top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۱۱ فروردین، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران


 

امید سعیدیان‌جو، برادر جاوید‌نام میلاد سعیدیان‌جو، از احضار خود و خواهرش، زهرا سعیدیان‌جو به شعبه ۲ دادسرای عمومی انقلاب شهرستان ایذه خبر داد.

براساس ابلاغیه صادره، امید سعیدیان‌جو و زهرا سعیدیان‌جو، از تاریخ ششم فروردین‌ماه سال جاری، پنج روز فرصت دارند تا برای ارائه دفاعیات خود از بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی» و «اخلال در نظام و آسایش عمومی»، پیش از تنظیم کیفرخواست به آن شعبه بازپرسی مراجعه کنند.


جاویدنام میلاد سعیدیان‌جو جوان ۲۶ساله‌، بیست‌وپنجم آبان‌ماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی در خیابان حافظ جنوبی شهرستان ایذه در جریان خیزش ملی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید.


 

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی، با گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل‌آباد شیراز به سر می‌برد.


یک منبع نزدیک به خانواده خانم فهندژ سعدی، ضمن تایید خبر تداوم بازداشت این شهروند بهائی گفته است: «خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۹۵ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل‌آباد شیراز بسر می‌برد و همچنان آزادی موقت وی میسر نشده است.»


یکتا فهندژ سعدی در طول ۱۲ سال گذشته، چهار مرتبه بازداشت شده و سه عید نوروز را در حبس گذرانده است.

 

شعبه سوم دادسرای مقدس (اوین) قرار جلب به دادرسی وفا احمدپور، خواننده رپ اعتراضی با نام هنری «وفادار» را صادر کرد.


قرار جلب وفا احمدپور از بابت دو اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»  صادر شده است.


در قرار نهایی صادر شده «انتشار یک موزیک در حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱» از مصادیق اتهامات مطرح شده علیه این هنرمند عنوان شده است.




















 

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، لاله ساعتی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین را به دو سال حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.



اتهام لاله ساعتی که ۲۴ بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده، «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

بخشی از اتهام منتسب به این شهروند بر پایه اطلاعات موجود در تلفن همراه وی، شامل ویدئوی غسل تعمیدش در کشور مالزی و فعالیت‌‌های او در کلیسا تنظیم شده است.


لاله ساعتی با وجود اینکه پس از بازداشت، به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود، در طول دوران حبس خود بارها به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) منتقل شده و مورد بازجویی‌ قرار گرفته است.


 

سارا تبریزی، دختر ۲۰ ساله و زندانی سیاسی پیشین، روز یکشنبه پنجم فروردین‌ماه، یک روز پس از احضار به وزارت اطلاعات، به طرز مشکوکی  در منزل پدری‌اش در تهران جان سپرده است. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های پایانی زندگی سارا، فشار روانی زیادی بر وی وارد کرده بودند.



پیکر وی روز دوشنبه، ششم فروردین‌ماه در استان تهران به خاک سپرده شد.


سارا تبریزی بار نخست روز ۲۵ آبان‌ماه سال ۲۵۸۲ شاهنشاهی (۱۴۰۲ خورشیدی) در حالی‌ که قصد سفر به انگلستان را داشت، همراه یک شهروند دیگر به دست ماموران امنیتی در فرودگاه بین‌المللی «خمینی» تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) منتقل شده و مورد بازجویی‌ قرار گرفته بود. 

وی پس از گذشت ۱۰ روز و با پایان یافتن بازجویی‌ها، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد ولی در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی، بار دیگر احضار و این بار پس از چند ساعت بازجویی، به بند زنان زندان اوین منتقل گردیده بود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، وثیقه او را از یک میلیارد تومان به دو میلیارد تومان افزایش داد. سارا پس از گذشت یک هفته با تامین قرار وثیقه تعیین‌ شده، به صورت موقت و تا زمان صدور حکم از زندان آزاد شد.


سرانجام جلسه دادرسی سارا تبریزی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، با اتهاماتی از جمله «توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی» و «استفاده از اوراق مجعول و گذرنامه متعلق به دیگری» محاکمه و به حبس تعلیقی محکوم شد.


خانم تبریزی پس از آزادی نیز تحت فشار روانی نیروهای امنیتی قرار داشت و تهدید می‌شد که در صورت همکاری نکردن، اطلاعات شخصی‌اش به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

سازمان پزشکی قانونی در گزارش اولیه خود که با حضور ماموران امنیتی به خانواده سارا تبریزی تحویل داده شد، دلیل مرگ او را «خودکشی از طریق خوردن قرص» اعلام کرده است.


 

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در دادگاه تجدیدنظر به حبس و تبعید محکوم شده است.



شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین، در پرونده‌‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» 

به ۱۲ ماه حبس، دو سال تبعید از تهران به استان‌های مجاور محکوم شده‌ است.

وی همچنین به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه‌های اجتماعی-سیاسی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند به عنوان مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است.

   

این چندمین پرونده‌ای است که علیه این زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در دوران حبس وی گشوده و منجر به محکومیتش می‌شود.


 

آزاد پیکریفر زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، به رغم نیاز شدید به ادامه درمان از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.


آزاد پیکریفر، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، محبوس در زندان اوین، روز چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه در پی ناگواری نهش (وضعیت) جسمانی‌اش از این زندان به بیمارستان منتقل شد. وی بامداد روز پنجشنبه، نهم فروردین‌ماه به زندان اوین بازگردانده شد.


یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه ضمن تایید این خبر گفته است: «آقای پیکریفر روز چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه، در پی بروز علائم سکته قلبی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد. بنا به تشخیص پزشک بیمارستان، حال جسمانی آزاد پیکری‌فر همچنان مساعد نیست و باید برای کنترل فشار خون بالا، دارو مصرف نماید.»

 

bottom of page