top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۱۵ اردیبهشت، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

ــگزارش هفتگی نقض حقوق بشر و شهروندی در ایران


چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند.

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرستان‌های شهرکرد و فرخشهر توسط ماموران اداره اماکن جمهوری اسلامی پلمب شدند. پلمب محل کسب این افراد به بهانه اینکه آنان واحد صنفی خود را در یکی از اعیاد بهائیان تعطیل کرده بودند، صورت گرفته است.


 

محمد بروغنی به مرخصی اعزام شده است.

محمد بروغنی، از افرادی که در جریان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ در پاکدشت استان تهران بازداشت شده بود، از زندان قزلحصار، به مرخصی ۱۰ روزه آمده است.


وی پیش از این با اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود. این حکم، پاییز سال گذشته، پس از پذیرش اعاده دادرسی، به ۵ سال زندان و ۱۰ سال تبعید به شهرستان کویری نایین تغییر پیدا کرد.


 

حکم اخراج محمدحسین سپهری از آموزش و پرورش به او در زندان وکیل‌آباد ابلاغ شد.

اصغر سپهری، برادر زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری در اکانت ایکس خویش نوشت: این حکم توسط علی‌خدابخش، سیدمسلم‌ قربان‌زاده ‌زعفرانی و مهرداد اژدرپور اسفندآبادی، هیأت تخلفات اداری، امضا شده است. به گفته برادرم: «اعضای حراست و هیأت‌های تخلفات که با پرونده‌سازی و صدور محکومیت برای فرهنگیان معترض، تبدیل به عمله‌ی ظلم شده‌اند، بدانند که به‌زودی در پای میز عدالت، طعم عدالت را با تمام جزئیات‌اش خواهند چشید!»



 

مینا خواجوی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین از مشکلات جسمانی رنج می‌برد و از مراقبت‌های تخصصی پزشکی محروم شده است.

مینا خواجوی قمی، روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه سال گذشته، از سوی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برای تحمل دوران حبس خود، به زندان فراخوانده شد. 


مینا خواجوی با اتهام «اداره دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» در خردادماه ۱۴۰۱ خورشیدی به «شش سال زندان» محکوم شد.


اجرای حکم حبس مینا خواجوی به علت آسیب دیدگی شدید ناشی از تصادف با یک خودرو و شکستگی پا برای مدتی به تعویق افتاده بود اما از دی‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی، دوران حبس این نوکیش مسیحی ۶۰ ساله در زندان اوین آغاز شد. این در حالی است که او هنوز برای راه رفتن با مشکل روبرو بوده و از دریافت خدمات درمانی کافی محروم مانده است.


 

رضا سلمانزاده، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان قزلحصار کرج دچار سکته مغزی شد.

رضا سلمانزاده، پدر جاویدنام مهدی سلمانزاده و زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در زندان قزلحصار کرج دچار سکته مغزی شد.

نهش جسمانی وی بسیار ناگوار اعلام شده است.


 

نسیم ثابتی، شهروند بهائی به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

روز شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، نسیم ثابتی، شهروند بهائی ساکن مشهد، پس از مراجعه به شعبه بیست‌ویکم اجرای احکام دادسرای مشهد، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه سال حبس خود، به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.


 

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه از امکان برقراری تماس با خانواده محروم شده است.

خالد پیرزاده، از قهرمانان پرورش اندام ایران و زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه از روز سی‌ام فروردین‌ماه از امکان برقراری تماس محروم شده است.


یک منبع نزدیک به خانواده خالد پیرزاده اظهار داشت: «خالد پیرزاده از سی‌ام فروردین ماه، به دلیل ساختن یک تابلو نوشته برای جمعی از خانواده‌های دادخواه، از امکان برقراری تماس محروم شده است. با توجه به مشکلات جسمانی وی، بی‌خبری از آخرین وضعیت آقای پیرزاده، موجب افزایش نگرانی‌های نزدیکان ایشان شده است.»


 

bottom of page