top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۱ اردیبهشت‌، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر و شهروندی در ایران


 

جلسه بازجویی فاطمه سپهری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، موجب ناگواری نهش جسمانی وی و انتقالش به بهداری زندان شده است.

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری در ارتباط با نهش(وضعیت) خواهر دربندش در ایکس نوشت: «روز، سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، ‎فاطمه سپهری از درون زندان وکیل‌آباد به جلسه‌ای مجازی برده شد و فردی که خود را روانشناس قوه‌قضائیه معرفی کرد، از خواهرم سوالاتی خصوصی و از دوران کودکی پرسیده است. این فرد از گفتن نام خود به خواهرم خودداری کرده و خواهرم به او گفته که تاکنون جمهوری اسلامی بازجو خبرنگار می‌فرستاد و حالا بازجو روانشناس فرستاده است. حال خواهرم در طی این جلسه نیم ساعته بسیار بد شده و به بهداری زندان منتقل شده است. جمهوری اسلامی توسط عوامل‌اش، همچون علی ‌سلیمانی‌مارشک، بازپرس شعبه ۹۰۳، خواهرم را شکنجه روانی می‌کند.»


 

بنابر حکمی که در داخل زندان به #شکیلا_منفرد زندانی پادشاهی‌خواه ابلاغ شده است، هر گونه امتیاز و همچنین اجازه مرخصی برای این زندانی سیاسی، با اجازه سپاه ثارالله، قرارگاه امنیتی سپاه پاسداران در تهران خواهد بود.


شکیلا منفرد که از بهمن‌ماه ۲۵۷۹ شاهنشاهی در زندان‌ بسر می‌برد،

تاکنون با پرونده‌سازی‌های متعددی در درون زندان، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روبرو شده است. او در زندان‌های قرچک و اوین در بدترین شرایط امنیتی و رفاهی در حال سپری کردن دوران حبس خود می‌باشد.

 

ماشالله کرمی، پدر جاویدنام محمد کرمی از زندان مرکزی کرج به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

پس از آنکه دادگاه انقلاب کرج با آزادی موقت ماشالله کرمی مخالفت کرد، گزارش‌های منتشر شده، نشان می‌دهد این پدر دادخواه، بدون اطلاع قبلی، از زندان مرکزی کرج به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

وی روز ۲۹ فروردین‌ماه، پس از تشکیل دادگاه دوباره به زندان بازگردانده و مشخص شد در بازداشتگاه اطلاعات بوده است.

آقای کرمی از اواخر مرداد ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد. وکیل وی اعلام کرده بود دادگاه کیفری نظرآباد کرج، زمان رسیدگی به پرونده موکلش را ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری تعیین کرده بود.

گفته می‌شود خانواده آقای کرمی هم تحت فشار نهادهای امنیتی قرار دارند.


 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری و زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر قزوین، برگزار شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ استان قزوین به ریاست قاضی صفاریان و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

جلسه دادگاه این زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، محبوس در زندان چوبین‌در قزوین مربوط به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» بوده که اخیرا علیه او گشوده شده است.


منوچهر بختیاری به دلیل پرونده‌های متعددی که برای او تشکیل شده به حبس‌های طولانی محکوم شده است.


 

آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی، روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه، به دلیل نصب یکی از نقاشی‌های خود در محدوده خیابان پاستور بازداشت شد.

یکی از نزدیکان آتنا فرقدانی گفته است: «شامگاه شنبه ۲۵ فروردین‌ماه، خانم فرقدانی در اقدامی اعتراضی قصد داشت که یکی از نقاشی‌های خود را بر دیواری در خیابان پاستور تهران به نمایش بگذارد، در حین انجام این کار توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.»


 

شعبهٔ ۱۸ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ۱۰ زن بهائی را که در پاییز سال گذشته در این شهر بازداشت شده بودند را برای «اخذ آخرین دفاعیات»‌ احضار کرده است.

در حالی که با «فشار و تهدید» بازپرس پرونده و نیروهای امنیتی تعداد شاکیان خصوصی در پروندهٔ ۱۰ زن بهائی به شکل چشمگیری افزایش یافته است، این زنان برای «اخذ آخرین دفاعیات»‌ احضار شدند.  


منابع مطلع گزارش کردند «برای هر کدام از زنان بازداشت‌شده بیش از ۶۰ نفر احضار شده‌اند که با تهدید وزارت اطلاعات تقریباً تمام این افراد از این زنان شکایت کرده‌اند».


از خانواده‌های این بهائیان «۴۰ سند ملکی و ماشین» ضبط شده و با احتساب لوازم الکترونیک و وجه نقد، به خانواده هر یک از آنها «دست‌کم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ضرر اقتصادی وارد شده است».


 

کیوان رحیمیان، شهروند بهائی، به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس حکمی که به تایید شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران رسیده است، کیوان رحیمیان، شهروند بهائی، به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» مجموعا به ۹ سال حبس تعزیری، ۶ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

آقای رحیمیان در تیرماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


 

آیدا شاکری، خواهر جاویدنام نیکا شاکرمی بازداشت شد.

نسرین شاکرمی، مادر جاویدنام نیکا شاکرمی پس از آنکه روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه خبر داده بود دختر دیگرش، آیدا شاکرمی به دلیل نداشتن حجاب اجباری بازداشت شده است، در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «آیدا را صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ از پلیس امنیت اخلاقی به اوین و از اوین به زندان زنان شهر ری منتقل کردند.»


 

bottom of page