top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۲۷ شهریور ۲۵۸۰ شاهنشاهی


سالگرد یک جنایت هولناک بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۹ یکی از فرزندان ایران قربانی توطئه رژیم پلید اسلامی شد. جاویدنام نوید افکاری قهرمان کشتی، طی یک محاکمه صوری و با ارائه اعترافات زیر شکنجه به عنوان مدرک، به اعدام محکوم و در سپیده‌دم ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹ به دار آویخته شد. نوید در آخرین تماس تلفنی با برادرش، اعلام کرد که قرار است او را به زندان دیگری منتقل کنند و او خیالش راحت است. ماموران زندان اما نقشه قتل او را کشیده بودند. نوید افکاری حتی از آخرین ملاقات قبل از اعدام با خانواده‌اش، که حق طبیعی هر زندانی‌ست محروم شد. جاویدنام نوید افکاری به اتهام قتل یک نیروی امنیتی در جریان اعتراضات سال ۹۷ و در یک دادگاه فرمایشی به دوبار اعدام محکوم شد؛ امری که هیچگاه اثبات نشد و نوید نیز بارها این اتهام‌ را رد نمود. وحید و حبیب افکاری برادران وی به ۵۴ و ۱۲ سال زندان محکوم شده‌اند.
 

علیرغم تهدید نیروهای امنیتی مراسم سالگرد جاوید‌نام نوید افکاری برگزار شد امروز دوشنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، مراسم سالگرد جاوید‌نام نوید افکاری، با حضور خانواده و تعدادی از اقوام و شهروندان در روستای سنگر شیراز و برمزارش برگزار شد. پیش‌تر نیروهای امنیتی پدر نوید را تهدید کرده بودند که در صورت برگزاری مراسم، آنها را تحت عنوان «منافق» دستگیر خواهند کرد.

 

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مناسبت سالگرد قتل جاویدنام نوید افکاری نوشت: راه نوید افکاری تا آزادی ایران ادامه دارد. در این راه، وظیفه همه ماست که درکنار خانواده ستمدیده اما استوار افکاری باشیم و برای آزادی برادران نوید تلاش کنیم.

 

حاتم‌بخشی جمهوری اسلامی با پول مردم یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی و عراق دیروز یکشنبه، ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۰، درمصاحبه‌ای درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق گفت: روابط دو کشور بسیارمهم‌تر از پول است. جمهوری اسلامی، بابت فروش نفت، گاز و برق مبلغی بالغ بر ۸ میلیارد دلار از دولت عراق طلبکار است.

 

مدعی پنجمین قدرت موشکی جهان، حتی برای بخش صنعتی برق ندارد انجمن فولادایران طی نامه‌ای درتاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰،خطاب به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نوشته است: تا لحظه نگارش این نامه، خاموشی‌های برق باعث از دست رفتن حداقل ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد از ابتدای سال جاری شده که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلاراست و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌طور کامل از دست رفته یا محدود شده است.

 

مرگ دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در روز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا؛ آمار وزارت بهداشت دروغ است مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که امروز ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ منتشر شد، گفت: آمار واقعی مرگ و‌ میر روزانه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است.اگر دو درصد مرگ و میر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد، با ۴۰هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم.

 

در ادامه فشار بر معترضان به عملکرد جمهوری اسلامی، این‌بار یک خواننده رپ بازداشت شد توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و شهرونداهل اصفهان، روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته یک منبع مطلع، ۱۲ تن از نیروهای امنیتی پس از یورش به منزل توماج صالحی، او را بازداشت کردند و برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. وی پیش‌تر از احتمال دستگیری خود، در روزهای آتی خبر داده بود. توماج صالحی در دو اثر اخیر خود به نام‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» به سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود.این دو موزیک رپ با استقبال گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی روبه‌رو گردیده است.

 

خطر انتقال یک زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه به تیمارستان امین‌آباد آرشیا (مسعود) وظیفه بجاربند، زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ، در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۰، دراعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، اقدام به اعتصاب غذا کرده است. این زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۹، به دلیل پخش شب‌نامه بازداشت شده است و احتمالا با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های برانداز» محاکمه خواهد شد. وی پیش‌تر و در مردادماه سال جاری نسبت به کشتار مردم خوزستان در اعتراض به کمبود آب، با انتشار یک فایل صوتی — از داخل زندان — اعتراض کرده بود. به نقل از یک منبع آگاه، آرشیا وظیفه با خطر انتقال به تیمارستان امین‌آباد روبروست و در وضعیت جسمانی بدی به سر می‌برد.

 

اگر خودرو می‌خواهید باید در قرعه‌کشی شرکت کنید مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه آغاز شده است. ۵ میلیون نفر برای خرید ۱۳ هزار دستگاه خودرو با یکدیگر رقابت می‌کنند. ایران جز معدود کشورهای دنیاست که برای خرید خودرو مراسم قرعه‌کشی برگزار می‌کند.

 
سانسور و حذف زندانیان سیاسی پادشاهی‌خواه حتی در گزارش عفو بین‌الملل سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود درباره آمارمرگ بر اثر شکنجه و آزار در زندان‌های جمهوری اسلامی، نام یک زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه را که در زیر شکنجه جان باخته، حذف نموده است. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده، از ابتدای سال ۲۰۱۰ تا کنون دستکم ۷۲ تن در ۴۲ زندان ایران جان باخته‌اند. ۴۶ مورد از این مرگها به علت شکنجه یا سایر آزارها به وقوع پیوسته است. اما نام ساسان نیک‌نفس در این لیست نیست. جاویدنام ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال زندان محکوم شده بود. وی مدتی پس از آغاز دوره محکومیتش، در هفدهم خردادماه سال جاری، در زندان تهران بزرگ در زیر شکنجه مسئولان زندان، به قتل رسید. هم‌بندیهای او، طی بیانیه‌ای شهادت دادند که وی در زندان به قتل رسیده است.
 
سوء مدیریت در حوزه آبرسانی اصفهان را در آستانه بحران قرار داد اداره آب و فاضلاب استان اصفهان، اعلام کرد که این استان دچار بحران جدی کم آبی و بی آبی در حوزه کشاورزی و باغداری است. در بخش آب آشامیدنی استان نیز هم‌اکنون ۱۸۵ روستا در نائین، ۱۶۱ روستا در اردستان، ۸۵ روستا درکوهپایه، ۶۳ روستا در چادگان، ۶۰ روستا در براآن و کراج، ۶۴ روستا در نطنز، ۳۳ روستا در بویین و میاندشت ، ۲۸ روستا در فریدن، ۲۳ روستا در شهررضا، ۲۱ روستا در خور و بیابانک، ۷ روستا در شاهین‌شهر و ۲۱ روستا در جرقویه، دچار مشکلات گسترده در حوزه آبرسانی هستند که آبرسانی ۳۰۶ روستا از این تعداد سیار است.
 

مسئولان دروغ می‌گویند، مردم می‌میرند یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، روز گذشته ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰، در مصاحبه‌ای گفت: «برخی از بیماران کرونا به دلیل قارچ سیاه فوت می‌کنند». وی همچنین افزود: «این موضوع را در کمیسیون بهداشت مجلس با حضور وزیر بهداشت پیگیری کردیم و مشخص شد که دارو و آمپول لازم برای درمان قارچ سیاه همچنان کمیاب است.» وزیر بهداشت هفته گذشته از تامین کامل داروی قارچ سیاه خبر داده بود.

 
تخم مرغ هم گران شد هم کمیاب افزایش نرخ تخم‌مرغ سبب شده تا کم‌کم این ماده غذایی، از سبد غذایی خانواده‌ها حذف شود. طی تحقیقات میدانی انجام شده قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ حدود ۵۰ هزار تومان است کمبود نهاده‌های خوراک دام با قیمت مصوب، حذف گله‌های مرغ‌های تخم‌گذار در واحدهای مرغداری، تقاضای بیشتر برای مصرف تخم‌مرغ در گرانی سایر منابع پروتئینی، موافقت ضمنی وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ و تخلف در شبکه توزیع از دلائل اصلی افزایش نرخ تخم‌مرغ و کمیاب شدن آن عنوان شده است فساد حکومتیان هر روز بیشتر از پیش، سفره مردم، کوچکتر از قبل
bottom of page