top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

شنبه ۲۶ اسفند، ۲۵۸۲ شاهنشاهی


 

روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، ۲۵۸۲ شاهنشاهی، هشت تن از شهروندان بهایی ساکن استان یزد (مژگان بصیری، ایمان رشیدی، احمد جعفری نعیمی، عارف نعیمی، جمال قدیرزاده، ویدا احراری، کامیاب راعی و شکوفه بصیری)، توسط قاضی شعبه دادگاه یزد، محاکمه شدند. 



به گفتهٔ یک فرد آگاه از روند حقوقی این پرونده: اتهامات منتسب شده به این شهروندان بهایی (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انجام فعالیت های انحرافی) و (اقدام علیه امنیت ملی) عنوان و در پایان این جلسه دادرسی، عارف نعیمی، پس از تودیع وثیقه تا زمان ابلاغ حکم قطعی دادگاه آزاد شد.


همچنین روز پنجشنبه ۲۴ اسفند، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهائی به نام های: (هومن طائف، شیرین کثیری و فارس فنائیان) ساکن استان مازندران توسط قاضی شعبه ۲ دادگاه انقلاب ساری برگزار شد. 



این ۳ شهروند بهایی در جریان جلسه دادرسی دفاعیات خود را در خصوص اتهامات (اقدام علیه امنیت ملی)، (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به قاضی شعبه ۲ دادگاه انقلاب ساری ارائه کردند. 


شهروندان بهائی بر طبق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب ۶ اسفند ۱۳۶۹ از هرگونه حقوق شهروندی محروم هستند و از سوی حکومت جمهوری اسلامی با انواع و اقسام موارد نقض حقوق بشر و اعمال رفتارهای قهرآمیز روبرو هستند. 

اجبار شهروندان به پیروی از یک نوع عقیده خاص به مثابه سرکوب آزادی بیان و اندیشه و ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشرو ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است. 


 

چهارشنبه ۲۳ اسفند امسال، منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی دربند در زندان چوبیندر(مرکزی) قزوین، توسط بازپرس شعبه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین، تفهیم اتهام شد.



 

جلسه بازپرسی منوچهر بختیاری، پس از انتقال این زندانی سیاسی به بخش اداری زندان چوبیندر(مرکزی) قزوین، بصورت ویدئو کنفرانس برگزار و این زندانی سیاسی دفاعیات خود را در خصوص اتهام (نشر اکاذیب از طریق سیستم رایانه ای) به بازپرس شعبه ۴دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، ارائه کرد. 

منوچهر بختیاری در پی انتشار مطلبی، در خصوص وضعیت جاری در کشور از قبیل گسترش فضای سرکوب، ارعاب و نقض فاحش حقوق بشر در ایران، با پرونده سازی قضایی مواجه و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه امسال، مورد اتهام (نشر اکاذیب در فضای مجازی از طریق سامانه رایانه ای) قرار گرفته و به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین احضار شده بود. 

پرونده سازی قضایی جدید برای موچهر بختیاری در حالی صورت گرفته که این زندانی سیاسی، در تاریخ ۲۴ بهمن ماه امسال، توسط قاضی حبیب الله امیری ـ رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان قزوین بخاطر پرونده ای دیگر که در دوران حبس برای وی تشکیل شده بود به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. 


تشکیل این پرونده در پی انتشار فایل صوتی بوده که در پائیز امسال، در فضای مجازی از منوچهر بختیاری، منتشر شد و این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۳ آذر ماه ، برای تفهیم اتهام، به شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، احضار و سپس پس از محاکمه در تاریخ ۱۹ دی ماه ، به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشوراز طریق تشکیل گروه و دسته در بستر فضای مجازی) به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، به اتهام (نشر اکاذیب در فضای مجازی) به تحمل ۱ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری، و به اتهام (تشویش اذهان عمومی) هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.


 

روز جمعه ۲۵ اسفند ، رضا سلمان زاده، پدر جاوید نام مهدی سلمان زاده، زندانی سیاسی پادشاهی خواه در زندان قرلحصار کرج، در پی وخامت حال و نداشتن حق دریافت خدمات مناسب درمانی و رسیدگی پزشکی به بیمارستان منتقل شد.



به گفتهٔ یک فرد آگاه : آقای سلمان زاده از بیماری سنگ مثانه و ناراحتی های دیگردر رنج است و به دفعات برای درمان به بهداری زندان اعزام شده اما با توجه به عدم تخصص در پزشک بهداری به او اعلام شده که باید برای درمان قطعی به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شود اما تا به امروز این امر اتفاق نیفتاده است و در مرخصی کوتاه مدتی هم که به او داده شده بود نتوانست دوره درمانی اش را تکمیل کند و به زندان بازگردانده شد.


 

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشاالله کرمی پدر جاویدنام محمدمهدی کرمی معترض اعدام‌شده درباره وضعیت موکلش در زندان و همچنین وضعیت روحی و روانی همسرش هشدار داد.



شریف‌زاده اردکانی، حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: «اخیرا در زندان کرج، موکلم را ملاقات کردم که از نظر عمومی وضعیت خوبی داشت اما غم دوری از فرزند، خانواده و جامعه در وجودش سرشار بود. نگرانی ما در وضعیت کنونی، بیشتر در خصوص همسر ایشان بوده که متاسفانه به لحاظ روحی و روانی، شرایط مطلوبی را نداشته و این در حالی است که از سویی پسر خود را از دست داده و از سوی دیگر، همسرش هم در زندان به سر می‌برد.»

ماشاالله کرمی، بیش از ۲۰۰ روز پیش به اتهام‌های سیاسی زندانی شده است.

وکیل او گفت: «در کیفرخواست موکلم، چهار عنوان اتهامی قید شده که بررسی دو عنوان اتهامی به دادگاه انقلاب کرج ارجاع شده و دو عنوان نیز در دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

عناوین اتهامی مربوط به دادگاه انقلاب، «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» بوده است.


 

اصغر سپهری برادر محمد حسین و فاظمه سپهری از آخرین وضعیت آنها خبر داد:

بازداشت موقت محمدحسین سپهری برای بار ششم توسط علی‌سلیمانی‌مارشک (بازپرس شعبه ۹۰۳) تمدید شد.



برادرم در تاریخ ۶مهرماه، در بیمارستان قائم مشهد، زمانی که پیگیر عمل جراحی قلب خواهرم بود، بازداشت شد و باوجود اتمام بازجویی‌ها، همچنان او را در زندان نگه می‌دارند.

برادرم از فشار خون بالا، آرترز کمر و گردن رنج می‌برد. #فاطمه_سپهری بعد از عمل جراحی قلب باز در ۷مهرماه، در تاریخ ۱۵ مهرماه از بیمارستان به زندان منتقل شد و با مرخصی درمان او موافقت نشد. خواهرم از درد شدید در هر دو دست‌اش به شدت ناراحت است. خانواده برای مرخصی او در ماه رمضان اقدام کردند اما دادستان مشهد محمدحسین‌درودی مخالفت کرده است.


 

bottom of page