top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

مرتضی حیدری، برادر جاویدنام جواد حیدری، ششم مهرماه، با پابند الکترونیکی و قرار کفالت، از زندان «چوبیندر» قزوین آزاد شد.

مرتضی حیدری، از زمان بازداشت تا روز آزادی‌اش، در اعتراض به برخوردهای خشن و بی‌رحمانه‌‌ی ماموران حکومتی با خانواده‌اش، در اعتصاب غذا بسر می‌برد.


این برادر دادخواه، سی‌ام شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

جاویدنام جواد حیدری، ۴۰ساله، سی‌ویکم شهریورماه در شهر قزوین در جریان خیزش ملی ایران با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مجروح شد. نیروهای امنیتی به جای انتقال این آزاده‌رزم به بیمارستان او را به مقر فرماندهی انتظامی بردند. وی بر اثر شدت جراحات وارده و خون‌ریزی شدید جان‌ باخت.

 

آرمین رستمی، برادر جاویدنام آیدا رستمی، که بیست‌ودوم شهریورماه بازداشت شده بود، با قرار کفالت صد میلیون تومانی از زندان امیرآباد گرگان آزاد شد.


جاویدنام آیدا رستمی، پزشکِ سی‌وشش ساله، به دلیل مداوای پنهانی مجروحان خیزش ملی ایران، بیست‌ویکم آذرماه، توسط ماموران حکومتی در تهران ربوده شد و به قتل رسید.

 

پنجم مهرماه، سولماز حسن‌زاده به همراه سه شهروند دیگر با نام‌های شیرین خیاط، سیمین خیاط و شیدا رضایی، در ایست بازرسی بوکان - سقز بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


سولماز حسن‌زاده، چهاردهم شهریورماه نیز به همراه پدرش، احمد حسن‌زاده، پس از احضار و حضور در اداره اطلاعات بوکان، بازداشت شده بود.

جاویدنام محمد حسن‌زاده، بیست‌وهشت ساله، که بینایی یک چشم‌اش را نیز در جریان خیزش ملی ایران از دست داده بود، در بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال گذشته در بوکان، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید.

 

سمیه ساریخانی، مادر جاویدنام عرفان ساریخانی دشتی، توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش، در تهران بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شد.


ماموران حکومتی، جاویدنام عرفان ساریخانی دشتی، بیست‌ودو ساله را روز بیست‌وششم مهرماه سال گذشته در جریان خیزش ملی ایران ربودند. پیکر بی‌جان او سه روز بعد، در حوالی جاجرود پیدا شد.

 

مهسا یزدانی، مادر جاویدنام محمدجواد زاهدی، چهارم مهرماه، با قرار وثیقه به طور موقت از زندان ساری آزاد شد.


مهسا یزدانی، شامگاه سی‌ویکم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

جاویدنام محمدجواد زاهدی، بیست ساله، در جریان خیزش ملی ایران، با شلیک مستقیم ماموران حکومتی در شهرستان ساری به قتل رسید.

 

امید قدیمی، برادر جاویدنام فواد قدیمی، با قرار وثیقه دو میلیارد و سیصد میلیون تومانی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه سنندج آزاد شد.


امید قدیمی، شانزدهم شهریورماه، در یکی از خیابان‌های شهرستان دیواندره، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

جاویدنام فواد قدیمی، سی‌ونه ساله، در جریان خیزش ملی ایران در شهرستان دیواندره با شلیک مستقیم ماموران حکومتی مجروح شد. وی سی‌اُم شهریورماه، بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان کوثر شهر سنندج جان باخت.

 

رضا سلمان‌زاده، پدر جاویدنام مهدی سلمان‌زاده و زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، به دستور اشکان کمالی، رئیس زندان قزل‌حصار کرج، از تماس و ملاقات با خانواده‌اش محروم است.

این پدر دادخواه، دوازدهم شهریورماه به همراه چند تن از زندانیان سیاسی دیگر بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان قزل‌حصار کرج تبعید شدند. وی اکنون در بند زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر زندان قزل‌حصار محبوس است.


رضا سلمان‌‌زاده، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. وی پس از مدتی توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «عضویت در گروه و دسته‌جات سیاسی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم گردید.

مهدی سلمان‌زاده، نوجوان چهارده ساله، دی‌ماه ۲۵۷۸ (۱۳۹۸ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بقتل رسید.

 

فرزانه برزه‌کار، مادر جاویدنام عرفان رضایی نوایی با قرار وثیقه از زندان شاهی (قائم‌شهر) آزاد شد.

فرزانه برزه‌کار، دوازدهم شهریورماه، هنگام خروج از محل برگزاری مراسم سالگرد جاویدنام جواد روحی، در شهر آمل، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.



جاویدنام عرفان رضایی نوایی، بیست‌ویک ساله‌، در جریان خیزش ملی ایران، با شلیک مستقیم ماموران حکومت در شهر آمل به قتل رسید.

 

آرش کیخسروی، وکیل دادگستری مشروطه‌خواه، سوم مهرماه، پس از احضار و مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه سی‌وسه تهران، برای سپری کردن دوران محکومیت‌‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وی پیش‌تر توسط شعبه بیست‌وهشت دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


آرش کیخسروی، نخستین بار بیست‌و‌سوم مردادماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و پنجم آبان‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط شعبه بیست‌ونه دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دو سال حبس تعزیری، یک سال محرومیت از وکالت و یک سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای محکوم شده بود.

این وکیل مشروطه‌خواه، بیست‌وهشتم آبان‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت، و به زندان اوین منتقل شد. وی در نهایت پانزدهم اسفندماه همان سال، با قرار وثیقه از زندان اوین، آزاد شد.

 

فرزاد معظمی گودرزی، پسردایی جاویدنام رضا معظمی گودرزی، از بازداشتگاه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به زندان بروجرد منتقل شد.


فرزاد معظمی گودرزی، چهاردهم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در یکی از خیابان‌های بروجرد، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت گردید.

جاویدنام رضا معظمی گودرزی، جوان نوزده ساله‌ی اهل بروجرد و ساکن شهرستان شهریار - استان تهران بود. او بیست‌وششم آبان‌ماه ۲۵۷۸ (۱۳۹۸ خورشیدی)، با شلیک مستقیم دژخیمان جمهوری اسلامی مجروح شد و در بیمارستان بر اثر خونریزی شدید جان خود را از دست داد.

 

پیام باستانی پاریزی، کنشگر مشروطه‌خواه، یکم مهرماه، از بازداشتگاه یک-الف سپاه پاسداران به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

پیام باستانی پاریزی، بیستم شهریورماه، در خانه پدری‌اش، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت گردید.


این کنشگر مشروطه‌خواه، دوم مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در نهایت نوزدهم بهمن‌ماه همان سال، از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

 

حسین و محمدحسین سپهری، برادران فاطمه سپهرى، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، هفتم مهرماه، با دستور قاضی کشیک به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شدند.

ششم مهرماه، برادران سپهری در بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد، به دلیل حضور در بیمارستان برای آگاهی از حال خواهرشان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.



محمدحسین سپهری، پیش‌تر نیز به دلیل امضای بیانیه ۱۴ (استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی) در مردادماه ۲۵۷۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در نهایت هشتم خردادماه سال جاری، از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.


 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، هفتم مهرماه، در بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد تحت عمل قلب باز قرار گرفت.

وی شامگاه پنجم مهرماه، به دلیل مشکلات قلبی از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان منتقل گردید.

فاطمه سپهری، دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم نهش ناگوار جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.


فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شد. پس از مدتی این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این کنشگر مشروطه‌خواه در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

چهارم مهرماه، چهار شهروند بهائی ساکن شهر شیراز، به نام‌های سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


مأموران هنگام بازداشت این شهروندان بهائی اقدام به تفتیش منزل آنها کرده و شماری از وسایل شخصی از قبیل کتاب‌های مذهبی، لپ‌تاپ و تلفن همراه‌ این بانوان را با خود برده‌اند.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

 

بیست‌وهشتم شهریورماه، بهفر لاله‌زاری به همراه همسرش، رضوانه احمد خانبیگی، زندانیان سیاسی سابق، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌شان در تهران، بازداشت شدند.


بهفر لاله‌زاری، اکنون در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین محبوس است. رضوانه احمدخانبیگی نیز پس از تفهیم اتهام در شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین، به زندان قرچک ورامین، منتقل شده است.

رضوانه احمدخانبیگی، به دلیل حمایت از همسرش هنگام بازداشت او، توسط ماموران حکومتی دستگیر شد.

 

مهتاب یاراحمدی، توسط شعبه یکصد و یک دادگاه کیفری شهرستان دورود - استان لرستان به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» به دو سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است.


‏مهتاب یاراحمدی، دوازدهم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بدون ارائه حکم در منزل شخصی‌اش بازداشت، و پس از گذشت چند روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان مرکزی خرم‌آباد منتقل شد. وی در نهایت بیست‌ودوم شهریورماه، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.

مهتاب یاراحمدی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی و مادر چهل‌وسه ساله‌ی اهل شهرستان ‎دورود است.

 

غزاله باقرنیا، کنشگر مشروطه‌خواه، توسط شعبه بیست‌وهفت دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تشکیل گروه و دسته قصد برهم زدن امنیت کشور»، «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش سال و نه ماه و هجده روز حبس تعزیری محکوم شده است.


نقل از یک منبع آگاه: «حکم صادر شده بر علیه خانم باقرنیا، اواخر شهریورماه سال جاری، پس از احضار وی به دفتر شعبه دادگاه انقلاب مشهد، به صورت شفاهی ابلاغ شد. اتهامات مندرج در کیفرخواست،‌ علت بازداشت و تشکیل این پرونده به گروه تلگرامی باز می‌گردد که غزاله باقرنیا، با تعدادی از افراد تشکیل داده بودند و در آن گروه برای پخش تراکت‌های اعتراضی، شعارنویسی و انجام سایر کنشگری‌های مدنی‌شان اطلاع رسانی می‌کردند.»

این کنشگر مشروطه‌خواه، سوم خردادماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی‌اش در مشهد، بازداشت، و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد. وی نوزدهم خردادماه، پس از پایان مراحل بازجویی به بند یک زندان وکیل‌آباد منتقل گردید. غزاله باقرنیا، بیست‌ویکم خردادماه، با قرار وثیقه یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان وکیل‌آباد مشهد، آزاد شد.

 

bottom of page