top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۱۶ اَمرداد ۲۵۸۰ شاهنشاهی



ادامه اعتراضات وتظاهرات سراسری سه هفته پس از تظاهرات سراسری مردم خوزستان و دیگر استان‌ها که در اعتراض به بحران آب، قطعی مکرر برق، و مشکلات اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند، تجمعات و اعتراضات پیوسته و پراکنده در سراسر ایران در جریان است. کارگران بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه وارد یست و پنجمین روز از اعتصاب طولانی مدت خود شده‌اند. این در حالی است که شهروندان در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران در اعتراض به مشکلات خود و بی‌کفایتی مسوولان جمهوری اسلامی تجمعات مسالمت‌آمیزی را در یک هفته گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار کرده‌اند جامعه پزشکان، پرستاران، دامداران، کشاورزان، رانندگان، کارگران و کارمندان، بازنشستگان، مال باختگان موسسات مالی و بورس، و نانوایان خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.


ادامه شعارنویسی در ایران شهروندان و فعالان میدانی با ادامه دیوارنویسی و پخش پوستر به حلقه‌های اتصال خودجوشی تبدیل شده‌اند که پیام خود را با شعارهایی چون «می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم»، «رضا شاه، روحت شاد»، روز یکشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰، در جریان یک تجمع مسالمت‌آمیز در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به بی‌کفایتی مسوولان جمهوری اسلامی در مشهد، شماری از شهروندان از جمله جواد لعل‌ محمدی (عضو کانون صنفی معلمان ایران در مشهد) و فاطمه سپهری (از امضاکنندگان بیانیه چهارده کنشگر زن به منظور استعفای علی خامنه‌ای) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این تجمع بعدازظهر روز یکشنبه در پارک ملت مشهد برگزار شده بود که با حمله نیروهای نظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. نصرت بهشتی، از دیگر امضاکنندگان بیانیه ۱۴ کنشگر مدنی زن — مبنی بر استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی — توسط ماموران امنیتی در مشهد بازداشت شده است. او روز سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰ در منزل شخصی خود بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شده است. گروهی از ایرانیان میهن‌دوست ساکن هلند روز سه شنبه سوم آگوست ۲۰۲۱ روبروی سفارت جمهوری اسلامی در شهر لاهه در اعتراض به انتصاب یکی از بزرگترین جنایتکاران جمهوری اسلامی به سمت ریاست جمهوری و همچنین در حمایت از خیزش مردم ستمدیده خوزستان، مادران دادخواه و زندانیان سیاسی تجمع کردند. [گزارش تصویری از بنیاد فرشگرد]


تخریب منازل بهاییان در ایران نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با یورش به روستای روشن‌کوه از توابع استان مازندران منازل مسکونی سه خانواده بهایی را تخریب کردند. [ویدیو]



پیام توییتری شاهزاده رضا پهلوی شاهزاده رضا پهلوی ساعتی پس از مصاحبه‌شان با خبرگزاری فرانسه در اکانت توییتر رسمی خود نوشتند: در زمانی که مردم ایران در خیابانها خواهان سقوط جمهوری اسلامی هستند، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از رهبران غربی خواستم تا مذاکرات در وین را متوقف کنند و وارد دیالوگ مستقیم و تعامل با اپوزیسیون سکولار دموکرات بشوند.این خواست مردم ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی از غرب خواست تا آخرین میخ تابوت جمهوری اسلامی کوبیده شود. شاهزاده رضا پهلوی با انتقاد از تصمیم اتحادیه اروپا برای حضور در مراسم تحلیف رئیسی، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: مردم ایران خواهان «پایان جمهوری اسلامی هستند و اتحادیه اروپا نباید به این رژیم مشروعیت ببخشد شاهزاده رضا پهلوی، فرزند شاهنشاه فقید، بر این باور است که رژیم آخوندی در آستانه فروپاشی است. و آنچه ایرانیان (اکنون) به آن نیاز دارند، حمایت قوی‌تر از سوی غربی‌ها است. در یک گفتگوی اختصاصی، شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم (جمهوری اسلامی) متزلزل و شکننده شده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: بله! اما، اگر یک شریان حیاتی به آن داده شود، آنها نفسی دوباره می‌کشند و برای مدت دیگری دوام می‌آورند. اکنون فرصت کوبیدن آخرین میخ بر تابوت رژیم فراهم است. و ما از دنیا نمی‌خواهیم که آنها این کار را برای ما انجام دهند؛ مردم ایران خودشان این کار را انجام خواهند داد. اما مردم تنها به کمک نیاز دارند. شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید: غرب باید از فناوری برای دور زدن محدودیت اینترنت (به نفع مردم ایران) استفاده کند، و به نفع جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری نکند، و یک صندوق مالی برای حمایت از اعتصاب کارگران ایجاد کند شاهزاده در این گفتگو همچنین گفت: «نیروهای امنیتی مردم – از جمله جوانانی که برای دستیابی به حقوق خود تلاش می‌کنند – را می‌کشند. ایشان این برخورد قهرآمیز را به آخرین تلاش‌های رژیم برای خاموش کردن شعله‌های خشم مردم تشبیه کرد شاهزاده رضا پهلوی با «قصاب» خواندن رئیسی، گفت: او (رئیسی) یکی از شرورترین افرادی است که جمهوری اسلامی تولید کرده است. چیزی که ما را تکان می‌دهد واکنش مردم نیست، بلکه به نظر می‌رسد دموکراسی‌های غربی – که ما بیشترین انتظار را از آنها داشته‌ایم – از پشت به مردم خنجر می‌زنند. شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از سخنان خود گفت: شما (غرب) به دلیل دیپلماسی مجبور هستید که یک کانال ارتباطی با جمهوری اسلامی داشته باشید، ما این موضوع را درک می‌کنیم. اما اینکه فکر کنید آنهایی (جمهوری اسلامی) که بخشی از مشکل هستند، می‌توانند به شما راه حلی ارائه دهند، دیوانگی است.



میترا جشنی، مدیر اجرایی بنیاد فرشگرد به ایرانیان خارج از کشور: صدای مردم داخل باشید. میترا جشنی با حضور در برنامه تفسیر خبر روز چهارشنبه ششم مردادماه ۱۴۰۰، در پاسخ به اشاره جمشید چالنگی به «همبستگی ملی» مردم در تظاهرات سراسری و اعتراضات خوزستان، می‌گوید: مردم ایران جلوتر از هر گروه مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور و دولت‌های غربی در حرکت هستند. و یکی از دلایل این مساله، بی‌کفایتی جمهوری اسلامی در حل مشکلات مردم است. این عضو موسس فرشگرد از ایرانیان سراسر دنیا خواست تا با برقراری ارتباط با نمایندگان و مسوولان دولتی در کشورهای محل اقامت خود آنها را نسبت به آنچه در ایران می‌گذرد آگاه کنند، و از آنها بخواهید تا در برابر جمهوری اسلامی موضع‌گیری علنی داشته بایند. [ویدیو کامل را اینجا ببینید]



هفت کشور صنعتی: جمهوری اسلامی عامل حمله به نفت‌کش اسرائیلی بوده است. هفت کشور صنعتی با اشاره به اینکه تهران صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، در بیانیه‌ای جمهوری اسلامی را عامل حمله به نفت‌کش مرسر استریت اعلام کردند. خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از وزرای امورخارجه این هفت کشور صنعتی می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی مسوول حمله مرگ‌بار به کشتی تجاری تحت مدیریت اسرائیل در هفته گذشته بوده است در بخشی از این بیانیه آمده «رفتار جمهوری اسلامی در کنار حمایت از نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی، صلح وامنیت بین‌المللی را نیز تهدید می کند. این نفت‌کش با پرچم لیبریا و متعلق به کشور ژاپن است که توسط شرکت اسرائیلی اداره می‌شود.



بریتانیا حمله جمهوری اسلامی به نفت‌کش اسرائیلی را محکوم کرد. در ارزیابی صورت گرفته توسط بریتانیا، این کشور به این نتیجه رسیده که : جمهوری اسلامی (به احتمال قوی) با استفاده از یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به نفت‌کش مرسر استریت در آب‌های بین‌المللی حمله کرده است وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای: حمله غیرقانونی به کشتی تجاری (تحت مدیریت اسرائیل) در سواحل عمان را محکوم کرده است. دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در این بیانیه گفت: بریتانیا حمله غیرقانونی به این نفت‌کش که منجر به کشته شدن یک خدمه انگلیسی و یک تبعه رومانیایی شده را بشدت محکوم می‌کند. راب با ابراز همدردی با خانواده کشته‌شدگان می‌گوید: ما معتقدیم که این حمله عمدی و هدفمند بوده، و این 'نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی' بوده است. وزیر امور خارجه بریتانیا با اشاره به اینکه کشتی‌ها باید بتوانند آزادانه و مطابق قوانین بین‌المللی حرکت کنند، تاکید کرد: چنین حملاتی باید پایان یابد.



آمریکا: «به جمهوری اسلامی پاسخ جمعی می‌دهیم» ایالات متحده با مسوول دانستن جمهوری اسلامی در حمله به نفت‌کش اسرائیلی در دریای عُمان، می‌گوید: همراه با متحدانش به تهران یک “پاسخ جمعی” خواهند داد. آنتونی بلينكن، وزير امور خارجه آمريكا گفته است: «ما در رابطه با حمله اخیر پهپادی جمهوری اسلامی با بریتانیا، اسرائيل، رومانی و ساير كشورها در تماس نزدیک و هماهنگی هستيم . بلینکن بر یک «پاسخ جمعی» تاکید کرد.



رومانی حمله جمهوری اسلامی به نفت‌کش اسرائیلی را محکوم کرد بوگدان اورسکو، وزیر امور خارجه رومانی، در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی در سواحل عُمان، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: رومانی حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفت‌کش مرسر استریت را که منجر به کشته شدن یک شهروند رومانیایی شد، محکوم می‌کند. اورسکو با تاکید بر اینکه حمله عمدی به غیرنظامیان هیچ توجیهی ندارد، افزود: ما همچنان با هم‌پیمانان خود برای یک پاسخ مناسب، همکاری و رایزنی می‌کنیم.



تل‌آویو: «تهران باید منتظر پاسخ سختی باشد» نخست وزیر اسرائیل: به تهران نشان خواهیم داد که در حمله به کشتی اسرائیلی یک اشتباه جدی را مرتکب شده است نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید «ما مدارکی در دست داریم که جمهوری اسلامی در بمباران نفت‌کش مرسر استریت دست داشته است. بِنِت که به تازگی دولت را در دست گرفته، با اطمینان می‌گوید جمهوری اسلامی در این حمله دخالت داشته، و تل‌آویو به آن پاسخ خواهد داد. نخست وزیر اسرائیل با بزدلانه خواندن اقدام تهران، گفت: «ما انتظار داریم که جامعه جهانی جمهوری اسلامی را متوجه اشتباه بزرگ خود کند. نشریه اورشلیم پست به نقل از نفتالی بِنِت می‌نویسد «در هر صورت، ما می‌دانیم که چگونه و به شیوه خود به جمهوری اسلامی پاسخ دهیم. بِنِت با هشدار به جامعه بین‌المللی در مورد خطر جمهوری اسلامی، افزود: شرارت و تبهکاری رژیم تهران نه تنها اسرائیل را، بلکه منافع جهانی (یعنی کشتیرانی آزاد و تجارت بین‌المللی) را نیز به مخاطره می‌اندازد. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، ضمن تماس با همتایان خود در دیگر کشورها، از سفیران اسرائیلی در لندن، واشنگتن، نیویورک، و سازمان ملل خواست تا به جهان بگویند «ما هرگز نباید در مقابل تروریسم جمهوری اسلامی که به کشتیرانی آزاد نیز لطمه می‌زند، سکوت کنیم. اسرائیل برای حمله پهپادی روز جمعه هشتم مردادماه ۱۴۰۰ خواستار محکومیت جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. آسوشیتد پرس نیز در گزارشی نوشت: نخست وزیر اسرائیل رسما جمهوری اسلامی را عامل حمله پهپادی (حمله با پهپاد انتحاری) به نفت‌کش تحت مدیریت اسرائیل می‌داند.



بریتانیا و آمریکا خود را برای حمله نظامی علیه شبه‌نظامیان تهران در خاورمیانه آماده می‌کنند بریتانیا درتدارک عملیات برای پاسخ به حمله اخیر پهپادی جمهوری اسلامی به کشتی –تحت مدیریت اسرائیل –است فرماندهان نظامی بریتانیا در حال تدارک برنامه‌ای برای حمله علیه تیم تروریستی – تحت حمایت جمهوری اسلامی – هستند که اخیرا به یک نفت‌کش اسرائیلی حمله کرده‌اند. روزنامه میرور می‌گوید: این حمله که از سوی جمهوری اسلامی و توسط هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته، باعث تشدید ترس [و تنش] در خاورمیانه شده است. این نشریه انگلیسی زبان می‌نویسد: دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده از اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی حمایت، و خود را برای حمله نظامی علیه شبه‌نظامیان تهران در خاورمیانه آماده می‌کنند. نیروهای ویژه بریتانیایی، از جمله نیروی هوایی (مجهز به هواپیماهای بدون سرنشین) و کماندوهای دریایی این کشور با حضور در منطقه، برای یک عملیات تهاجمی تقویت شده‌اند. یک افسر اطلاعاتی پیشین ارتش بریتانیا به میرور گفت: این [ماجرا] به نقطه اوج خود رسیده است، و دیگر نمی‌توان به جمهوری اسلامی اجازه داد که به این اقدامات خود (در منطقه) ادامه دهد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ هشدار داده بود که جمهوری اسلامی باید با عواقب اقدامات خود در یک حمله (شدید) تلافی‌جویانه روبرو شود. دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین گفته : این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی بوده است. راب با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی فقط یک مشکل برای اسرائیل نیست، افزود: ما هرگز نمی‌توانیم در برابر تروریسم تهران که به کشتیرانی آزاد لطمه می‌زند، سکوت کنیم. این در حالی است که یک تیم متخصص کشتی آسیب دیده را برای هرگونه سرنخ جدید مورد بررسی قرار خواهد تا مشخص شود این شناور با چه سلاحی مورد حمله قرار گرفته است.


بریتانیا، رومانی و لیبریا به شورای امنیت: جمهوری اسلامی مسٔول حمله به کشتی مرسر استریت است. بریتانیا، رومانی و لیبریا در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشتند حمله روز پنجشنبه به کشتی تجاری مرسر استریت، «به احتمال بسیار زیاد» کار جمهوری اسلامی است، و با استفاده از یک یا دو هواپیمای بدون سرنشین صورت گرفته استخبرگزاری رویترز می‌گوید بریتانیا، رومانی و لیبریا روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ با ارائه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خطاب به ۱۵ عضو این شورا گفته‌اند: «این حمله عمدی و مخرب، امنیت کشتیرانی بین‌المللی را به مخاطره انداخته، و خطری برای امنیت و سلامت حمل و نقل دریایی در جهان، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است .این سه کشور خواستار محکومیت این حمله از سوی جامعه جهانی شده‌اند.



بنِت: اسرائیل توانایی اقدام مستقل علیه جمهوری اسلامی را دارد. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ به نقل از نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل، نوشت: تل‌آویو در حال رایزنی برای یک اجماع جهانی در پاسخ به جمهوری اسلامی است. نفتالی بِنِت می‌گوید «اسرائیل در صورت لزوم توان اقدام مستقل را نیز دارد. نخست وزیر اسرائیل در خلال سفر خود به مرزهای شمالی این کشور (با سوریه و لبنان) در جمع ژنرال‌های نظامی گفت: ما اطلاعاتی را مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در حمله اخیر به نفت‌کش اسرائیلی با بریتانیا، ایالات متحده و دیگر کشورها به اشتراک گذاشته‌ایم. بِنِت همچنین افزود «تهران می‌داند که هر کسی امنیت ما (اسرائیل) را به خطر بیاندازد، باید بهای آن را بپردازد. جمهوری اسلامی باید بداند که نمی‌توان با آرامش در تهران نشست و تمام خاورمیانه را به آتش کشید. این [داستان] به پایان رسیده است.


وقوع حادثه دریایی دیگر در سواحل امارات نشریه اورشلیم پست روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ در گزارشی از «وقوع یک حادثه دریایی (دیگر) در سواحل بندر فُجِیره» خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، دو فروند شناور در سواحل امارات متحده عربی در دریای عُمان (روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه) با مخابره «وضعیت اضطراری» اعلام کردند «به دلایلی (نامشخص) کنترل سُکان خود را از دست داده‌اند گزارش‌های همزمان حاکی از وقوع یک «حادثه» دیگر برای یک کشتی در این منطقه بوده است در یک اخطار هشدارآمیز، به کشتی‌ها و شناورها در منطقه توصیه شده است که با احتیاط بیشتری تردد کنند منابع محلی می‌گویند «‏دو نفت‌کش فرانت کراون و گلدن بریلیانت، و (احتمالاً) نفتکش مائرس مسینا در دریای عمان هدف قرار گرفته‌اند.


ناتو و اتحادیه اروپا در کنار اسرائیل علیه جمهوری اسلامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (موسوم به ناتو) و اتحادیه اروپا با محکوم کردن حمله جمهوری اسلامی به نفت‌کش اسرائیلی، از تهران خواستند تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد،اتحادیه اروپا با محکوم کردن این حمله عمدی، آن را غیرقابل قبول توصیف کرد.


سازمان «ایرانیان آمریکایی‌ برای آزادی» خواستار پاسخگویی تهران برای حمله به نفت‌کش اسرائیلی شد سازمان «ایرانیان آمریکایی‌ برای آزادی» روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای، خواستار پاسخگویی جمهوری اسلامی برای حمله به کشتی تجاری مرسر استریت شد. این سازمان می‌گوید «این نخستین بار نیست که یک کشتی تجاری توسط جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد مورد هدف حمله جمهوری اسلامی قرار گرفته است.» حملات به کشتی‌های تجاری در آب‌های آزاد توسط جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی وابسته به تهران صورت گرفته است. سازمان «ایرانی آمریکایی‌ها برای آزادی» می‌گوید جمهوری اسلامی فقط یک ابزار در کارنامه خود دارد، و آن «ترور» است. آنها (جمهوری اسلامی) از بدو به قدرت رسیدن در سال ۵۷ با بمب‌گذاری انتحاری به منافع غربی‌ها حمله کرده‌اند، و این روش اهریمنی را تکامل بخشیده‌اند، و اکنون با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در آب‌های بین‌المللی از آن استفاده می‌کنند در بخشی از این بیانیه و خطاب به رهبران دنیا آمده است: «تا دیر نشده در برابر این رژیم تروریستی بایستید بایدن دیگر نمی‌تواند اینگونه وانمود کند که سیاست مماشات او اثر بخش است، آن هم زمانی که جان آمریکایی‌ها و متحدان واشنگتن توسط جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار می‌گیرد. سازمان آی.ال.ای در ادامه این بیانیه آورده «اگر (اکنون) بایدن موضع‌گیری جدی در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ نکند، آنها منطقه را می‌بلعند. «تنها فشار حداکثری از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی کارساز بوده، و این تنها زبانی است که [مقامات] تهران درک می‌کنند. برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی در مصاحبه اخیر خود با شبکه نیوزمکس، با انتقاد از دموکرات‌ها و دولت بایدن به دلیل سکوت در برابر اعتراضات #خوزستان، گفت: «رئیس‌جمهور بایدن و دولت او تمام تلاش خود را می‌کنند به توافق هسته‌ای با رژیمی برگردند که حامی اول تروریست در جهان است.» [مصاحبه را با زیرنویس فارسی تماشا کنید]


پرزیدنت بایدن! جمهوری اسلامی را محکوم کنید. جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه هفتم مردادماه ۱۴۰۰ توسط یک هواپیمای بدون سرنشین به یک نفت‌کش اسرائیلی در نزدیکی سواحل عُمان حمله کرد. در این حمله دو تن کشته شدند این حمله مرگبار باعث شد تا اسرائیل، بریتانیا، ایالات متحده و رومانی جمهوری اسلامی را به «کاشت بذر خشونت و ویرانی»متهم کنند. برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان ‌آمریکایی برای آزادی» در تازه‌ترین مقاله خود در نیوزمکس می‌نویسد: این نخستین بار نیست که یک کشتی متعلق به اسرائیل در آب‌های آزاد مورد حمله جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی و تروریستی تحت حمایت تهران قرار می‌گیر.د پیش‌تر، یک کشتی اسرائیلی دیگر در روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در شمال اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت اواخر فوریه نیز کشتی اسرائیلی «ام‌وی هلیوس‌ری» مورد هدف حمله قرار گرفته بود. لیب می‌گوید این حملات به دفعات ادامه خواهند یافت، مگر اینکه پرزیدنت بایدن روش خود را در مقابله با جمهوری اسلامی تغییر دهد. اگر من برای بایدن توصیه‌ای داشته باشم؛ تشکیل فوری یک نشست مطبوعاتی در راستای محکومیت جمهوری اسلامی برای این حمله (عمدی) و اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی علیه تهران ضروری است. جمهوری اسلامی در حال بلعیدن منطقه است، و این در حالی است که به رغم حملات تهران به آمریکا و اسرائیل و دیگران در خاورمیانه – پرزیدنت بایدن کماکان سکوت اختیار کرده است. پرزیدنت بایدن – مشهور به پرزیدنت مماشات – تقریبا در هر موردی که مربوط به ایران و جمهوری اسلامی بوده، سکوت اختیار کرده است. این یک اشتباه استراتژیک است و ملاها در تهران از این مساله سواستفاده می‌کنند. اما، نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل، گفته است: «من با کمال اطمینان می‌گویم که این حمله توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است – و برای این ادعا شواهد و اطلاعاتی وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی به تهران نشان دهد که آنها مرتکب یک اشتباه مهلک شده‌اند. بِنِت همچنین اذعان کرده «ما می‌دانیم چگونه و به شیوه خود پاسخ دهیم. شرارت جمهوری اسلامی، نه تنها اسرائیل، بلکه به منافع جهانی – یعنی کشتیرانی آزاد و تجارت بین‌المللی آسیب می‌زند. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز با اشاره به عمدی بودن این حمله، اقدام جمهوری اسلامی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفت: ما به هم‌پیمانان و متحدان خود در محکوم کردن این حمله ملحق می‌شویم. رومانی نیز با انتشار بیانیه‌ای به بریتانیا، آمریکا و اسرائیل پیوسته، و می‌گوید یک پاسخ مناسب مشترک خواهیم داد اگرچه، بلینکن بیانیه‌ای صادر کرد، اما بسیار ضعیف بود و تنها پس از موضع‌گیری قوی اسرائیل و بریتانیا انجام شد دولت بایدن یک رویکرد «واکنشی» را اتخاذ کرده است –یعنی به جای اینکه یک شیوه کارآمد را پیش بگیرد و با قدرت (همانند آنچه پرزیدنت ترامپ انجام می‌داد) ادامه دهد، موضع ضعف و واپسگرایی را در دستور کار خود قرار داده است اکنون زمان آن فرا رسیده است تا پرزیدنت بایدن با سخت‌گیری به مقابله با جمهوری اسلامی بپردازد – پیش از آنکه جان بی‌گناهان بیشتری توسط جمهوری اسلامی گرفته شود. دیگر بس است! پرزیدنت بایدن، جهت‌نمای اخلاقی شما کدام سو را نشان می‌دهد؟ مقالات بیشتر از برایان لیب ـــ‌ سکوت رسانه‌های جریان اصلی در مورد اعتراضات اخیر در ایران غیرقابل قبول است ،زمان آن رسیده است که بایدن مذاکره با تهران را متوقف کند. ـــ برایان لیب: دولت بایدن باید مسیر خود درقبال جمهوری اسلامی را تغییر دهد، عدالت در ایران یک پاپاسی ارزش ندارد.



سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی»: «زمان برخورد سخت با ملاها در تهران فرا رسیده است» برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ در اظهار نظری اختصاصی به نشریه «برایت بارت» گفت: بایدن باید علنا اقرار کند که سیاست دیپلماسی (مماشات) با رژیم جمهوری اسلامی شکست خورده است. سیاست مماشات او (بایدن) تنها تهران را تشویق کرد تا حمایت‌های (مستقیم و غیرمستقیم) خود از تروریسم را افزایش دهد. لیب با خطاب قرار دادن بایدن، از او خواست تا تلاش‌های دیپلماتیک شکست خورده در قبال جمهوری اسلامی را متوقف کرده، و به جای آن با رژیم سخت برخورد کند. مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» می‌گوید «زمان برخورد سخت با ملاها در تهران فرا رسیده است برایت بارت، درباره سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» اینگونه می‌نویسد: این سازمان به عنوان یک جامعه فراحزبی متشکل از ایرانیان آمریکایی در سال گذشته میلادی تاسیس شد – که برای تقویت و حمایت از سیاست‌های خارجی ایالات متحده و راه‌حل‌هایی برای امنیت ملی در راستای دستیابی به دموکراسی، مسوولیت پذیری در زمینه حقوق بشر، و آزادی بیان در ایران تحت سلطه رژیم تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.


گانتز: اسرائیل آماده حمله به جمهوری اسلامی است بنی گانتز: وقتی جهاد اسلامی فلسطین در غزه به سوی اسرائیل شلیک می‌کند، جمهوری اسلامی پشت این حمله است و ما این را می‌دانیم. وزیر دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ در گفتگو با وب‌سایت «وای نت» با اشاره به اینکه تهران تهدیدی برای اسرائیل، خاورمیانه و جهان است، گفت «تل‌آویو آماده حمله به جمهوری اسلامی است او همچنین اذعان کرد زمان پاسخ دادن به اقدامات تهران فرا رسیده است، و ما برای حمله علیه جمهوری اسلامی آمادگی داریم. بنی گانتز: باید یک واکنش جهانی به تهدید جمهوری اسلامی نشان داده شود. این مقام بلند پایه اسرائیلی می‌گوید: این حادثه ممکن است برای دیگر کشورها نیز اتفاق بیافتد. گانتز با هشدار به اینکه «اکنون زمان عمل است، و حرف زدن کافی نیست»، تاکید کرد زمان اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی هم فرا رسیده است – در غیر اینصورت، حملات ادامه خواهد یافت.


مقام پیشین کاخ سفید: «جامعه جهانی باید قصاب تهران را به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه کند» لِن خودورکوفسکی، مشاور پیشین وزارت امور خارجه ایالات متحده در زمان پرزیدنت ترامپ در واکنش به حضور انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، امروز (پنج‌شنبه) در حساب کاربری توییتر خود نوشت:‌ امروز، ابراهیم رئیسی تصدی پست ریاست جمهوری در ایران را به عهده می‌گیرد. این دست‌نشانده (مترسک) خامنه‌ای هزاران ایرانی را اعدام کرده است. جامعه جهانی باید قصاب تهران را به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه کند، نه اینکه به آن مشروعیت ببخشد، چیزی (مشروعیتی) که فاقد آن است.


کاندیدای جمهوری‌خواه: «بایدن باید کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند آماندا ماکی، کاندیدای جمهوری‌خواه برای انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲، با حمایت از مردم ایران در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «پرزیدنت بایدن باید به استراتژی نادرست مماشات خود با رژیم جمهوری اسلامی پایان دهد. او باید فورا کارزار فشار حداکثری پرزیدنت ترامپ را بازگرداند، و از این فرصت برای حمایت علنی از مردم ایران که در اعتراض به رژیم به خیابان‌ها آمده‌اند، استفاده کند.» پیش‌تر، خانم آماندا ماکی با سازمان 'ایرانیان-آمریکایی برای آزادی' نشست پرسش و پاسخ برگزار کرده بود.


سفیر اسرائیل: «رئیسی مسئول قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی است» گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا، روز (گذشته) پنجشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ با واکنش به آغازِ کار رئیسی در ایران، به عنوان رئیس‌جمهور در حساب کاربری توییتر خود نوشت: امروز، ابراهیم رئیسی 'قصاب تهران' تصدی پُست ریاست جمهوری در ایران را به عهده می‌گیرد. این فردِ تندرو مسئول اعدام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) است، و او (رئیسی) به این مساله افتخار می‌کند. این شخص با خونی که بر دستانش وجود دارد، فقط خشونت و بی‌ثباتی را ایجاد خواهد کرد. او همچنین نوشت:‌ اقدامات بی‌ملاحظه و مرگ‌بار جمهوری اسلامی باید برای شورای امنیت سازمان ملل متحد در اولویت باشد. خشنودم که بریتانیا روز جمعه به حمله تروریستی جمهوری اسلامی رسیدگی خواهد کرد. جامعه جهانی باید تهران را برای ادامه رفتارهای تجاوزگرانه‌اش پاسخگو کند. جمهوری‌خواهان به بایدن: درباره لغو تحریم علیه خامنه‌ای و رئیسی توضیح دهید نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از بایدن خواستند درباره لغو احتمالی تحریم علیه علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی توضیح دهد. برایان استیل، جیم بنکس و جو ویلسون سه تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با با ارسال نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند در مورد برداشته شدن تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی توضیح دهد. کاخ سفید: تهران باید به اقدامات ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت پایان دهد سخنگوی کاخ سفید خواستار متوقف شدن اقدامات ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط جمهوری اسلامی شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روز جمعه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ گفت: «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم همه فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند. خانم ساکی با اشاره به بیانیه‌ای که‌ سنتکام درباره تحقیقات در مورد حمله پهپادی به نفت‌کش مرسر استریت منتشر کرده بود، اذعان داشت: بر اساس مستندات و مدارک به دست آمده، این هواپیمای بدون سرنشین توسط جمهوری اسلامی تولید شده است. واشنگتن «حملات موشکی حزب‌الله به اسرائیل» را محکوم کرد ایالات متحده روز جمعه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ حملات موشکی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان به اسرائیل» را محکوم کرد. نِد پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این خشونت، اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها و همچنین ثبات و حاکمیت لبنان را به خطر می‌اندازد. پیش‌تر، ارتش دفاعی اسرائیل در روز جمعه از دور جدید حملات راکتی و موشکی از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی اسرائیل خبر داد. گروه تروریستی حزب‌الله — تحت حمایت جمهوری اسلامی — مسوولیت این حملات را پذیرفته است.

bottom of page