top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۱۳ شهریور ۲۵۸۰ شاهنشاهی


کرونا همچنان در ایران می‌تازد براساس گزارش‌ها، صدها تن از شهروندان ایرانی در یک هفته گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و هزاران تن نیز پس از مبتلا شدن به این ویروس چینی، در بیمارستان بستری شده‌اند.
 

زنان، بیشترین مبتلایان به کرونا در گیلان «بیشترین شمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در استان گیلان را زنان تشکیل می‌دهند» خبرگزاری رُکنا به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، می‌گوید «بیشترین مبتلایان به کووید۱۹ در استان به زنان تعلق دارد که این مهم نشان می‌دهد که زنجیره انتقال ویروس از محیط بیرون به خانه ها رفته است، و زنان باید به شدت از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات خودداری کنند. دکتر آبتین حیدرزاده در وبینار با مدیران شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‌های گیلان، باهشدار درباره افزایش مبتلایان به کووید۱۹ در میان زنان، گفت: نباید ابتلای همشهری‌ها و حتی فوت آنان در اثر کرونا مورد عادی انگاری قرار گیرد.

 

فوت ۳۰ درصد «مبتلایان به قارچ سیاه» در یک بیمارستان تهران یک فوق تخصص گوش، حلق و بینی در بیمارستان رسول اکرم گفت: ۳۰درصد مبتلایان به قارچ سیاه در این بیمارستان که پیش‌تر به کرونا نیز مبتلا شده بودند، به دلیل درگیری مغز، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، در مورد «مشاهده موارد مشکوک به لامبدا در تهران» هشدار داد، این نوع ویروس که با نام ـسی ۳۷ـ شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد.

 
ادامه تظاهرات و اعتراضات پراکنده در ایران با گذشت تقریبا دو ماه از تظاهرات گسترده تیرماه مردم ایران علیه جمهوری اسلامی دراعتراض به کمبود آب،خاموشی‌های مکرر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اعتراضات و تظاهرات پراکنده کماکان در نقاط مختلف ایران ادامه دارد. در هفته گذشته، صدها کارگر، بازنشسته، معلم، دانشجو، پرستار، کارمند، کشاورز، روستاییان در اعتراض به عدم تحقق مطالبات، معوقات مزدی، تورم، بی‌آبی و مشکلات اقتصادی در سراسر ایران تجمع کردند.
 
ادامه شعار نویسی‌ها در ایران شهروندان ایرانی و فعالان میدانی با ادامه مبارزات مدنی در سراسر ایران، همچنان به دیوارنویسی و پخش پوستر ادامه می‌دهند، و این حرکت‌ها به حلقه‌های اتصال خودجوشی تبدیل شده‌اند که پیام مردم را با شعارهایی چون «می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم»، «رضا شاه، روحت شاد» به گوش جهانیان می‌رساند.
 

قتل کودک همسر ۱۴ساله یک آخوند توسط اعضای خانواده‌اش مبینا سوری، کودک-همسر ۱۴ ساله لرستانی یک آخوند توسط اعضای خانواده خود و با انگیزه‌های ناموسی به قتل رسید.

 
مرگ دردناک یک زن هنگام زایمان به دلیل قصور پزشکی روز گذشته، یازدهم شهریورماه ۱۴۰۰، زنی باردار در یکی از بیمارستان‌های شهر ازنا واقع در استان لرستان،هنگام وضع حمل در گذشت. این سومین مورد مشابه در مدت یک‌سال گذشته است. مسئولان، علت فوت وی را قصور پزشکی اعلام کرده‌اند نبود نظارت و عدم وجود قوانین حمایتی در ایران، باعث می‌شود در عصری که میزان مرگ و میر زنان باردار در خیلی از کشورهای جهان صفر است، این‌ چنین شاهد سه مورد مرگ در یک‌سال گذشته و تنها در یک شهر باشیم.
 
یک جوان ایرانی زیر ضربات شلاق و شکنجه عاملان قضایی جان باخت هادی عطازاده اهل اهر، بر اثر ضربات شلاق، توسط مجریان اجرای احکام زندان به قتل رسید. یکی از بستگان هادی در مصاحبه با یک خبرگزاری اعلام کرد علت دستگیری وی مصرف مشروبات الکلی بوده است.
 
باز هم شلیک مستقیم نیروهای سپاه به کولبران براساس گزارش خبرگزاری‌ها، دو کولبر روز سه‌شنبه نهم شهریورماه ۱۴۰۰، در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزی در مناطق مرزی بانه زخمی شدند وضعیت عمومی یکی از این کولبران وخیم گزارش شده است.
 
دامی تازه برای نوجوانان و جوانان گزارش‌ها حاکی از آن است که ماده مخدر جدیدی به نام «کمیکال» یا شیمیایی، بین نوجوانان و جوانان دست به دست می‌شود. «کمیکال ماده شیمیایی جدیدی است که مصرف آن فرد را به کمای کوتاه مدت می‌برد». متاسفانه رده سنی مصرف‌کنندگان این ماده مخدر را نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال تشکیل می‌دهند، منابع خبری عنوان کرده‌اند این ماده روان‌گردان جدید - که به صورت دانه‌های قهوه‌ای است - در پارک‌ها به راحتی یافت می‌شود پیش‌تر، خبرگزاری‌ها از رواج سه ماده مخدر دیگر به نام‌های آپولو، کوئین، و آواتا - که هیچ نشانه‌ای از مخدر و کانابیس بر روی آن وجود ندارد - خبر داده بودند.
 
محکومیت یک معلم به زندان و نوشتن «پژوهش‌نامه درباره دوران پهلوی» دادگاه انقلاب یک معلم مشروطه‌خواه را به زندان با اعمال شاقه محکوم کرد. خبرگزاری‌های حقوق بشری از محکومیت حجت‌اله رافعی با اتهامات واهی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داده‌اند. این معلم پادشاهی‌خواه (ساکن شهریار) به اتهام 'اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور'، و 'فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی' به شش سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، کاشت ۴۰ اصله نهال، و تنظیم یک پژوهش‌نامه درباره سلسله پهلوی محکوم شده است.
 
ادامه فشار بر خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، با ارسال پیامی صوتی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به برخورد وحشیانه مقامات با خانواده‌اش اعتراض کرده است. پیش‌تر، بنیاد فرشگرد با انتشار خبر «فشار بر خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه» گزارش داده بود که با اعمال قدرت دستگاه‌ های امنیتی جمهوری اسلامی، حکم تخلیه منزل خالد پیرزاده، بدون دخالت صاحبِ خانه صادر شده است به دنبال صدورحکم تخلیه منزل، ماموران امنیتی-انتظامی به منزل خالد پیرزاده هجوم برده و موجب ترس و وحشت همسر و دختر ۱۰ساله او شده‌اند،این در حالی است که صاحبخانه ازاین ماجرا به کلی اظهار بی‌اطلاعی کرده است. خالد پیرزاده در اعتراض به عدم پذیرش آزادی مشروط — در حالیکه مشمول این قانون بوده است — عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری او در میان زندانیان با جرائم خطرناک،و رفتار غیرvانسانی ماموران امنیتی با خانواده‌اش از روز یکم شهریورماه ۱۴۰۰، دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی پادشاهی‌خواه در تاریخ ۵ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و در تاریخ ۵ بهمن‌ماه همان سال در‌ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهام «اجتماع و تبانی» و «توهین به رهبری» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید گردید.
 

ادعای «دستگیری عامل آتش زدن مجسمه سلیمانی خبرگزاری حکومتی ایسنا به نقل از دادستان عمومی و انقلاب یاسوج از دستگیری عامل آتش زدن مجسمه سلیمانی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده است ماه گذشته (مردادماه)، ویدیویی از به آتش کشیده شدن مجسمه قاسم سلیمانی در شهر یاسوج در فضای مجازی منتشر شد که مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت. قاسم سلیمانی، سرکرده پیشین سپاه (قدس) تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۹۸ در بغداد توسط حمله هوایی ایالات متحده (در دولت دونالد ترامپ) به هلاکت رسید.

 

پیشنهاد افزایش مالیات توسط مشاور اقتصادی رئیسی سعید توتونچی، از حامیان و مشاوران ابراهیم رئیسی در حوزه اقتصاد گفت: کشورماهانه به ۵۸ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اداره شدن نیاز دارد.حداقل باید نصف هزینه‌های کشوررا ازراه مالیات به دست آورد. این در حالی است که در جمهوری اسلامی، فشار مالیاتی همیشه بر دوش کارگران، کارمندان و بنگاه‌های اقتصادی کوچک است، و دانه درشت‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند.

 

هزینه‌ درمانی، ۶۱۲هزار تن را به زیر خط فقر سوق داده است ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌گوید: ۶۱۲هزار تن از شهروندان ایرانی در یک‌سال اخیر به زیر خط فقر - ناشی از پرداخت هزینه‌های درمانی - سوق داده شده‌اند. حریرچی گفته است: در سال ۹۶ میزان پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم به ۳۲/۶درصد رسید، که این میزان پرداختی توسط مردم به ۴۰درصد افزایش یافت، و ۷۲صدم درصد از مردم به زیر خط فقر سوق داده شده‌اند.

 

فرصت‌سوزی به جای فرصت‌سازی مدیر انجمن زنان کارآفرین استان کرمانشاه گفت: با فروش دفتر انجمن زنان کارآفرین، ۱۷۳ زن کرمانشاهی شغل خود را از دست داده‌اند. در این مجموعه، ۵۸ نفر دوزنده، ۴۶ چرم‌دوز و ۶۹ نفر منجوق‌زن عضو بوده‌اند. این فرصت‌های شغلی که با مشقت‌های فراوان حاصل شده بود، پس از فروش این دفتر از دست رفت و تمامی اعضای آن بی‌کار شده‌اند.

 

روستاییان، فاقد شناسنامه و مدرک شناسایی خبرگزاری حکومتی ایرنا روز جمعه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۰، به نقل از مقامات جمهوری اسلامی نوشت: شماری از خانوارهای روستایی مناطق دورافتاده و سخت گذر روستای جعفرآباد از توابع توکهور و هشتبندی شهرستان میناب به دلیل برخی مشکلات هیچ گاه موفق به دریافت شناسنامه نشده اند و براین اساس از هر نوع امکانات عمومی و خدمات دولتی بی‌بهره‌اند . نداشتن شناسنامه معضل بسیاری از روستاییان ایرانی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان است.

 

چهارصد راننده فرودگاه امام ممنوع الکار شده اند رسانه‌های جمهوری اسلامی از بسته شدن کد فعالیت ۴۰۰ خودروی فرودگاهی رانندگان فرودگاه امام از روز هشتم شهریور ۱۴۰۰ خبر دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، دلیل این اقدام مقامات جمهوری اسلامی «عدم پرداخت کمیسیون شرکت‌ها» عنوان شده است یکی از این رانندگان می‌گوید :در حالی که از زمان شروع بیماری کرونا و محدودیت‌های سفر، رانندگان فرودگاه با کمبود مسافر مواجه بوده و بیکار شده‌اند، به این رانندگان گفته شده باید هر ماه ۱۵ سرویس انجام داده، و کمیسیون آن را نیز پرداخت کنند.

 

کشتی ربوده ‌شده در خدمت «ناوگان نامرئی» جمهوری اسلامی کشتی تجاری گلف اسکای که سال گذشته میلادی در آب‌های خلیج فارس ناپدید شده بود، به ایران انتقال داده شده، و در حال قاچاق نفت برای جمهوری اسلامی است. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، نفت‌کش گلف اسکای که توسط افراد مسلح ربوده شده بود، با تغییر خدمه و پرچم به عنوان بستری برای صادرات غیرقانونی نفت جمهوری اسلامی استفاده می‌شود. خبرگزاری‌ها به نقل از یک کارشناس آورده‌اند که این نفت‌کش نفت خام را به مقاصد مختلف منتقل می‌کند، یا به عنوان سکوی بارگیری برای دیگر نفت‌کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش‌تر، خبرگزاری «آی۲۴ نیوز» در مقاله‌ای با ارائه تحلیل‌هایی نوشته بود: جمهوری اسلامی از ناوگان نامرئی برای انتقال «مخفیانه» نفت به سوریه، لبنان، ونزوئلا، کره شمالی، روسیه، و چین استفاده می‌کند.

 

جمهوری اسلامی از طریق سوریه به لبنان نفت می‌رساند «محموله نفتی جمهوری اسلامی با تانکر از طریق (زمینی) سوریه وارد لبنان می‌شود» خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۰، در گزارشی نوشت : نخستین محموله نفت کوره جمهوری اسلامی از طریق سوریه با تانکر به سوی لبنان ارسال می‌شود .این محموله برای جلوگیری از عوارض تحریم‌ها در حال انتقال است و گروه تروریستی حزب‌الله لبنان – که توسط سپاه پاسداران تاسیس و تامین مالی می‌شود – آن را اسکورت می‌کند. پیش‌تر، سیدحسن نصرالله، رهبر گروه تروریستی حزب‌الله – که تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی است –گفته بود: کشتی سوم حامل سوخت از سوی جمهوری اسلامی، درحال بارگیری‌ست. با برادران ایرانی توافق کردیم که کشتی سوم هم بارگیری شود و ما نیاز داریم به کشتی‌ چهارم که در ماه‌های سرد، رنج مردم لبنان را کاهش دهیم.

 

بِنِت پیشنهاد یک اتحاد نظامی اسرائیلی-عربی برای مقابله تهران ارائه داده است نفتالی بِنِت پیشنهاد داده که اسرائیل، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس یک اتحاد نظامی علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که نخست وزیر این کشور، نفتالی بِنِت در دیدار خود با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، پیشنهاد تشکیل یک اتحاد نظامی جدید – شامل اسرائیل، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس – را داده است. بِنِت پیشنهاد تشکیل این اتحاد نظامی که چیزی شبیه ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است را برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی داده است.

 

هشدار سناتورهای آمریکایی درباره ارسال سوخت ایران به لبنان آسوشیتد پرس- هیاتی شامل چهار سناتور آمریکایی روز چهارشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام کردند : ایالات متحده قصد دارد به لبنان برای خروج از بحران کمبود سوخت کمک کند، اما واردات نفت از سوی جمهوری اسلامی به این کشور می‌تواند پیامدهای شدیدی را در پی داشته باشد.

 

ایرانیان آمریکایی به خانواده کریم نیکویی تسلیت می‌گویند سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» در همدردی با خانواده کشته‌شدگان حادثه تروریستی فرودگاه کابل، در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت : ما مراتب تسلیت و همدردی و حمایت خود از خانواده نیکویی در کالیفرنیای جنوبی را ابراز می‌داریم. سرجوخه کریم نیکویی یک ایرانی آمریکایی بود که در حمله تروریستی، در افغانستان کشته شد. ما هرگز ۱۳ تفنگ‌دار آمریکایی شجاعی که در راه خدمت به مردم خود جان باخته‌اند را فراموش نخواهیم کرد.

 


bottom of page