top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

پنجشنبه، ۸ مهرماه ۱۴۰۰

رضا محمدحسینی، کنشگر مشروطه‌خواه محبوس در زندان رجایی شهر کرج دیروز هفتم مهرماه ۱۴۰۰، در پی مثبت اعلام شدن تست کرونایش، به قرنطینه این زندان منتقل شده است.

رضا محمدحسینی، اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری»، «خروج غیرقانونی از مرز»، «ورود غیرمجاز به داخل کشور» و «تمرد از دستور ماموران» مجموعا به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۷ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمده است. این کنشگر سیاسی در دوران گذراندن محکومیتش نیز، به بهانه‌ «توهین به مامور در حین انجام وظیفه» توسط شعبه ۱۱۶۵ دادگاه کیفری ۲ تهران، به ۵۰ ضربه شلاق محکوم گردید.

 
آرشام رضایی، کنشگر مشروطه‌خواه محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰، در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا، به قرنطینه این زندان منتقل شده است.
آرشام رضایی، در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.

وی در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۷، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه (بدون حضور وکیل و بدون اطلاع قبلی)، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سید احمد زرگر عینا تایید گردید. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است. آرشام رضایی، در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۹، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت شد.

آرشام (محمود) رضایی، در تاریخ یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ نیز در پرونده جدیدی که به صورت مشترک با دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و شکیلا منفرد علیه وی گشوده شده بود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد. این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ۱۱ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی کاهش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۱ ماه حبس تعزیری برای او قابل اجرا است.
 


روزبه پیری ۳۲ساله، دانشجوی رشته حقوق که در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی به طرز خشونت‌آمیزی بازداشت و در طی روزهای اخیر به زندان تبریز منتقل شده بود، روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شده است. برادر وی در صفحه شخصی خود اعلام کرده است؛ اتهام روزبه پیری در مرحله مقدماتی دادرسی «تبلیغ علیه نظام» مرتبط با نگارش «جزوه تاریخی غرب آذربایجان از دیروز تا امروز وظیفه ما برای فرداها» توسط وی عنوان شده است. روزبه پیری، پیش‌تر نیز توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز، به ریاست قاضی میکائیل وطن‌خواه الوار، به اتهام «‏نشر اکاذیب در فضای مجازی» به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. این حکم توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، عینا تایید شد. این پرونده به دلیل انتشار مطالبی در خصوص آزار و شکنجه برادرش یاشار پیری، توسط نیروهای امنیتی بر علیه روزبه پیری، گشوده شده بود. روزبه پیری، در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۹۸، نیز همراه برادرش یاشار پیری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز، به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۹۱ روز حبس تعزیری کاهش یافت.
 
محکوم کردن بازداشت عزیز قاسم‌زاده معلم گیلانی از سوی کانون صنفی معلمان
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در پی دستگیری عزیز قاسم‌زاده با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این بازداشت، خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط وی شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: "باید حکومت به پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی خاتمه دهد و بعد از دو دهه حبس و زندان کردن فعالان به این حقیقت رسیده‌ باشد که مطالبه‌گری و اعتراضات صنفی معلمان متکی بر فرد نیست و این مطالبات ریشه در واقعیت زندگی مشقت‌بار معلمان شاغل و بازنشسته و وضعیت اسفبار نظام آموزشی دارد. مطالبه‌گری که نتیجه رشد و آگاهی جنبش حق‌طلبانه فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌است.
عزیز قاسم‌زاده روز یکشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط و با خود برده‌اند. این بازداشت در حین مصاحبه آقای قاسم‌زاده با شبکه منوتو اتفاق افتاده و از این شبکه تلویزیونی پخش شده است.
 

شانزده شهروند بهائی از شرکت‌کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۰، به نام‌های دنیا دهقانی ۱۸ساله ساکن رودهن واقع در استان تهران، سایه آقائی ۲۲ساله ساکن تبریز، تارا تمدنی ۱۸ساله ساکن تهران، نورا ترانه دوست ۱۹ساله ساکن شهریار، سمیر زکائی ارانی ۱۸ساله ساکن شهریار، رزا مخلصی ۱۹ساله ساکن تهران، نگار سبحانی عزابادی، ۱۸ساله ساکن شهر پردیس واقع در استان تهران، الینا قلیزاده روشنکوهی ۱۸ساله ساکن ساری، نورا نبی پورکلنکاری ۱۹ساله ساکن ساری، مصباح میثاقی ساکن ساری، پارسا چرخند ساکن ساری، فروزان نیکوکار رتبه ۷۹۰۰ ساکن تهران، نسیم شهریاری زواره ۱۸ساله ساکن تهران، مهسا فروهری ساکن کرج، فروتن رحمانی ۱۸ساله ساکن کرج، دارای رتبه ۱۰۹ در کنکور رشته ریاضی و فیزیک، لنا کامجو ۱۸ساله ساکن چابهار، پس از مراجعه به سامانه سازمان سنجش جهت پیگیری وضعیت قبولی‌‌شان در این سامانه با پیام مردود یا مردود صلاحیت عمومی مواجه و از حق ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل به دلیل بهائی بودن محروم شده‌اند. در پی تماس یکی از این شهروندان با سازمان سنجش، دخالت وزارت اطلاعات دلیل صدور پیغام مردود عنوان شده و به او گفته شده است در صورت اعتراض به صورت کتبی آن را به سازمان سنجش اعلام کرده و آن‌ها به وزارت اطلاعات ارجاع خواهند داد. مهسا فروهری، پیش از این نیز در سال‌های گذشته پس از شرکت در کنکور سراسری با ایرادات مختلف مواجه و به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شده بود.

 

bottom of page