top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش نقض حقوق بشر در ایران

۱۱ شهریور ۲۵۸۰ شاهنشاهی(۱۴۰۰ خورشیدی)

 

هادی عطازاده، جوان اهل شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی، پس از اجرا حکم شلاق توسط ماموران اجرای احکام دادگستری این شهرستان در قرنطینه زندان اهر جان خود را از دست داد.

در ویدئویی که از هادی عطازاده، در غسالخانه منتشر شده، آثار ضربات شلاق مشهود است. پیکر وی روز سه‌شنبه ۹ شهریورماه ۲۵۸۰ شاهنشاهی (۱۴۰۰خورشیدی)، در آرامستان آیت‌الله برقی به خاک سپرده شد.



 

حجت‌اله رافعی، معلم مشروطه‌خواه اهل شهرستان شهریار، دوشنبه هشتم شهریورماه ۲۵۸۰ شاهنشاهی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، کاشت ۴۰ اصله نهال و تنظیم یک پژوهشنامه درباره سلسله پهلوی محکوم شده است.

وی پیش‌تر در تاریخ ۱۵ تیرماه، در منزل شخصی‌اش توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی در تاریخ ۲۷ تیرماه، از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان تهران بزرگ منتقل گردید.


 

ارسلان یزدانی شهروند بهائی، چهارشنبه دهم شهریورماه ۲۵۸۰ شاهنشاهی(۱۴۰۰ خورشیدی)، پس از تفتیش منزلش و ضبط برخی لوازم شخصی‌اش توسط نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. از نهاد امنیتی بازداشت کننده و محل نگهداری وی تاکنون اطلاعی در دست نیست



 

در طی ماه گذشته میلادی، ۳۷ فعال سیاسی ایرانی کـُرد و ۷ فعال مدنی بازداشت شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده پنج فعال زن، سه نوجوان زیر سن قانونی ۱۸سال، یک وکیل و چهار شهروند ایرانی کُرد جهت اجرای حکم حبس بازداشت شدند ۲۶ شهروند ایرانی کـُرد، در استان آذربایجان غربی (ارومیه)، ۱۳ شهروند در استان کردستان (سنندج)، ۴ شهروند در کرمانشاه و یک شهروند در ایلام در مجموع ۴۴ فعال سیاسی و مدنی کُرد بازداشت شده‌اند.


 

محمد داوری، کنشگر سیاسی محبوس در زندان عادل آباد شیراز به دلیل خودداری از مطالعه کتا‌ب‌های مرتضی مطهری و عبدالحمید دیالمه از آزادی زودهنگام محروم شد. پیش‌تر مسئولان زندان و ماموران وزارت اطلاعات به وی اعلام کرده بودند که در صورت مطالعه کتاب‌های مرتضی مطهری و عبدالحمید دیالمه و دادن آزمون در موسسات مورد تایید وزارت اطلاعات در خصوص این کتاب‌ها، به طور زودهنگام آزاد خواهد شد.


محمد داوری، چندی پیش نیز توسط نهادهای امنیتی تحت فشار و بازجویی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد با پرونده‌سازی جدیدی روبرو شود وی در تاریخ ۱۰ مهر، ۲۵۷۸ شاهنشاهی (۱۳۹۸خورشیدی)، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و پس از پایان یافتن مراحل بازجویی در تاریخ ۲۱ دی‌ماه، به زندان عادل آباد منتقل شد. محمد، در فروردین‌ماه ۹۹، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به هفت سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردید. این حکم در شهریورماه همان سال توسط شعبه یکم دادگاه تجدیدنظر استان فارس به سه سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش یافت، که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۲ سال و ۹ ماه برای او به اجرا در آمد. محمد داوری، نخستین‌بار در زمان درگذشت هاشمی رفسنجانی، به دلیل پایین کشیدن بنر او از سطح شهر یاسوج و بار دیگر در جریان اعتراضات سراسری دی‌، ۲۵۷۶ شاهنشاهی( ۱۳۹۶خورشید)، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.



 

bottom of page