top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

پنجشنبه ۱۰فروردین، ۲۵۸۲ شاهنشاهی

 


حکم هجده سال حبس برای فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد به دلیل عدم پذیرش و تایید وکالت، وکیل مدافع‌اش مورد اعتراض قرار نگرفت.

حکم صادر شده از تاریخ بیست‌ویکم اسفندماه ۲۵۸۱، قطعی و اشد مجازات قابل اجرا شد.


فاطمه سپهری، پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و ‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شده بود.

وی در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری این شهر به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

این کنشگر سیاسی، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

 

سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق، سه‌شنبه یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۲، به دلیل عدم موافقت دادستان تهران با تمدید مرخصی استعلاجی وی به زندان قرچک ورامین بازگشت.


سها مرتضایی، در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد. وی در آبان‌ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

سها مرتضایی، در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد. وی در آبان‌ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

سها مرتضایی، سی‌اُم آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در مسیر محل کار خود همراه با ضرب و شتم بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی اواخر بهمن‌ماه از زندان اوین به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد.

 

پنج زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، به نام‌های نسیم نمازی، وفا هناره، آرام عمری بردیانی، رحمان پرحازو و منصور رسولی، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» به اعدام محکوم شده‌اند.

آرام عمری

رحمان پرحازو

منصور رسولی












شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه، در بخش دیگر این پرونده پنج شهروند دیگر به نام‌های کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین، را نیز به اتهامات مشابه هر یک را به ده حبس تعزیری محکوم کرده است.


این ده زندانی سیاسی اهل ارومیه، در طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شدند. هر کدام این شهروندان پس از بازداشت به مدت چندین ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه، جهت اخذ اعترافات اجباری مورد شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

 

سینا کاکی، ۲۴ساله، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هفت ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دوسال ممنوعيت عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.


سینا کاکی، سی‌اُم آبان‌ماه سال گذشته، سی‌اُم آبان‌ماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی در تاریخ پنجم آذرماه با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شده بود. وی ششم دی‌ماه، برای بار دوم در جریان خیزش ملی، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به زندان دیزل‌آباد این شهر منتقل شد.

 

محمد احمدوند شاهوردی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران با قرار وثیقه بطور موقت از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.


محمد احمدوند شاهوردی، همراه با برادر خود در تاریخ بیست‌وهفتم آبان‌ماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. وی پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی از بازداشتگاه مرکزی شیراز به زندان عادل‌آباد این شهر منتقل شده بود.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

 

محمد سلطانی، ۲۷ساله، اهل مشهد از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران با گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان وکیل‌آباد بطور بلاتکلیف محبوس است.


به نقل از یک منبع آگاه: «سایر افرادی که به همراه آقای سلطانی بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند. اما وی با گذشت ۱۱۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان وکیل‌آباد مشهد در بلاتکلیفی بسر می‌برد و تاکنون برای او دادگاهی برگزار نشده است.»

محمد سلطانی، دوازدهم آذرماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

 

ثمین احسانی، شهروند بهائی به دلیل عدم موافقت مسئولین با تمدید مرخصی وی چهارشنبه دوم فروردین‌ماه به زندان اوین بازگشت.


ثمین احسانی، فعال حقوق کودک، پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «عضویت در گروهک غیرقانونی فرقه ضاله بهائیت» به پنج سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. وی بیست‌و‌پنجم خردادماه سال گذشته، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد.

از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده، علیه وی در دادگاه و مبنای صدور این حکم، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کودکان تبعه افغانستان، محروم از حق تحصیل در ایران، عنوان شده است.


 




bottom of page