top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۶ شهریور ۲۵۸۰ شاهنشاهی




تداوم آمار بالای مرگ و میر بر اثر کرونا براساس گزارش‌ها، دست‌کم ۵۷۱ تن دیگر از شهروندان ایرانی در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. آمار مبتلایان به کرونا نیز ۳۶۲۷۹ تن اعلام شده است. این در حالی است که مهرداد معمارزاد،رئیس مرکز فوق تخصصی «کودکان امام حسین» اصفهان می‌گوید: «در یک سال و نیم گذشته ۵۶ کودک به خاطر کرونا فوت کردند که ۴ کودک خارج از استان و ۵۲ کودک از استان اصفهان بوده‌اند.» وی در ادامه افزود: «از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۸۰۰ کودک مبتلا به کرونا [را] پذیرش کرده ایم.
 
ادعای رئیس نظام پزشکی در مورد تفاوت آمارهای ارائه‌ شده متوفیان بر اثر کرونا رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی در توضیح علت تفاوت آمارهای ارائه شده فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران، ادعا کرد «بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بدون اخذ تست فوت می‌کنند» و در آمارها آورده نمی‌شوند. محمدرضا ظفرقندی با امتناع از ذکر آمار دقیق قربانیان کرونا در ایران گفت: «گواهی فوت این افراد بر اساس بیماری کرونا صادر می‌شود، اما چون تست اخذ نشده، در آمار نمی‌آید. سازمان نظام پزشکی پیش‌تر «آمار واقعی مرگ‌ومیر کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت ارزیابی کرده بود.
 
کرونا خوزستان را درمی‌نوردد بر اساس گزارش‌ها، آمار فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در استان خوزستان رو به افزایش است. ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی استانداری و فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان می‌گوید «روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن از مردم خوزستان به دلیل ابتلا به کرونا جان‌ خود را از دست می‌دهند، و نرخ مرگ‌ و میر در میان افراد با گروه سِنی ۲۵، ۳۰، و ۴۰ سال افزایش چشمگیری داشته است.
 
ادامه تظاهرات و اعتراضات در ایران پنج هفته پس از تظاهرات سراسری مردم خوزستان و دیگر استان‌ها که در اعتراض به بحران آب، قطعی مکرر برق، و مشکلات معیشتی و اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند، تجمعات و اعتراضات پیوسته و پراکنده همچنان در سراسر ایران در جریان است. کارگران بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه وارد سی و ششمین روز از اعتصاب طولانی مدت خود شده‌اند. این در حالی است که شهروندان در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران در اعتراض به مشکلات خود و بی‌کفایتی مسوولان جمهوری اسلامی تجمعات مسالمت‌آمیزی را در یک هفته گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار کرده‌اند. جامعه پزشکان، پرستاران، دامداران، کشاورزان، رانندگان، کارگران و کارمندان، بازنشستگان، مال باختگان موسسات مالی و بورس، معلمان نهضت سوادآموزی، و نانوایان خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.
 
ادامه شعار نویسی‌ها در ایران شهروندان ایرانی و فعالان میدانی با ادامه مبارزات مدنی در سراسر ایران، همچنان به دیوارنویسی و پخش پوستر ادامه می‌دهند، و این حرکت‌ها به حلقه‌های اتصال خودجوشی تبدیل شده‌اند که پیام مردم را با شعارهایی چون «می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم»، «رضا شاه، روحت شاد» به گوش جهانیان می‌رساند.
 
شلیک به کولبران توسط ماموران مرزی تصاویری از شلیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سوی کولبران در ارتفاعات مرزی کوهستان "ته‌ته" واقع در مرز سروآباد از توابع استان كُردستان منتشر شده است. کولبری یکی از مشاغلی است که به سبب وضعیت بد اقتصادی در مرزهای غربی و شمالی کشور رایج می‌باشد. ماهانه ده‌ها کولبر هدف شلیک نیروهای مسلح قرار گرفته، کشته یا زخمی می‌شوند.
 
رسول‌اف: علیه مردم ایران درد و رنج و مرگ سازماندهی می‌کنید محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز و کارگردان ایرانی، در واکنش به اظهارات ضدایرانی مقامات جمهوری اسلامی در وزارت امور خارجه — در توجیه ارسال سوخت به لبنان — در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: نمی‌توانید درد و رنج برنامه‌ریزی شده علیه مردم لبنان را ببینید، اما علیه مردم ایران درد و رنج و مرگ سازماندهی می‌کنید.
 
وزارت تعاون جمهوری اسلامی — از هر سه ایرانی، یک نفر زیر خط فقر است طبق گزارش وزارت تعاون در سال ۱۳۹۹، «اگر درآمد سرانه شما زیر یک میلیون و ۲۵۴هزار تومان است، شما زیر خط فقر هستید.» بنا بر این گزارش ۲۶میلیون ایرانی در سال گذشته خورشیدی زیر خط فقر زندگی کرده‌اند. این وزارتخانه با احتساب نرخ تورم ۴۴٪ در سال جاری اعلام کرده که ۳۸درصد به آمار خط فقر افزوده شده است؛ یعنی هم‌اکنون ۳۶میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند.
 
شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور، دادرسی مجدد پرونده وحید افکاری را رد کرد سعید افکاری برادر جاویدنام نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده توسط جمهوری اسلامی، با اشاره به توییت سعید دهقان، وکیل برادرش وحید افکاری، از رد دادرسی مجدد پرونده این زندانی سیاسی خبر داد. وحید افکاری، با وجود ۲۴ تناقض و سه دروغ آشکار در پرونده‌اش، فقط به استناد «علم قاضی» به ۲۵ سال حبس بدون رعایت ماده ۲۱۱ قانون مجازات محکوم شده است. سعید افکاری، برادر جاویدنام نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده توسط جمهوری اسلامی، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: تو نوشته‌های برادرام هست، دست نوید رو شکستن. جوری میزدن توی قلبش که روزی چند بار حملات قلبی بهش دست می‌داد. دست و پا و کتف حبیب رو شکستن. وحید رو جوجه کباب میکردن. حبیب و نوید رو می‌بردن، تا شکنجه همو ببینن و می‌گفتن اگه کشته شد مقصرش تویی. اینا فقط بخشی از شکنجه های جسمی‌شون بود.
 
فشار بر خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه با اعمال قدرت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، حکم تخلیه منزل خالد پیرزاده، بدون دخالت صاحبِ خانه صادر شده است. به دنبال صدور حکم تخلیه منزل، ماموران امنیتی-انتظامی به منزل خالد پیرزاده هجوم برده و موجب ترس و وحشت همسر و دختر ۱۰ساله او شده‌اند. این در حالی است که «صاحبخانه از این ماجرا به کلی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.» خالد پیرزاده در اعتراض به عدم پذیرش آزادی مشروط — در حالیکه مشمول این قانون بوده است — عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری او در میان زندانیان با جرائم خطرناک، و رفتار غیرانسانی ماموران امنیتی با خانواده‌اش از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی پادشاهی‌خواه در تاریخ ۵ خردادماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و در تاریخ ۵ بهمن‌ماه همان سال در‌ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهام «اجتماع و تبانی» و «توهین به رهبری» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید گردید.
 
درخواست دادرسی مجدد ارشیا نقوی انارکی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه رد شد تقاضای دادرسی مجدد پرونده ارشیا نقوی انارکی، زندانی سیاسی که دوران ۱۸سال محکومیت خود را در زندان بندرعباس سپری می‌کند، رد شد. ارشیا نقوی انارکی در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در بندرعباس بازداشت شد و به زندان کرمان منتقل گردید. وی نهایتا در شهریورماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۷ دادگاه تجدید نظر استان کرمان به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروه‌های مخالف نظام»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف» و توهین به خامنه‌ای و خمینی مجموعا به ۱۸ سال حبس قطعی محکوم شد.
 
خودکشی یک سرباز روز چهارشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۰، یک سرباز در پادگان نیروی هوایی قدس، خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد. هویت وی «محمد جواد احمدی» اعلام شده است.
 
جمهوری اسلامی به طالبان سوخت می‌دهد خبرگزاری رویترز روز دوشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت «جمهوری اسلامی صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی را به طالبان آغاز کرده است.» این در حالی است که حسن نصرالله، رهبر گروه تروریستی حزب‌الله لبنان، روز گذشته (یکشنبه ۳۱ مردادماه) از اعزام دومین کشتی حامل سوخت ایران به مقصد این کشور خبر داده بود. دبیرکل گروه شبه‌نظامی حزب‌الله – که از حمایت مستقیم مالی و نظامی تهران برخوردار است – می‌گوید دومین نفت‌کش متعلق به جمهوری اسلامی روانه آب‌های لبنان شده، و این روند ادامه خواهد داشت. پیش‌تر، نصرالله در یک سخنرانی که از لانه‌اش برای هواداران این گروه تروریستی، توسط شبکه المنار پخش می‌شد، گفته بود «نخستین کشتی حامل سوخت ایران به زودی به مقصد (لبنان) خواهد رسید.» رهبر گروه تروریستی حزب‌الله ادعا کرده است «موضوع یک یا دو کشتی نیست؛ تا زمانی که لبنان نیازمند باشد، ادامه خواهد یافت.» براساس گزارش خبرگزاری‌ها، نخستین کشتی حامل سوخت ایران از یک بندر جنوبی کشور، عازم لبنان شده است.
 
نماینده جمهوری‌خواه به ایرانیان : جمهوری‌خواهان اجازه نمی‌دهند که بایدن به شما نارو بزند کلودیا تِنی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده می‌گوید به رغم ضعف و سومدیریت جو بایدن، جمهوری‌ خواهان کنگره به مبارزه برای مردم مظلوم ایران ادامه خواهند داد. این نماینده جمهوری‌خواه روز یکشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ با انتقاد شدید از خروج آشفته و بی‌نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت این اقدام بایدن منجر به تسخیر این کشور توسط نیروهای طالبان شد. خانم تِنی اذعان کرد که بایدن خروج نیروها از افغانستان را به صورت نادرستی انجام داد، و این تاثیر اسفناکی در سراسر منطقه خواهد داشت. شبکه خبری برایت بارت به نقل از کلودیا تِنی آورده : اکنون، متحدان و هم‌پیمانان ما در سراسر دنیا، از اروپا تا خاورمیانه، عزم ایالات متحده برای مبارزه با تروریسم و ایستادگی در برابر افراط‌گرایی اسلامی را زیر سوال می‌برند. او خطاب به کنگره می‌افزاید: ما باید تضمین کنیم که همه شهروندان آمریکایی از افغانستان خارج شده، و ماموریت ضد تروریسم ما ادامه داشته باشد. کلودیا تِنی با اشاره به نگرانی ایرانیان آمریکایی در مورد تاثیر تلاش‌های واشنگتن برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی به دلیل رفتار ظالمانه‌اش، خاطرنشان کرد «اگرچه پس از این همه تصمیمات اشتباه در سیاست خارجی بایدن، دیگر اعتماد چندانی به او نیست؛ اما، جمهوری‌خواهان همچنان از مردم ایران حمایت می‌کنند. این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد «من می‌خواهم به ایرانیان اطمینان دهم – به رغم اینکه دولت بایدن از عهده این چالش برنمی‌آید – اما، جمهوری‌خواهان کنگره بشدت در حال مبارزه هستند. خانم تِنی تاکید کرد: ما به این دولت دموکرات اجازه نخواهیم داد که مانند دولت پیشین دموکرات (حسین اوباما) به مردم ایران نارو بزند. او از کارزار فشار حداکثری علیه رژیم (جمهوری) اسلامی حمایت می‌کند. کلودیا تِنی با تاکید بر اینکه بهترین راه برای منطقه و امنیت ملی ما (آمریکا) فشار حداکثری بر مقامات تهران است، ادامه داد این همان چیزی است که من برای مبارزه در کنگره به آن ادامه می‌دهم. هفته گذشته، کلودیا تِنی یک نامه تشکر از سوی سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی» دریافت کرده است – این نامه که به امضای بیش از هزار ایرانی-آمریکایی و شهروندان ایرانی در سراسر دنیا رسیده، به منظور تشکر از این نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی برای حمایت‌های فراوان او از مردم در تظاهرات سراسری و اعتراضات بوده است. کلودیا تِنی همچنین با اشاره به سخنان منتشر شده از وی در وبسایت برایت‌بارت — در حمایت از مردم ایران — در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: من متعهد هستم که رژیم جمهوری اسلامی را پاسخگو کنم. من می‌خواهم به ایرانیان اطمینان دهم که اگرچه دولت بایدن از عهده این چالش برنمی‌آید، اما جمهوری‌خواهان کنگره سخت در حال مبارزه هستند.
 
نماینده جمهوری‌خواه: ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم چیپ روی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در یک نشست با سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» گفت: ما در کنار مردم ایران که برای آزادی تلاش می‌کنند، ایستاده‌ایم. این نماینده جمهوری‌خواه در پاسخ به اَدِل نظریان، مجری این نشست، که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی اشاره کرد، ادامه داد : ما شانه به شانه دوستان خود در اسرائیل و همه کسانی که به دنبال ارزش‌های لیبرال-دموکراسی هستند، می‌ایستیم. چیپ روی، که سابقه تصدی پُست دادستانی فدرال را نیز در کارنامه خود دارد، در مورد اینکه آیا ایالات متحده باید به برجام بازگردد، گفت: «این دیوانه‌وار و مضحک خواهد بود، اگر آمریکا به برجام بازگردد. نگاه کنید در افغانستان چه اتفاقی رخ داد. آنها (جمهوری اسلامی) در برابر قوانین (تعهدات) پاسخگو نیستند. و دونالد ترامپ کاملا به درستی از این توافق خارج شد. دنیا بدون توافق اتمی با جمهوری اسلامی جای بهتری خواهد بود. می‌دانید که این یک توافق مضحک و غیرممکن (غیرقابل اجرا) بود که بتوان آنها (تهران) را پاسخگو کرد. نماینده کنگره آمریکا می‌افزاید : ما نباید به آنها اجازه دهیم تا به سلاح اتمی دست یابند. او درادامه صحبتهای برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» که گفت رژیم جمهوری اسلامی از ابتدای روی. کارآمدن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر داد و دگرباشان را در خیابان اعدام می‌کند، افزود: نمی‌توان با رژیمی که با ارزش‌های بنیادین ما و امنیت ملی ما در تقابل است، مذاکره کرد. این معقول نیست. ما می‌دانیم که جمهوری اسلامی تروریست‌ها را حمایت می‌کند، یعنی سازمان‌هایی که مواضع آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان ما در سراسری دنیا را مورد هدف قرار می‌دهند. چیپ روی همچنین با اشاره به اینکه وقتی با یک حکومت بد (شرور) روبرو هستید، باید اقدامات قاطعانه را در دستور کار قرار دهید، گفت: منظور از اقدام قاطعانه، صرفا یک اقدام نظامی نیست. شما می‌توانید اقدامات بسیاری از جمله تحریم، عدم پیوستن به توافق‌های اینچنینی و … را انجام دهید. او همچنین وضعیت مرزهای جنوبی آمریکا و مساله مهاجرت را بسیار غم‌انگیز توصیف کرد.
 
«فعالیت‌های مشکوک در کارخانه کیک زرد اردکان» موسسه تحقیقاتی «اینتل لب»روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه ۱۴۰۰ در حساب کاربری توییتر خود از فعالیت مشکوک در کارخانه کیک زرد اردکان خبر داداین موسسه تحقیقاتی با استناد به تصاویر ماهوراه‌ای نوشته است که «شواهد قابل توجهی ازفعالیت تولیدی در کارخانه کیک زرد اردکان وجود دارد این تصاویر ماهواره‌ای «انباشت زباله» را نشان می‌دهد که می‌تواند دلیل بر فعالیت تولیدی و یا نقص فنی در لوله‌های پسماند در کارخانه کیک زرد اردکان (در شمال استان یزد) باشد.
 
آمریکا پهپاد جمهوری اسلامی را در سوریه سرنگون کرد خبرگزاری‌ها می‌گویند یک جنگنده آمریکایی روز شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ یک هواپیمای بدون سرنشین را در سوریه سرنگون کرده است. رویترز در گزارشی نوشت این اتفاق در شرق سوریه و در نزدیکی یک پایگاه پشتیبانی نظامی – که ۹۰۰ سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند – رخ داده است. کلنل وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف ارتش ایالات متحده، تایید کرد «یک هواپیمای بدون سرنشین که به پایگاه نیروهای آمریکایی در شرق سوریه نزدیک شده بود، توسط جنگنده‌های ائتلاف نظامی – تحت فرماندهی واشنگتن – رهگیری و سرنگون شده است شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز باتایید این خبر، گزارش داده این پهپاد از نوع پیشرفته و متعلق به جمهوری اسلامی بوده است. این در حالی است که لوکاس تاملینسون، خبرنگار فاکس‌نیوز در حساب کاربری توییتر خود به نقل از مقامات پنتاگون نوشت: جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی ایالات متحده روز گذشته (شنبه) یک پهپاد متعلق به جمهوری اسلامی را که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در شرق سوریه پرواز می‌کرد، منهدم کرده است.
 
اسرائیل پایگاه‌های حماس را بمباران کرد ارتش دفاعی اسرائیل پایگاه‌های حماس در غزه را بمباران کرده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت «جنگنده‌های ارتش دفاعی اسرائیل پایگاه‌های حماس در غزه را – در واکنش به حملات از طریق بالن‌های آتش‌زا – بمباران کرده‌اند. این اقدام تل‌آویو در پاسخ به حملات تروریستی گروه شبه‌نظامی حماس – تحت حمایت جمهوری اسلامی – بوده است که از طریق ارسال بالن‌های آتش‌زا به خاک اسرائیل باعث آتش‌سوزی در مناطقی از این کشور شده‌اند. حملات دفاعی ارتش اسرائیل منطقه الزیتون در شرق غزه و خان یونس در جنوب این منطقه را مورد هدف قرار داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک تاسیسات تولید اسلحه و یک محل پرتاب راکت (سایت موشکی) متعلق به گروه تروریستی اسلام‌گرای حماس مورد هدف حملات هوایی ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند. سازمان آتش‌نشانی کشور اسرائیل گزارش داده که ارسال بالن‌های آتش‌زا توسط تروریست‌های حماس باعث بروز آتش‌سوزی در مزارع جنوب اسرائیل – در امتداد نوار غزه – شده است.
 

«ناوگان نامرئی جمهوری اسلامی و اتحاد مخفی با چین» خبرگزاری «آی۲۴ نیوز» در مقاله‌ای با ارائه تحلیل‌هایی می‌نویسد «جمهوری اسلامی می‌تواند تحریم‌های واشنگتن را دور بزند، و پروژه هسته‌ای خود را با کمک چین تکمیل کند. این مقاله با اشاره به حملات پهپادی جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه، نوشت : پس از آخرین حمله دریایی توسط جمهوری اسلامی که به کشته شدن دو شهروند اروپایی انجامید، موضوع تحریم اقتصادی علیه تهران (حتی برای مدتی کوتاه) در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفت. اما پس از حضور انریکه مورا (نماینده اتحادیه اروپا) در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، این مساله به سرعت از دستور کار این اتحادیه خارج شد. از سال ۲۰۱۸، و پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی، تهران با مشکل جدی در زمینه «ارزآوری» روبرو شد. دولت ترامپ خرید نفت از جمهوری اسلامی را ممنوع کرد، و همچنین محدودیت‌های مالی از جمله ممنوعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را اعمال کرد. در این مقاله آمده که جمهوری اسلامی با داشتن ۱۴۳ نفت‌کش، توانایی حمل و انتقال بیش از ۱۰۲ میلیون بشکه نفت خام یا سوخت، و ۱۱.۸ میلیون بشکه گاز مایع طبیعی به صورت روزانه (به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار در روز) را دارد. جمهوری اسلامی از ناوگان نامرئی برای انتقال «مخفیانه» نفت به سوریه، لبنان، ونزوئلا، کره شمالی، روسیه، و چین استفاده می‌کند.

 
«چین چندین دهه است که جمهوری اسلامی را به عنوان یک شریک استراتژیک در نظر دارد» نویسنده این مقاله با اشاره به توافقنامه همکاری تهران و پکن که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به امضای طرفین رسید، می‌گوید بر اساس این توافق، چین دانش فناوری و خطوط تولید تسلیحات، هواپیما و موشک را به جمهوری اسلامی منتقل می‌کند و در مقابل، جمهوری اسلامی نفت را به چین ارزانی می‌دارد. جمهوری اسلامی اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت چین است، و موقعیت استراتژیک ایران – بین دریای خزر و دریای عرب – به عنوان تنها پل زمینی از آسیای مرکزی برای چین بشمار می‌رود. به عبارتی دیگر، سرمایه‌گذاری چین (که استراتژی خود را بر پایه جنگ غیرمستقیم بنا کرده) در ایران، پلی است برای تبدیل شدن این کشور به یک قدرت جهانی، نه یک قدرت در یک منطقه . پکن به عنوان بخشی از حمایت استراتژیک خود، به جمهوری اسلامی در زمینه قاچاق نفت (به منظور دور زدن تحریم‌ها) کمک می‌کند تا جایی که برای عدم شناسایی ناوگان نامرئی جمهوری اسلامی به تهران یاری می‌دهد. یکی از ترفندهای جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شناسایی ناوگان نامرئی خود، تغییر (مکرر) پرچم نفت‌کش‌ها است، و چین در این بازی «موش و گربه» به تهران کمک می‌کند.
 
سرگردانی محموله‌های نفتی ایران و ونزوئلا در بنادر آسیا خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت «شدت عمل پکن علیه پالایشگران در بخش خصوصی، معاملات نفتی را کاهش داد، و در جریان نفت – از جمله خرید نفت از جمهوری اسلامی – اخلال ایجاد کرده است بر اساس گزارش موسسه کپلر، در نفت‌کش‌های سواحل سنگاپور، مالزی، و چین (در هفته گذشته) معادل ۶۲ میلیون بشکه نفت ذخیره شده بود بلومبرگ به نقل از این موسسه می‌گوید حجم این محموله‌ها در نفت‌کش‌ها (در ابتدای ماه گذشته میلادی) به بالاترین سطح خود رسید کلپر افزوده است که نفت خام ونزوئلا و نفت خام سنگین‌تر ایران از جمله انواع نفت ذخیره شده در این نفت‌کش‌ها بوده است این خبرگزاری به نقل از یک کارشناس آورده که این محموله‌های نفتی برای پیدا کردن مشتری جایگزین، با مشکل روبرو هستند.
 
اسرائیل: جمهوری اسلامی عامل حمله پهپادی به نفت‌کش مرسر استریت بوده است وزیردفاع اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی مسوول حمله مرگ‌بار ماه گذشته به کشتی تجاری – تحت مدیریت این کشور– بوده است . خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نوشت: جمهوری اسلامی از درون خاک ایران با یک هواپیمای بدون سرنشین به نفت‌کش مرسر استریت حمله کرده است . این اظهارات بنی گانتز زمانی مطرح شده که نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل برای گفت‌وگو در مورد مسایل منطقه‌ای چون جمهوری اسلامی به واشنگتن سفر کرده است.
 
پنتاگون: ما متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل هستیم وزیر دفاع ایالات متحده به نخست وزیر اسرائیل می‌گوید : ما باید مطمئن شویم که اسرائیل می‌تواند از خود در برابر جمهوری اسلامی دفاع کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با تاکید بر تعهد به تقویت روابط استراتژیک واشنگتن-تل‌آویو، گفت «دولت بایدن در حال مذاکره با کنگره برای تامین بودجه یک میلیارد دلاری برای 'گنبد آهنین' اسرائیل است. آستین در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل نیز اذعان کرد : دولت بایدن هزینه لازم را در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد تا بتواند از خود در مقابل جمهوری اسلامی دفاع کند. وزارت دفاع آمریکا متعهد خواهد بود تا اسرائیل بتواند از خود در برابر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی – تحت حمایت تهران – دفاع کند. وزیر دفاع ایالات متحده همچنین افزود : آمریکا به تقویت روابط راهبردی (استراتژیک) خود با اسرائیل متعهد است. دولت بایدن به امینت اسرائیل و حق دفاع از خود پایبند است. نفتالی بِنِت نیز با ابراز علاقه به تعمیق بیشتر روابط طرفین، برای حمایت دولت بایدن از اسرائیل تشکر کرد.
 

گانتز: دنیا به یک برنامه جایگزین برای بازدارندگی جمهوری اسلامی نیاز دارد بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید جامعه جهانی باید یک برنامه جایگزین برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی داشته باشد – چرا که چشم‌انداز بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) از بین رفته است. گانتز در سخنانی گفته است: جمهوری اسلامی تنها دو ماه تا دستیابی به مواد لازم برای سلاح هسته‌ای – یعنی ساخت هسته اتمی، نصب دستگاه در موشک بالستیک، و انجام آزمایش – فاصله دارد. وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی قصد نابودی اسرائیل را دارد، افزود: همه اقدامات متجاوزانه تهران تا کنون بدون قابلیت اتمی انجام شده است، تصور کنید اگر جمهوری اسلامی به توانایی هسته‌ای دست یابد، چه اتفاقی رخ خواهد داد. این در حالی است که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیش از سفر نفتالی بِنِت به آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: اولویت اصلی گفت‌وگو میان رهبران دو کشور، جمهوری اسلامی خواهد بود.

 

سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» بی‌کفایتی بایدن را تقبیح کرد «تسلیم در برابر تروریست‌ها محکوم است»، سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» روز جمعه پنجم شهریورماه ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت حمله تروریستی در کابل، مماشات بایدن با تروریست‌ها را محکوم کرداین سازمان نوپای مستقل – که در این مدت کوتاه فعالیت، همواره صدای مردم ایران بوده – از «ایرانیان آمریکایی» خواسته است،تا با خانواده‌ها و بازماندگان ۱۳ تفنگ‌دار دریایی ایالات متحده و شهروندان افغان که در حمله تروریستی داعش کشته شدند، ابراز همدردی کنند. سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» این حادثه مرگ‌بار را نتیجه اسلام‌گرایی افراطی، و «ضعف جو بایدن» در تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی عنوان کردجو بایدن به مردم آمریکا و دنیا نشان داد که از حفظ جان آمریکایی‌ها، منافع ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌ای (واشنگتن) عاجز و ناتوان است. این سازمان – که در حال جبرانِ نبودِ یک صدای مستقل برای ایجاد صلح و آزادی است – می‌گوید: بایدن به طالبان خوش‌بین است، همانطور که به جمهوری اسلامی باور دارد واکنون، زمان آن فرار رسیده که بایدن به مماشات خود با تروریست‌ها پایان داده، و قدرت (ایالات متحده) را در جهان به نمایش بگذارد.

bottom of page