top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۲۰ شهریور ۲۵۸۰ شاهنشاهی


بیست سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق
برای اختلاس‌گر پرونده پتروشیمی و معلم روزنامه‌نگاران صادراتی

سخنگوی قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی احکام متهمان پرونده شرکت پتروشیمی ایران را اعلام کرد.
رضا حمزه لو مدیرعامل شرکت، عباس صمیمی نائب رئیس شرکت، علیرضا اعلایی رحمانی عضو هیات مدیره، مصطفی تهرانی عضو هیات مدیره، محسن احمدیان مدیربازرگانی و مرجان شیخ‌الاسلامی مدیرعامل شرکت دنیز و هترا، هر کدام به بیست سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، محرومیت دائمی از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی به میزان مبالغی که از طریق اعمال مجرمانه کسب کردند، محکوم شدند. مرجان شیخ‌الاسلامی در حال حاضر ساکن کانادا می‌باشد و با پول ملت ایران، به تجارت مشغول است! این در حالی است که کاربران در شبکه‌های مجازی با هشتگ #مرجان-دزده نسبت به او و پرونده اختلاس واکنش نشان داده‌اند.
 
تغییر قواعد خرید و فروش مسکن؛ مردم فقیرتر شده‌اند با افزایش قیمت مسکن، فروشندگان خانه‌های خود را به شکلی عجیب به فروش می‌رسانند. خریدار بخشی از منزل مسکونی را می‌خرد و پس از نقل مکان به خانه جدید بابت الباقی آن، که خریداری نکرده، اجاره پرداخت می‌کند. این در حالی‌ست که قیمت مسکن با رشدی بی‌سابقه بسیاری از شهروندان را به حاشیه شهرها رانده است.
 

افشای یک فساد دیگر در جمهوری اسلامی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی - ۷۰ درصد بهره‌برداری بزرگترین بندر نفتی ایران (بندر نفتی خلیج فارس) به فردی سپرده شده که یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است. طبق گفته این مقام مسئول جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر، در سازمان بنادر و دریانوردی تخلفات عدیده‌ای صورت پذیرفته است. این تخلفات شامل واگذاری محوطه‌های بندری و اسکله‌ها بر اساس روابط، پرداختی‌های بدون حساب و کتاب از محل وجوه این سازمان، و رانت و تبانی در واگذاری ۷۰ درصد بزرگترین بندر نفتی ایران (بندر نفتی خلیج فارس) به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است. علاوه بر پرداخت میلیاردها تومان وجه نقد و واگذاری ده‌ها منزل مسکونی به مدیران کلان و برخی از اعضای هیئت مدیره این سازمان، «در یک فقره میلیون‌ها دلار پول را در قالب خریدهای سازمان بازنشستگی» به حساب فردی واریز کرده‌اند که وی پس از دریافت این مبلغ از کشور متواری شده است. این مورد یکی از موارد فساد سیستماتیک است که در سازمان‌ها و ارگان‌های جمهوری اسلامی جریان دارد.

 

کشته شدن یک کولبر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه به کولبران محمدخالد عبدالله‌زاده ۴۱ساله، متاهل و پدر دو فرزند کولبر اهل پیرانشهر، شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰، در پی شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در مناطق مرزی حاج عمران این شهرستان کشته شد.

 

زخمی شدن یک دختر بچه ۴ساله، براثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در شهر نوسود شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰، هایا پیام دختر بچه ۴ساله، فرزند پژمان، در پی شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در ایست بازرسی مکانی به نام قَلوَز به خودروی پدرش به شدت زخمی شده و به دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش به مراکز درمانی شهرستان پاوه منتقل شده است. پدر خانواده به نیروهای هنگ مرزی اعلام کرده بود «ما در حال بازگشت به منزل هستیم و خانواده و بچه همراهم هستند»، اما این ماموران بدون توجه به سخنان وی، از فاصله حدودا دومتری اقدام به شلیک مستقیم به سرنشینان خودرو نموده‌اند.

 

بی مسئولیتی متولیان ساخت مسکن اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن گفت: «از یک میلیون واحد مسکونی که قرار است در سال ساخته شود، تنها ۴۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است.» اینکه باقی واحدها را چه کسی قرار است بسازد مبهم است. عدم وجود قانون و شانه خالی کردن مسئولینی از این دست، بحران بزرگی در حوزه مسکن به وجود آورده است.

 

قتل یک جوان به دست نیروی جنایتکار انتظامی یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، نیروهای انتظامی مهرشهر کرج، با شلیک گلوله به سر «مرتضی جعفری» که بی‌حرکت روی زمین افتاده بود، وی را به قتل رساندند. این جنایت در پی یک نزاع خیابانی به وقوع پیوست. متوفی قصد میانجیگری برای حل و فصل نزاع را داشت که پلیس وی را دستگیر کرد و سپس او را به قتل رساند. رئیس‌ پلیس استان البرز ادعا کرده که جوان کشته‌شده سابقه شرارت داشته است و این جنایت را «حادثه سهوی» خوانده و گفته است که پلیس در آن مقصر نیست! جمهوری اسلامی حکومتی‌ست که برای جورج فلوید گریبان می‌درد در عین حال جوانانش را بی دلیل در خیابان سلاخی می‌کند.

 

به جای دوز دوم اسپوتنیک، آسترازنکا بزنید وزیر بهداشت جمهوری اسلامی گفت به دلیل عدم تامین واکسن اسپوتنیک، آسترازنکا جایگزین دوز دوم شده است. تمامی مراکز تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که تغییر واکسن دوز دوم برای سلامتی خطرناک می‌باشد و مجوز چنین کاری در هیچ جای دنیا صادر نشده است. علاوه بر آسترازنکا از جمله واکسن‌هایی است که در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا، تایید نشده است.

 

افزایش آمار خودکشی در ایران رئیس گروه نظارت و هماهنگی دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی جمهوری اسلامی درباره میزان خودکشی در ایران گفت: «طبق گزارش پزشکی قانونی در سال ۹۹، در ایران ۵۵۴۲ نفر جان خود را به دلیل خودکشی از دست دادند حال آنکه در سال ۹۸، ۵۱۴۳ نفر خودکشی کردند که نشان می‌دهد ۳۹۹ نفر سال ۹۹ بیشتر از سال قبل خودکشی کردند.» فشار اقتصادی و عدم امنیت روانی زیر سایه جمهوری اسلامی باعث این فاجعه است.

 

سقوط آزاد جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد آخرین گزارش بانک جهانی آماری حقارت‌بار برای جمهوری اسلامی به همراه داشت. حکومتی که قرار بود تا سال ۱۴۰۴، اولین قدرت منطقه و یکی از قدرت‌های اقتصادی برتر جهان باشد، حالا در رتبه پنجاه و یکم جهان قرار گرفته است. اقتصاد ایران با GDP حقیقی ۱۹۲ میلیارد دلاری در حال حاضر، نصف امارات و یک چهارم ترکیه است. یک کارشناس اقتصادی به نام کمیل طیبی گفت: با این آمار، حالا دیگر ایران جزو کشورهای با درآمد سرانه بسیار پایین است.

 

کودکان، صف اول آسیب پذیری در برابر فقر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: «سرانه متوسط مصرف لبنیات در ایران ۷۰ کیلوگرم است، در حالی که مقدار توصیه شده جهانی ۱۶۵ کیلوگرم و در اروپا ۳۰۰ کیلوگرم است.» مصرف کم شیر در کودکان، مشکلاتی مانند پوکی استخوان را در بزرگسالی به همراه دار‌د.

 

تناقضات جمهوری اسلامی تمامی ندارد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی: پیش‌بینی می‌شود در دی‌ماه و بهمن‌ماه با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه شویم. وی در جایی دیگر گفت: دیپلماسی گازی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان یکی از برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم است. سهم تجارت گاز ما کمتر از ۲ درصد است؛ تمام تلاشمان این است این سهم افزایش پیدا کند.

گاز دارند اما نه برای ایرانیان.

 

ادامه فشارها بر خانواده افکاری سعید افکاری، برادر زندانیان سیاسی، وحید و حبیب، و جاویدنام نوید افکاری، درحساب کاربری توییتر خود نوشت: ۲ سال تبعید به احکام برادرم #وحید_افکاری اضافه شد. در احکام قبلی برادرانم اعدام بود و زندان و شلاق ولی تبعید نبود. گرفتن ۲۵ سال از زندگی برادرم وحید برایشان کافی نبود، دادگاه انقلاب شیراز ۲ سال تبعید هم به آن اضافه کرده. سعید افکاری همچنین امروز در توییتی از فشارهای امنیتی بر روی خانواده‌اش و اقوام در آستانه سالگرد قتل برادرش جاویدنام نوید افکاری خبر داد: درحالی که به سالگرد کشته‌شدن برادرم نوید افکاری نزدیک می‌شویم، نهادهای امنیتی با تهدید و فشار در میان فامیل و آشنایان می‌خواهند مانع ما شوند. ‏ما سه سال است زیر وحشیانه‌ترین سرکوب‌های شما ایستاده‌ایم، هرچند داغدار اما باز هم می‌ایستیم.


bottom of page