top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ


شنبه ۲۵ فروردین، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

 

محمدحسین سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان⁩ وکیل‌آباد مشهد طی تماس با خانواده خود، از تایید حکم اخراجش توسط وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی خبر داده است.


اصغر سپهری برادر زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه (فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری) در اکانت ایکس خویش نوشت: «امروز، دوشنبه بیستم فروردین، ⁧ محمدحسین سپهری⁩ از زندان وکیل‌آباد با خانواده تماس گرفت و از تایید حکم اخراجش توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داد. برادرم سه ماه فرصت دارد تا به دیوان عدالت اداری شکایت کند. همچنین امروز علی ‌سلیمانی‌مارشک، بازپرس شعبه ۹۰۳، پرونده برادرم را پس از بیش از شش ماه بازداشت موقت، برای تعیین نوبت دادگاه فرستاد. برادرم در روز ششم مهر ماه سال گذشته، زمانی که پیگیر عمل جراحی خواهرم ⁧ فاطمه سپهری⁩ بود، در بیمارستان قائم مشهد دستگیر شد.»


 

درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، شهروند بهائی، توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی رد شد.

یکی از نزدیکان پیام ولی، از رد درخواست اعاده دادرسی این شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج از سوی دیوان عالی جمهوری اسلامی خبر داد.


این منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفته است: «درخواست اعاده دادرسی این زندانی اوایل بهمن ماه ۲۵۸۲ شاهنشاهی(۱۴۰۲خورشیدی) توسط عالی ترین مرجع قضایی ایران رد شد.»


 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در پرونده‌ای جدید به علت محکوم کردن حمله هفتم اکتبر سازمان تروریستی حماس به اسرائیل، به «حمایت از اسرائیل» متهم شده است.


اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری، در پستی در ایکس خبر داد که خواهرش به علت محکوم کردن حمله هفتم اکتبر سازمان تروریستی حماس به اسرائیل، به «حمایت از اسرائیل» متهم شده است.


او با به اشتراک‌گذاری ویدئویی از توضیحات مادرش در این زمینه نوشت: «فاطمه سپهری، مهر سال گذشته دو هفته بعد از عمل جراحی قلب باز، در ویدیویی حمله تروریستی حماس به اسرائیل را محکوم کرد و امروز شنبه هجدهم فروردین‌ماه، از زندان وکیل‌آباد در جلسه مجازی بازپرسی به حمایت از اسرائیل متهم شد.»



برادر فاطمه سپهری، مسئول این پرونده را علی ‌سلیمانی‌مارشک و او را بازپرس شعبه ۹۰۳ معرفی و تصریح کرد که با وجود این فشارها «خواهرم مجددا در گفتگو با خانواده بر محکومیت حمله حماس تاکید کرده است.»


 

حسین حسین‌پور، از آسیب‌دیدگان خیزش ملی در سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی (۱۴۰۱ خورشیدی) به مرخصی درمانی اعزام شد.

حسین حسین‌پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز و از آسیب‌دیدگان چشمی خیزش ملی در سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی (۱۴۰۱ خورشیدی)، روز یکشنبه نوزدهم فروردین‌ماه با تودیع وثیقه و ارائه دو فیش حقوقی به مرخصی درمانی اعزام شده است.


 

شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج با تبدیل قرار بازداشت ماشالله کرمی و آزادی موقت او مخالفت کرده است.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشالله کرمی، اعلام کرده است: «جلسه رسیدگی به پرونده موکلش در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، برای روز چهارم اردیبهشت تعیین شد.»


این وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «متاسفانه با تبدیل قرار بازداشت موقت به تامین مناسب و آزادی ماشالله کرمی موافقت نشد.»


ماشالله کرمی، پدر جاویدنام محمدمهدی کرمی از معترضان اعدام شده در جریان خیزش ملی در سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی (۱۴۰۱ خورشیدی)، در روز ۳۱ مردادماه سال۲۵۸۲شاهنشاهی(۱۴۰۲ خورشیدی)، در خانه‌اش توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد. این پدر دادخواه در آذرماه سال گذشته به پنج اتهام از جمله «تبلیغ علیه نظام و عضویت در دسته جات به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده بود.


 

محسن غیاثی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین، از حقوق اولیه خود محروم است.

محسن غیاثی در تاریخ پنجم آذرماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی و در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اصفهان بازداشت شد و در نهایت بیست‌وپنجم اسفندماه همان سال با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.


این زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، در تاریخ دهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی اسماعیل برجسته به اتهامات «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و سه ماه حبس محکوم شد.


محسن غیاثی در پرونده دیگری نیز به اتهام «تخریب اموال عمومی» به پرداخت یک میلیارد تومان جریمه نقدی و تحمل هجده ماه حبس محکوم شد.


 

شهریار بیات، زندانی عقیدتی ۶۴ ساله، محبوس در زندان اوین با اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شد.


شهریار بیات، زندانی سیاسی شصت‌وسه‌ساله‌ی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه سیزدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام «سب‌النبی نسبت به پیامبر اسلام و توهین به سایر معصومین و اهانت به مقدسات اسلام از طریق انتشار تصاویر و مطالبی در فضای مجازی» به اعدام محکوم شده است‌.


بر اساس این حکم که در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی صادر و در زندان قزلحصار به وی ابلاغ شده، شهریار بیات با اتهام «سب‌النبی» به اعدام از طریق چوبه دار در «غیر ملا عام» محکوم شده است.


وی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب شهریار محاکمه و با اعمال تخفیف در مجازات با توجه به «ابراز ندامت»، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود اما به دلیل عدم صلاحیت دادگاه انقلاب در خصوص اتهام «سب‌النبی» پرونده وی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد.


شهریار بیات، در پرونده دیگری نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری»، «اجتماع و تبانی در ارتکاب جرائم بر ضد امنیت کشور» و «تشکیل و اداره دستجات و گروه غیر قانونی و عضویت در آنها با هدف برهم زدن امنیت کشور» به هجده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


شهریار بیات، آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی و در جریان خیزش ملی ایران توسط  نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهریار بازداشت شد.


 

نسیم ثابتی، شهروند بهائی، برای اجرای حکم سه‌ سال و هشت ماه زندان احضار شد.


نسیم ثابتی، شهروند بهائی ساکن شهر مشهد برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود احضار شد. وی پس از اتمام مراحل دادرسی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری لازم به اجرا، محکوم شده است.


 

bottom of page