دو ایلام به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه محکوم شده بود.

فرزانه صیدی، دانشجوی اهل ایلام، بیست‌وسوم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از گذشت یک ماه با قرار وثیقه‌ سه میلیارد تومانی به طور موقت از زندان ایلام آزاد شد.

 

 

مهدی صادقی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط شعبه صد‌وسه دادگاه کیفری دو ایلام، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به شش ماه حبس تعزیری، هفتاد‌و‌چهار ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


بنابر گزارش منابع خبری، پرونده دیگری نیز علیه وی به اتهامات «توهین به مقدسات»، «تشویش اذهان عمومی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب ایلام گشوده شده است.

مهدی صادقی، بیستم مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایلام بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان این شهر منتقل شد. وی در نهایت دوم آذرماه، با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی به طور موقت از این زندان آزاد شد.

 

متین گرجی، شهروند بهائی ساکن قائمشهر، شنبه یازدهم بهمن‌ماه، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.

وی هجدهم دی‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.


اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری از طریق انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی یوتیوب» عنوان شده است.

 

اشکان بلوچ، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی محبوس در زندان تهران بزرگ، شامگاه جمعه هفتم بهمن‌ماه، از طریق بریدن رگ خود، اقدام به خودکشی کرد.


به نقل از یک منبع آگاه : «اشکان بلوچ جمعه شب هفتم بهمن‌ماه، از طریق بریدن رگ خود در زندان تهران بزرگ اقدام به خودکشی کرد و نهایتا توسط مسئولان زندان جهت مداوا به بیمارستان منتقل شد.»

اشکان بلوچ، سی‌ودو ساله و مربی کیک بوکسینگ مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری در تهران بازداشت و از طرف مقامات قضایی جمهوری اسلامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

 

دوشنبه دهم بهمن‌ماه، همزمان با انتقال مهدی‌ مسکین‌نواز، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه از زندان رجایی‌شهر #کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) زندان #اوین عسل مسکین‌نواز، دختر هفده‌ساله وی نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.


به نقل از یک منبع مطلع : «انتقال آقای مسکین‌نواز به بند ۲۰۹ زندان اوین، با درخواست وزارت اطلاعات و دستور مستقیم شعبه سوم بازپرسی مقدس و نماینده دادستان الیاسی صورت گرفته است و ماموران امنیتی شماری از لوازم شخصی از جمله دست نوشته‌ها و کتاب‌های وی را ضبط کردند.»

مهدی مسکین‌نواز، پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به دلیل «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» توسط نیروهای امنیتی در بندر پهلوی (بندر انزلی) بازداشت شد.


وی پس از پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و در نهایت یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.

مهدی مسکین‌نواز، مردادماه ۱۳۹۸، توسط شعبه بیست‌و‌شش دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به سیزده سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

 


آخرین آمار از خیزش ملی جاری در ایران


از تاریخ ۲۶ شهریورماه تا شانزدهم بهمن‌ماه



تعداد آزاده‌رزمان جان‌باخته تاکنون ۵۲۷ تن اعلام شده است.


۷۱ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.


۱۹۶۲۳ نفر بازداشت شده‌اند، که از این آمار تنها هویت ۵۱۳۴ نفر شناسایی شده است.


تاکنون ۴ تن از این آزاده‌رزمان بازداشت‌ شده در خیزش ملی جاری،  توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.


۷۱۸ نفر از دانشجویان دانشگا‌ه‌های کل کشور نیز بازداشت‌ شده‌اند.

bottom of page