top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش نقض حقوق بشری

یکشنبه ۳۰ مهر، سال ۲۵۸۲ شاهنشاهی

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، برغم نیاز شدید به رسیدگی و مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان، بیست‌وهفتم مهرماه، توسط‌ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جهت سپری کردن دوران محکومیت‌‌اش بازداشت، و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

وی بیست‌وچهارم مهرماه، به مرخصی درمانی هفت روزه اعزام شده بود.


این بانوی مشروطه‌خواه، شامگاه پنجم مهرماه، به دلیل مشکلات قلبی از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل گردید و دو روز بعد مورد عمل قلب باز قرار گرفت.

فاطمه سپهری، دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحتف عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم نهش ناگوار جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شد. پس از مدتی این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این کنشگر مشروطه‌خواه در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

آرشام رضایی، کنشگر پادشاهی‌خواه و زندانی سیاسی سابق، بیست‌‌وپنجم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فردیس کرج بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شد.

آرشام رضایی، نخستین بار هفدهم دی‌ماه ۲۵۷۷ (۱۳۹۷ خورشیدی)، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.


وی اسفندماه همان سال، توسط شعبه بیست‌وهشت دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه (بدون حضور وکیل و بدون اطلاع قبلی)، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

این کنشگر پادشاهی‌خواه، در نهایت بیست‌ودوم بهمن‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

 

صفا عائلی، دایی جاویدنام مهسا امینی، بیست‌‌وپنجم مهرماه، با قرار وثیقه به طور موقت از زندان شهرستان سقز آزاد شد.


صفا عائلی، چهاردهم شهریورماه، در منزل شخصی‌اش در محله‌ی چم ولی‌خان شهرستان سقز، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده بود.

 

سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی و بهاره قادری، شهروندان بهائی ساکن شیراز، با قرار وثیقه از زندان عادل‌آباد این شهر آزاد شدند.

ستاره طعامی، دیگر شهروند بهائی، علیرغم گذشت بیش از سه هفته از زمان دستگیری، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است.


به نقل از یک منبع آگاه: «آزادی خانم‌ها محب‌پور و وجدانی، چهارشنبه بیست‌وششم مهرماه، هر کدام با قرار وثیقه هشت میلیاردی از زندان عادل‌آباد شیراز صورت گرفت. خانم قادری نیز پنجشنبه بیست‌وهفتم مهرماه، با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شده است.»

سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری، چهارم مهرماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شده بودند.

 

ویدا احراری و مژگان بصیری، شهروندان بهائی ساکن یزد، بیست‌وهفتم مهرماه، هر کدام با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به طور موقت از زندان این شهر آزاد شدند.


ویدا احراری و مژگان بصیری، شامگاه نهم مهرماه، به همراه شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بودند.

 

مهدی محمدی‌ فرد، جوان هجده ساله، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری به شش سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

پیش‌تر حکم دو بار اعدام این آزاده‌رزم، توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی نقض و پرونده او جهت رسیدگی مجدد به شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری ارجاع داده شد.


وی علاوه بر این در بخش دوم پرونده‌اش از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «تبلیغ علیه نظام»، «اغوا تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخل کشور» در مجموع به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مهدی محمدی‌ فرد، در جریان خیزش ملی ایران، هشتم مهرماه سال گذشته، در شهر نوشهر، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دو بار اعدام محکوم شده بود.

 

آزاده‌رزم حسین حسین‌پور، از آسیب‌دیدگان چشمی خیزش ملی ایران و زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، از ده روز قبل در اعتراض به عدم دسترسی به قطره‌های چشمش، دست به اعتصاب غذا زده است‌.


بیست‌وپنجم مهرماه، این آزاده‌رزم در پی ناگواری نهش جسمانی‌اش با دستبند و پابند از زندان عادل‌آباد شیراز به بیمارستان خلیلی این شهر منتقل شد.

حسین حسین‌پور، پانزدهم شهریورماه، در جاده‌‌ی منتهی به شهرستان گچساران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل گردید.

حسین حسین‌پور، جوان ۲۵ساله‌ی اهل شهرستان مهاباد، در جریان خیزش ملی ایران از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله‌ی ساچمه‌ای نیروهای جمهوری اسلامی قرار گرفت. وی بر اثر شدت جراحات وارده بینایی یک چشم خود را از دست داد.

 

رضا (فواد) چوبین، دانیال خانه زر و ایمان خدری، علیرغم گذشت بیش از شش ماه از زمان دستگیری‌شان، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز محبوس هستند.

فواد (رضا) چوبین

به نقل از یک منبع آگاه: «در تاریخ بیست‌ودوم مهرماه، قرار بازداشت آقایان چوبین، خانه زر و خدری، توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب شهرستان ایذه به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.»


رضا چوبین، دایی جاویدنام آرتین رحمانی پیانی، به همراه دانیال خانه‌ زر و ایمان خدری، بیست‌ودوم فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان ایذه بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

این زندانیان سیاسی پیش‌تر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

 

رضوانه احمد خانبیگی، که کماکان به طور بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین بسر می‌برد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش دست به اعتصاب غذا زده است.


به نقل از یک منبع آگاه: «رضوانه احمد خانبیگی، بیش از یک ماه است که به صورت بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین بسر می‌برد. این فعال مدنی بیش از یک هفته است که در اعتراض به بلاتکلیفی پرونده و سلب امکان ملاقات با خانواده‌اش، دست به اعتصاب غذا زده است.»

رضوانه احمد خانبیگی، به همراه همسرش بهفر لاله‌زاری، بیست‌وهشتم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌شان در تهران، بازداشت شدند.

 

وحید قدیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری‌اش، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان اوین محبوس است.


وحید قدیرزاده، هجدهم مردادماه، توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت، و به زندان اوین منتقل شد.

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این کنشگر مشروطه‌خواه اطلاعی در دست نیست.

 

bottom of page