top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ - ۸ آذر ۲۵۸۱ شاهنشاهی

ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه، از زندان قرچک ورامین، به بیمارستان امین‌آباد (رازی) منتقل شد.


محمدعلی کامفیروزی، وکیل مدافع ملیکا قراگوزلو با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «پیش‌تر چندین روانشناس و روانپزشک، گواهی داده بودند که موکلم امکان تحمل حبس ندارد. با توجه به پیگیری‌های بی‌نتیجه قبلی، مسئولیت بروز هرگونه اتفاقی، با مسئولان قضایی و امنیتی است.»

ملیکا قراگوزلو، روز شنبه ۹ مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. این فعال دانشجویی پیش‌تر در تاریخ ۲۲ تیرماه سال جاری پس از انتشار ویدئویی از خود که به حجاب اجباری اعتراض کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه دوم شهریورماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی اواخر شهریورماه توسط دادگاه انقلاب تهران، به تحمل چهار سال و چهار ماه حبس، جزای نقدی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم گردید.

——————

آرش کیخسروی، وکیل دادگستری روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

آزیتا کیخسروی، خواهر وی در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «برادرم آرش کیخسروی، وکیل دادگستری دقایقی پیش در کرج با مراجعه مامورین به منزل و تفتیش و ضبط وسائل بازداشت شد.»


——————-


آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ با وجود مبتلا بودن به بیماری کندروسارکوما از حق درمان محروم است.


حسین صادقی، پدر آرش صادقی در صفحه شخصی خود نوشت: «آرش صادقی به زندان تهران بزرگ سالن ۶ منتقل شد؛ علیرغم تهیه دارو و مراجعه، از تحویل گرفتن دارو خودداری کردند.»


حسین صادقی، پدر آرش صادقی در خصوص بازداشت و شکنجه شدن فرزندش در صفحه توئیتری خود نوشت:

«در سیاهکل دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت و بشدت از ناحیه گوش مضروب شد که هفتاد درصد شنوایی را از دست داد.»

به نقل از یک منبع مطلع: «آرش صادقی فقط سه دارو از ۸ داروی خود را دریافت کرده که این مسئله باعث تشدید بیماری وی می‌شود. او همچنین از ناحیه معده و روده دارای مشکلاتی بوده و در مدفوع وی خون دیده شده است. آقای صادقی در دوران بازجویی روزانه ۷ الی ۸ ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و از سوی ماموران امنیتی تحت فشار بوده است.»

وی در تاریخ ۲۰ مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) زندان اوین منتقل شده بود.


—————————


شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان، که در تاریخ دوم آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و نهایتا پس از پایان بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات، به زندان این شهر منتقل شده‌ بودند، با تودیع قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده‌اند.


——————————-


پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان روز دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

به نقل از یک منبع آگاه «خانم بهداد دوشنبه ساعت ۹ شب، توسط نیروهای اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد و ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل وی و همه اعضای خانواده او را از جمله تلفن همراه، تبلت، کتب و نوشته‌های دیانت بهایی را ضبط کرده و با خود بردند.»

تاکنون از محل نگهداری و سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.


———————————-


وریا غفوری، بازیکن تیم فولاد خوزستان و کاپیتان سابق تیم فوتبال تاج (استقلال)، که روز پنجشنبه سوم آذرماه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، پس ازگذشت ۵ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

اتهامات مطروحه علیه وی «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران» و «فعالیت تبلیغاتی علیه نظام» عنوان شده است.



—————————-


سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق، روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه در هنگام بازداشت جهت اجرا حکم حبس توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته است.


شوراهای صنفی دانشجویان کل کشور در اینباره نوشته است: «ماموران امنیتی حین انتقال خانم مرتضایی به زندان اقدام به بستن دست راست وی به بالای صندلی و بستن پای راست او به بالای صندلی دیگر می‌کنند به طوری که در حالت آویزان قرار گرفته و توسط یکی از ضابطین زن مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار می‌گیرد. تعرض ضابط با اعتراض وی روبه رو شده و مامور مذکور پس از اعتراض خانم مرتضایی با ضربات مشت، پا و شکم او را مجروح می‌کند.»


——————————-


بشیر اله وردی، شهروند بهائی ساکن تهران روز پنجشنبه سوم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت منزل آقای اله ‌وردی را تفتیش و بسیاری از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.


———————-


آیدا راستی قلاتی و سپهر ضیائی، دو شهروند بهائی ساکن تهران با گذشت حدود دو ماه از زمان بازداشت‌شان کماکان بصورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر می‌برند.

آیدا راستی

سپهر ضیائی

به نقل از یک منبع آگاه «بازجویی خانم راستی از ۸ روز پیش تمام شده و این شهروند بهائی کماکان از حق دسترسی به وکیل محروم است. در زندان به او گفتند که وثیقه یک میلیاردی برایش تعیین شده، اما مسئولان تاکنون از اعلام و قبول وثیقه خودداری کردند. آقای ضیائی نیز از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم است. او هر هفته فقط یکبار با خانواده خود تماس کوتاهی دارد.»

سپهر ضیائی، روز شنبه دوم مهرماه و آیدا راستی قلاتی، روز چهارشنبه ۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. پس از بازداشت آیدا راستی، همسر وی نیز توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.


—————————————


کامیار حبیبی، شهروند بهائی ساکن کرج پس از گذشت ۷۸ روز از زمان دستگیری‌اش کماکان بطور بلاتکلیف در زندان قزل‌حصار بازداشت و از حق درمان محروم مانده است.


به نقل از یک منبع مطلع «باوجود ابتلای آقای حبیبی به بیماری پانیک عصبی و پیگیری‌ و اقدامات مکرر خانواده‌ برای رساندن داروهای مورد نیاز وی، مسئولان زندان از پذیرفتن داروهایش امتناع می‌کنند. اتهامات و مصادیق اتهامات مطروحه علیه آقای حبیبی تبلیغ علیه نظام، تالیف کتاب موسیقی جهت تبلیغ بهائیت، تدریس موسیقی جهت تبلیغ بهائیت و نفوذ در مهدکودک‌ها برای برهم‌زدن امنیت کشور در آینده عنوان شده است. این اتهامات در حالی مطرح است که تمام مجموعه‌های تالیفی کامیار حبیبی همواره قانونی و دارای مجوزهای لازم بوده‌اند. کیفرخواست پرونده وی به صورت محرمانه صادر شده است و قاضی مربوطه جهت پاسخگویی حضور ندارد.»

کامیار حبیبی روز شنبه ۱۹ شهریوماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۷ مهرماه پس از پایان مراحل بازجویی به زندان قزل‌حصار کرج منتقل شد.



—————————


حامی بهادری، شهروند بهائی ۲۶ ساله ساکن تهران، علیرغم گذشت بیش از یک‌ماه از زمان دستگیری‌اش بطور بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد.


به نقل از یک منبع آگاه «آقای بهادری در این مدت تنها ۴ تماس خیلی کوتاه با همسرش داشته. او از حق انتخاب وکیل محروم است و مجبور به استفاده از وکلای مورد نظر قوه ‌‌قضائیه شده است.»

حامی بهادری، روز شنبه ۳۰ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران در زمان دستگیری، ضمن تفتیش منزل شماری از لوازم شخصی وی و اعضای خانواده‌اش را با خود بردند.


—————————


سارینا قرابت، فائزه جوادی، شیوا کیانفر، پارسا دستمالچی و سونیا ستوده، پنج تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجف‌زاده، به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» مجموعا به ۲۱ سال حبس محکوم شدند.

سارینا قرابت

شیوا کیانفر

بر اساس حکم ابلاغ شده به این شهروندان، سارینا قرابت و فائزه جوادی هر یک به پنج‌سال حبس تعزیری، شیوا کیوانفر و پارسا دستمالچی هر یک به چهارسال حبس تعزیری و سونیا ستوده به سه‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

سارینا قرابت، ۲۸ساله ورزشکار رشته تیراندازی تپانچه و عضو سابق تیم ملی تیراندازی است.


———————-


آخرین آمار از اعتراضات سراسری در ایران

از تاریخ ۲۶ شهریورماه تا ۷ آذرماه


۶۴ کودک و نوجوان ( زیر ۱۸ سال) توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

۱۸۱۸۳ نفر بازداشت شده‌اند، که از این آمار تنها هویت ۳۳۷۷ نفر شناسایی شده است.

۵۷۴ تن از دانشجویان دانشگا‌ه‌های کل کشور نیز بازداشت‌ شده‌اند.


شش تن از شهروندان بازداشتی خیزش مردمی جاری در ایران توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌اند.

مرکز رسانه‌ای قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی، از حکم اعدام شش تن از شهروندان بازداشتی اعتراضات سراسری جاری در کشور به اتهامات واهی «فساد فی‌الارض» و «محاربه» خبر داد.

bottom of page