top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

کیوان رحیمیان، شهروند بهائی ساکن تهران، بیست‌وهفتم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به نقل از یک منبع آگاه: «وی در تماسی تلفنی با خانواده اعلام کرد که به زندان اوین منتقل شده است.»


تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

کیوان رحیمیان، از اساتید دانشگاه مجازی بهائیان ایران، پیش‌تر نیز در سال ۲۵۷۰، توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی با قرار وثیقه آزاد شد.

این شهروند بهائی در نهایت توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در گروههای غیرقانونی ـ دانشگاه مجازی بهائیان» به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۹۷ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. حکم صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران، عینا تائید گردید. کیوان رحیمیان، شهریورماه ۲۵۷۶، پس از اتمام دوران محکومیت ناعادلانه خود آزاد شد.

 


لیلا ضیافر از مخالفان حجاب اجباری، با قرار وثیقه صد میلیون تومانی بطور موقت از بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آزاد شد.

به نقل از منبع نزدیک به خانواده ضیافر: «اتهامات مطرح شده علیه وی “تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا” عنوان شده است.»


لیلا ضیافر، شهروند ساکن تهران به دلیل انتشار مطلبی در مخالفت با حجاب اجباری، بیست‌وهشتم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌ بود.

لیلا ضیافر، دکترای مهندسی صنایع غذایی و مدرس فن بیان و گویندگی از مجریان رادیو بود، که پیش از این در حمایت اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، از همکاری با رادیو دست کشید.

 


شیوا کاشانی‌نژاد (سمیعیان)، شهروند بهائی ساکن شهر رشت، بیست‌وهشتم تیرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی این شهروند از جمله تلفن همراه و کتاب‌های مذهبی وی را ضبط کردند. خانم کاشانی‌نژاد، تا کنون تماسی با خانواده خود نداشته است. علیرغم مراجعه مکرر خانواده این شهروند بهائی به نهادهای امنیتی و قضایی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت و محل نگهداری شیوا اجتناب می‌کنند.»

 


محمدعلی و میلاد موگویی، پدر و برادر‌ جاویدنام مهسا موگویی به همراه مادرش، بیست‌وپنجم تیرماه، هنگامی که برای برگزاری مراسم زادروز مهسا در مسیر آرامگاه او بودند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده موگویی: «عفت (نام خانوادگی نامشخص) مادر مهسا موگویی، در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان لنجان بسر می‌برد. همچنین محمدعلی و میلاد موگویی، پدر و برادر وی نیز پس از بازداشت به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده‌اند.»



بنابر گزارش منابع محلی، در هنگام بازداشت، سر میلاد موگویی، برادر مهسا بر اثر ضربه توسط نیروهای جمهوری اسلامی، شکسته شده است.

تا کنون از اتهامات مطرح شده علیه این خانواده دادخواه اطلاعی در دست نیست.

جاویدنام مهسا موگویی، ۱۹ساله، قهرمان تکواندو و آمادگی جسمانی، شهریورماه سال گذشته در جریان خیزش ملی ایران، در فولادشهر اصفهان با شلیک مستقیم نیروهای لباس شخصی جمهوری اسلامی بقتل رسید.

 


سامان (یاسین) صیدی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، سی‌ویکم تیرماه، بدون اطلاع قبلی از زندان رجایی‌شهر کرج خارج و به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد (رازی) منتقل شده است.


سامان صیدی، در جریان خیزش ملی ایران، دهم مهرماه ۲۵۸۱، در تهران بازداشت و در تاریخ هفتم آبان‌‌ماه همان سال، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهامات «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی پس از ارجاع به دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی لغو و پرونده او به دادگاه انقلاب تهران، بازگردانده شد.


 

قرار بازداشت رضا (فواد) چوبین، کیسان شهابی، دانیال خانه زر و ایمان خدری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

به نقل از وکیل مدافع این چهار زندانی سیاسی: «مورخ بیست‌ودوم تیرماه سال جاری، قرار بازداشت آقایان چوبین، شهابی، خانه زر و خدری، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. همچنین با اعتراض به تمدید قرار بازداشت موقت، پرونده آنها جهت رسیدگی به شعبه دوم بازپرسی ایذه ارسال شده است.»


رضا چوبین، دایی جاویدنام آرتین رحمانی پیانی، به همراه کیسان شهابی، دانیال خانه‌ زر و ایمان خدری، بیست‌ودوم فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان ایذه بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

این زندانیان سیاسی پیش‌تر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

 


حکم اعدام محمد قبادلو‌ از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران - در خصوص پرونده‌ی کشته شدن یکی از پرسنل ناجا به نام فرید کرم‌پور - توسط شعبه اول دیوان عالی جمهوری اسلامی شکسته، و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع داده شد.


محمد قبادلو، سی‌و‌یکم شهریورماه سال ۲۵۸۱، در جریان خیزش ملی بازداشت و در نوزدهم آذرماه همان سال، توسط شعبه یکم دادگاه کیفری تهران، به اتهام «ارتکاب قتل استوار دوم فراجا فرید کرم‌پور» به اعدام محکوم شد.

وی در تاریخ بیست‌وپنجم آبان‌ماه همان سال، در پرونده‌ی دیگری توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهامات «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد» و «تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور گردیده و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شده بود.

 


شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین، یکشنبه، یکم مردادماه، در بیمارستان طالقانی تهران، تحت عمل جراحی کیسه صفری قرار گرفت.

اشکان منفرد، برادر شکیلا منفرد، از خوب بودن نهش عمومی خواهرش پس از عمل جراحی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پنج روز مرخصی درمانی شکیلا برای گذراندن دوران نقاهت تمدید شود.


شکیلا منفرد، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به این مرخصی درمانی اعزام شده است.

این کنشگر پادشاهی‌خواه، دهم شهریورماه ۲۵۷۹، هنگام خروج از منزل بازداشت و پس از پایان یافتن مراحل بازجویی در تاریخ بیست‌وچهارم شهریورماه همان سال، با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

وی یکم بهمن‌ماه ۲۵۷۹، پس از اتمام جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پرونده‌اش که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود، توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.

شکیلا منفرد، در نهایت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات اسلام» به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد. این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

شکیلا منفرد، در زمان سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان قرچک ورامین با پرونده جدیدی مواجه شد. وی پس از مدتی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «نشر اکاذیب» به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و پرداخت ده میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. وی بهمن‌ماه ۲۵۸۱، در طی تماس تلفنی با خانواده‌اش از افزایش محکومیت خود به یازده سال حبس تعزیری خبر داد.

 

شهرام فلاح، یکتا فلاح و پریدخت شجاعی، شهروندان بهائی ساکن کرمان، چهارشنبه، چهارم مردادماه، با قرار وثیقه و قرار تامین از زندان مرکزی کرمان آزاد شدند.

فواد شاکر و بهنام پور احمری، دیگر شهروندان بهائی نیز بیست‌ونهم تیرماه، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی بطور موقت آزاد شدند.

فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمدی و پریدخت شجاعی شهروندان بهائی
فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمدی و پریدخت شجاعی شهروندان بهائی

تا کنون از اتهامات مطرح شده علیه این پنج شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمدی و پریدخت شجاعی، پنج شهروند بهائی ساکن کرمان، بیست‌ویکم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

 


درخواست اعاده دادرسی عباس دریس، از بازداشت‌شدگان آبان۹۸، در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت شد.

به نقل از وکیل مدافع عباس دریس: «اعاده دادرسی پرونده آقای دریس در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت شد. علاوه بر این دستور توقف اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام ماهشهر ارسال شد.»


حکم اعدام عباس دریس، زندانی سیاسی محبوس در زندان سپیدار اهواز، پیش‌تر توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی تایید شده بود.

عباس دریس، هفدهم آذرماه ۲۵۷۸، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی آبان ۹۸، بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

 


ارشک قیصربیگی، نوجوان ١٥ساله‌ی اهل ایلام و ساکن شهرستان سرابله، سه‌شنبه، سوم مردادماه، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از بازداشتگاه مرکزی ایلام آزاد شد.

ارشک قیصربیگی، هشتم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود. وی در طول مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل تعیینی محروم بود.


بنابر گزارش منابع حقوق بشری، ارشک قیصربیگی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد شکنجه قرار گرفته و از وی اعتراف اجباری اخذ شده است.

ارشک قیصربیگی، در جریان خیزش ملی ایران، نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی با قرار وثیقه آزاد شده بود.

 

مژگان صمیمی، شهروند بهائی ساکن رشت، بیست‌وهشتم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منزل شخصی خود بازداشت شد.


به نقل از یک‌ منبع نزدیک به خانواده‌ی صمیمی: «ماموران وزارت اطلاعات ظهر روز چهارشنبه با مراجعه به منزل خانم صمیمی، اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی این شهروند را ضبط کردند. مژگان صمیمی در یک‌ تماس تلفنی با خانواده از انتقالش به زندان لاکان رشت خبر داده است. خانم صمیمی با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه است.»

 

فاطمه حسینی، اهل شهر یاسوج، از مخالفان حجاب اجباری، سوم مردادماه، به اداره اماکن این شهر احضار و بازداشت شد. وی پس از گذشت چند ساعت با پایان یافتن مراحل بازجویی آزاد گردید.


به نقل از یک منبع مطلع آگاه: «روز جاری خانم حسینی پس از حضور در اداره اماکن شهر یاسوج توسط پلیس فتا بازداشت و ساعاتی بعد با قرار تامین آزاد شد. پرونده فاطمه حسینی به دلیل آنچه که “انتشار تصاویر غیراخلاقی و بی‌حجابی در شبکه‌های اجتماعی” عنوان شده در شعبه هفت دادیاری یاسوج در حال رسیدگی است.»

فاطمه حسینی، به دلیل داشتن پوشش اختیاری و مخالفت با حجاب اجباری از محل کار خود نیز اخراج شده است.

 

آزاده‌رزم، جواد روحی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، علیرغم گذشت دو ماه از شکسته شدن رای بدوی توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی، بطور بلاتکلیف در زندان نوشهر محبوس است.


به نقل از وکیل مدافع جواد روحی: «علیرغم گذشت قریب به دو ماه از شکسته شدن رای محکومیت ‎آقای روحی در دیوان عالى کشور، تا به اکنون شعبه هم‌عرض دادگاه بدوى رسیدگى کننده تعیین نشده و موکل من بدون تبدیل قرار تأمین کیفرى،‎ سیصدوهفتاد روز است که همچنان روزهای بازداشت موقت خود را در زندان نوشهر سپرى مى‌کند.»

پیشتر حکم سه بار اعدام و سایر مجازات‌های ناعادلانه این آزاده‌رزم در شعبه نهم دیوان عالی جمهوری اسلامی شکسته شد.

جواد روحی، جوان سی‌وپنج ساله اهل آمل، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی در نوشهر بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «ارتداد از طریق هتک حرمت قرآن از طریق آتش زدن قرآن و توهین به مقدسات»، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به سه بار اعدام محکوم شد.


 

bottom of page