top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر ایران

یکشنبه ۲۳ مهر ۲۵۸۲ شاهنشاهی



رضا رسایی، جوان سی‌وچهار ساله‌ی پیرو آیین یارسان، اهل شهر صحنه، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک، استان کرمانشاه به اتهام «قتل نادر بیرامی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهر صحنه» به اعدام محکوم شده است.


صدور حکم اعدام وی، با فشار ر‌ئیس قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی و علیرغم عدم وجود ارائه شواهد و مستندات اثبات جرم، صورت گرفته است.

رضا رسایی، سوم آذرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کرج بازداشت، و پس از پایان یافتن مراحل بازجویی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.

رضا رسایی، بر اثر شکنجه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده و در طول بازداشت نیز از حقوق اولیه‌ی خود از قبیل دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم بوده است.

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، پانزدهم مهرماه، برغم نیاز شدید به رسیدگی و مراقبت‌های پزشکی به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

این بانوی مشروطه‌خواه، شامگاه پنجم مهرماه، به دلیل مشکلات قلبی از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل گردید و دو روز بعد تحت عمل قلب باز قرار گرفت.


فاطمه سپهری، دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم نهش ناگوار جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شد. پس از مدتی این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این کنشگر مشروطه‌خواه در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

اکبر قلی‌زاده، مشهور به یاشار تبریزی، کنشگر مشروطه‌خواه، کماکان به طور بلاتکلیف در بند چهار زندان اوین محبوس است.

به نقل از یک منبع آگاه: «یاشار تبریزی، دهم مهرماه، طی یک تماس تلفنی با خانواده خود از انتقالش به بند چهار زندان اوین خبر داده است.»


این کنشگر مشروطه‌خواه، بیست‌وسوم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تبریز بازداشت، و به بند دویست‌وچهل وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد.

اکبر قلی‌زاده، بیستُم خردادماه، نیز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به بند دویست‌ونه وزارت اطلاعات منتقل شد. وی سوم تیرماه، پس از پایان مراحل بازجویی با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی آزاد گردید.

وی دوم شهریورماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

اکبر قلی‌زاده، پیش‌تر نیز در تاریخ یازدهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی پنجم بهمن‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، با پایان یافتن دوره محکومیت‌اش از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

 

فرزاد معظمی گودرزی، پسردایی جاویدنام رضا معظمی گودرزی، با گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری‌‌، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان تیرچه بلوک بروجرد، محبوس است.

فرزاد معظمی گودرزی، چهاردهم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در یکی از خیابان‌های بروجرد، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت گردید.


جاویدنام رضا معظمی گودرزی، جوان نوزده ساله‌ی اهل بروجرد و ساکن شهرستان شهریار - استان تهران بود. او بیست‌وششم آبان‌ماه ۲۵۷۸ (۱۳۹۸ خورشیدی)، با شلیک مستقیم دژخیمان جمهوری اسلامی مجروح شد و در بیمارستان بر اثر خونریزی شدید جان خود را از دست داد.

 

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین، با مخالفت شعبه بیست‌وهشت دادگاه انقلاب تهران با مرخصی اضطراری تحت نظارت او، از شرکت در مراسم درگذشت پدرش محروم است. پدر رضا محمدحسینی، چهاردهم مهرماه، بر اثر سکته قلبی درگذشت.


این آزاده‌رزم، یازدهم اردیبهشت‌‌ماه، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در تهران، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بند یک-الف قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران منتقل شد. وی دوازدهم اردیبهشت‌‌ماه، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در شعبه سه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران به اندرزگاه چهار زندان اوین، انتقال داده شد.

اتهامات طرح شده علیه این کنشگر پادشاهی‌خواه، «عضویت در گروه انجمن شیر و خورشید سرخ ایران»، «تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفده میلیون تومان»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» اعلام شده است.

رضا محمدحسینی، هشتم شهریورماه، هنگام اعزام به دادگاه انقلاب تهران، به دلیل اجبار ماموران برای پوشیدن لباس زندان با دستبند و پابند، از شرکت در جلسه رسیدگی به اتهامات‌اش خودداری کرد.

پس از مدتی پرونده جدیدی علیه وی به دلیل عدم حضور در دادگاه، بواسطه نپوشیدن لباس زندان با دستبند و پابند، با شکایت اداره کل سازمان زندان‌ها گشوده شد.

اتهامات طرح شده در این پرونده جدید علیه وی، «اخلال در نظم زندان» و «نشر اکاذیب» عنوان شده است.

 

رضا کوشکی‌نژاد، استوار یکم پدافند هوایی ارتش و زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، در جریان رسیدگی به نخستین پرونده‌‌اش، توسط شعبه اول دادگاه نظامی دو، استان ایلام، به سه سال حبس تعزیری و شش میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

اتهامات مطرح شده برای صدور این حکم، «توهین به رهبری»، «تخریب»، «قدرت نمایی با سلاح سرد» و «اخلال در نظم آسایش عمومی» عنوان گردیده است.


رضا کوشکی‌نژاد، شانزدهم خردادماه، برای بار سوم در جریان مراسم خاکسپاری جاویدنام منصوره سگوند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان مرکزی ایلام منتقل گردید.

این کنشگر پادشاهی‌خواه، برای بار نخست مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) به دلیل حمایت از خیزش ملی ایران، به مدت بیست روز بازداشت، و به مدت سه ماه از کار تعلیق شد.

وی دومین بار در پی پناه دادن به معترضین مردمی در پدافند هوایی شهرستان آبدانان و جلوگیری از ورود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، مجدد بازداشت، و در نهایت از محل کار خود، برای همیشه اخراج گردید.

وی اکنون با قرار وثیقه سنگین برای تکمیل دوره درمانی‌اش در مرخصی بسر می‌برد.

 

شادی شهیدزاده، منصور امینی، عطاءالله ظفر و ولی‌ الله قدمیان شهروندان بهائی، توسط شعبه سی‌وشش دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجموعا به دوازده سال حبس محکوم شده‌ند.


براساس حکم صادر شده علیه این شهروندان بهائی، شادی شهیدزاده به پنج سال حبس تعزیری، عطاءالله ظفر و ولی‌ الله قدمیان هر کدام به دو سال حبس تعزیری و منصور امینی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این چهار شهروند، پیش‌تر توسط شعبه بیست‌وششم دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی‌ الله قدمیان و عطاءالله ظفر، یازدهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۲ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شدند.

 

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، فعال حقوق کودکان، با گذشت بیش از شش ماه از زمان دستگیری، کماکان بطور بلاتکلیف در زندان کرمان، محبوس است.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده شهیدی یزدی: «وکیل مدافع خانم شهیدی یزدی بعد از چندماه، موفق به ملاقات با موکل خود شد. مسئولین مربوطه وعده تعیین تکلیف پرونده وی را تا پایان هفته‌ای که گذشت دادند که کماکان خبری از بررسی پرونده نیست. همچنین تاکنون امکان آزادی موقت با قرار تامین کیفری از وی سلب شده است.»


این شهروند بهائی، مدتی پیش از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

نهاله شهیدی یزدی، سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه در ایستگاه قطار کرمان در مسیر بازگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و در نهایت به زندان کرمان منتقل گردید.

این شهروند بهائی در اسفندماه سال هشتاد‌ونه خورشیدی نیز به دلیل فعالیت‌های خود در رابطه با حقوق کودکان به جرم سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله زده شهرستان بم بازداشت، و توسط دادگاه انقلاب شهر کرمان به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده‌‌ی جدید منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان «چوبیندر» قزوین، بیست‌ونهم مهرماه، در شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین، برگزار خواهد شد.


منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری، نُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به سه سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وی پیش‌تر نیز در دوران تحمل حبس با پرونده جدیدی علیه خود، به اتهام «توهین به رهبری» مواجه شد.

 

bottom of page