top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

شنبه ۱۳ آبان ۲۵۸۲ شاهنشاهی

 

عباس (مجاهد) کورکوری از بازداشت‌شدگان محکوم به اعدام خیزش ملی ایران، توسط ماموران زندان شیبان اهواز، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نهم آبان‌ماه، به بیمارستان منتقل شده است. وی از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش نیز محروم است.


عباس‌کورکوری، در جریان خیزش ملی ایران، روز بیست‌‌ونُهم آذرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان ایذه بازداشت شد. وی به اتهام دروغین مشارکت در قتل کیان پیرفلک، کودک خردسال به قتل رسیده توسط‌ جمهوری اسلامی، به اعدام محکوم شده است؛ اتهامی که بارها از سوی خانواده پیرفلک رد شده است.

 

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، هنگام مکالمه تلفنی، توسط سه تن از مسئولان زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی از ناحیه قفسه سینه و دنده آسیب دیده است.

رضا محمدحسینی، نهم آبان‌ماه، هنگام اعزام به دادگاه انقلاب تهران به دلیل اجبار ماموران برای پوشیدن لباس زندان، از شرکت در جلسه رسیدگی به اتهاماتش خودداری کرده است.


این کنشگر پادشاهی‌خواه، یازدهم اردیبهشت‌‌ماه ۲۵۸۲ (۱۴۰۲ خورشیدی)، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در تهران، همراه با ضرب و شتم بازداشت، و به بند یک-الف قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران منتقل شد. وی دوازدهم اردیبهشت‌‌ماه، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در شعبه سه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران به اندرزگاه چهار زندان اوین، انتقال داده شد.

اتهامات طرح شده علیه این آزاده‌رزم، «عضویت در گروه انجمن شیر و خورشید سرخ ایران»، «تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفده میلیون تومان»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» اعلام شده است.

 

منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان «چوبیندر» در پرونده دیگری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین به اتهام «توهین به رهبری» به شش ماه حبس محکوم شد. این پرونده جدید در دوران تحمل حبس بر علیه این پدر دادخواه، گشوده شده است.


منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری، نُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به سه سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

شکوفه بصیری، شهروند بهائی ساکن یزد، نهم آبان‌ماه، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان این شهر آزاد شد.


شکوفه بصیری، شامگاه نهم مهرماه، به همراه چند شهروند بهائی دیگر به نام‌های ویدا احراری، مژگان بصیری و جمال قدیرزاده، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

 

خانواده آرشام (محمود) رضایی، کنشگر پادشاهی‌خواه، علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت، کماکان در بی‌خبری از او بسر می‌برند.

آرشام رضایی، بیست‌‌وپنجم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فردیس کرج بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شد.


این آزاده‌رزم، نخستین بار هفدهم دی‌ماه ۲۵۷۷ (۱۳۹۷ خورشیدی)، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.

وی اسفندماه همان سال، توسط شعبه بیست‌وهشت دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه (بدون حضور وکیل و بدون اطلاع قبلی)، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

این کنشگر پادشاهی‌خواه، در نهایت بیست‌ودوم بهمن‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

 

احمد نعیمی، شهروند بهائی ساکن یزد، هشتم آبان‌ماه، با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان این شهر آزاد شد.


احمد جعفری نعیمی، سیزدهم مهرماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در محل کارش بازداشت شده بود.

تا کنون از اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی، اطلاعی در دست نیست.

 

مهسا یزادنی، مادر جاویدنام محمدجواد زاهدی، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «توهین به مقدسات»، «تحریک مردم علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «فعالیت علیه جمهوری اسلامی» به سیزده سال حبس تعزیری محکوم شد.


مهسا یزدانی، شامگاه سی‌ویکم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و در چهارم مهرماه، با قرار وثیقه از زندان ساری آزاد شده بود.

جاویدنام محمدجواد زاهدی، بیست ساله، در جریان خیزش ملی ایران، با شلیک مستقیم ماموران حکومتی در شهرستان ساری به قتل رسید.

 

قرار بازداشت موقت حسین و محمدحسین سپهری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد، توسط علی سلیمانی مارشک، بازپرس شعبه نهصدوسه دادگاه انقلاب مشهد به مدت یک ماه دیگر نیز تمدید شد.

به آقایان سپهری، بدون ملاقات با بازپرس پرونده‌شان، اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی» توسط منشی بازپرس ابلاغ شده است.


حسین و محمدحسین سپهری، ششم مهرماه، به دلیل حضور در بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد، برای آگاهی از حال خواهرشان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و به زندان وکیل‌آباد منتقل شدند.

محمدحسین سپهری، پیش‌تر نیز به دلیل امضای بیانیه ۱۴ (استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی) در مردادماه ۲۵۷۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در نهایت هشتم خردادماه سال ۲۵۸۲ (۱۴۰۲ خورشیدی)، از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه تا بیست‌ونهم بهمن‌ماه سال جاری از ملاقات حضوری با خانواده‌اش منع شده است. وی همچنین تا چهارم آذرماه حق ملاقات کابینی ندارد.

به حسین، و محمدحسین سپهری، برادران فاطمه سپهری که در پی بستری شدن این بانوی شجاع در بیمارستان شهناز مشهد، به دلیل آگاهی‌‌رسانی از نهش جسمانی خواهرشان بازداشت شده‌اند، اجازه ملاقات با بانو سپهری را در داخل زندان وکیل‌آباد نداده‌اند.

همچنین فاطمه سپهری، به دلیل قطع پی در پی تماس تلفنی‌اش توسط لیلا رامین‌فر، مسئول بخش زنان این زندان، تماس تلفنی با خانواده‌اش ندارد‌.


فاطمه سپهری، شامگاه پنجم مهرماه، به دلیل مشکلات قلبی از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل گردید و دو روز بعد مورد عمل قلب باز قرار گرفت. این بانوی شجاع بیست‌وهفتم مهرماه، برغم نیاز شدید به رسیدگی و مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان، توسط‌ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جهت سپری کردن دوران محکومیت‌‌اش بازداشت، و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

فاطمه سپهری، دوم آبان‌ماه نیز در پی ناگواری نهش جسمانی‌اش از زندان وکیل‌آباد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل شد و پس از مدتی بدون تکمیل شدن دوره درمانش به زندان بازگردانده شد.

وی دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحتف عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم نهش ناگوار جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شد. پس از مدتی این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این کنشگر مشروطه‌خواه در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

اکبر قلی‌زاده، مشهور به یاشار تبریزی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه از چهارم آبان‌ماه، از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم است‌.

این کنشگر مشروطه‌خواه، بیست‌وسوم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تبریز بازداشت، و به بند دویست‌وچهل وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد. وی پس از مدتی به بند چهار زندان اوین منتقل گردید.


اکبر قلی‌زاده، بیستُم خردادماه نیز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به بند دویست‌ونه وزارت اطلاعات منتقل شد. وی سوم تیرماه، پس از پایان مراحل بازجویی با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی آزاد گردید.

وی دوم شهریورماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

اکبر قلی‌زاده، پیش‌تر نیز در تاریخ یازدهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی پنجم بهمن‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، با پایان یافتن دوره محکومیت‌اش از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

 

علی آدینه‌زاده، پدر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده، با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادگاه انقلاب مشهد احضار شد.


بیست‌وششم خردادماه، مرضیه و علی آدینه‌زاده، خواهر و پدر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده، به همراه رضا آدینه‌زاده، عموی او در شهرستان فاروج، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

گلدسته حسینی، مادر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده، نیز شامگاه جمعه، بیست‌وششم خردادماه، توسط ماموران حکومتی بازداشت شد.

گلدسته حسینی، مرضیه، رضا و علی آدینه‌زاده، در نهایت سی‌اُم خردادماه، با قرار وثیقه ملکی از زندان‌های بجنورد و شیروان آزاد شدند.

جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان ۱۷ساله، در جریان خیزش ملی ایران، شانزدهم مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در مشهد با شلیک مستقیم گلوله‌ی ساچمه‌ای نیروهای جمهوری اسلامی مجروح شد. وی بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان‌اش را از دست داد.

 




bottom of page