top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش ماهانه نقض حقوق بشر در ایران

۵ دی تا ۵ بهمن ۲۵۸۱ شاهنشاهی


 


آیدا راستی قلاتی، شهروند بهائی ساکن تهران، دوشنبه پنجم دی‌ماه، با قرار وثیقه ششصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.


آیدا راستی قلاتی، در تاریخ چهارشنبه ششم مهرماه ۱۴۰۱، پس از تفتیش منزل‌اش و ضبط برخی لوازم شخصی‌اش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پس از بازداشت و انتقال وی به بند ۲۰۹ زندان اوین، همسرش نیز احضار و مورد بازجویی نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفت.

آیدا راستی، سه‌شنبه ۱۵ آذرماه، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد و تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

 

بردیا بصیری، همسر آیدا راستی قلاتی، چهارشنبه بیست‌و‌هشتم دی‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.


بردیا بصیری شنبه بیست‌وششم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌ بود. تاکنون از اتهامات مطرح شده علیه وی اطلاعی در دست نیست.







 

پویا نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز یکشنبه ۲۰ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.


به نقل از یک منبع آگاه: «نیروهای امنیتی ابتدا محل کسب و سپس منزل شخصی آقای نوروزی را مورد تفتیش قرار دادند. ماموران دوربین‌های مداربسته مغازه و شماری از ضبط لوازم الکترونیکی و کتاب‌های وی را ضبط کرده و با خود بردند.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.


 

لیلی کرمی، شهروند بهائی ساکن شیراز روز سه‌شنبه ۲۳ آذر با قرار وثیقه بطور موقت از زندان عادل‌آباد این شهر آزاد شد.


لیلی کرمی، در تاریخ چهارم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل‌اش بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی (پلاک ۱۰۰) انتقال یافت. وی پس از پایان مراحل بازجویی به بند قرنطینه‌ زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود. تاکنون از اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

 

پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن اصفهان یکشنبه ۲۷ آذرماه، از زندان دولت‌آباد این شهر آزاد شد.

به نقل از یک منبع آگاه : «آزادی خانم بهداد پس از گذشت ۳۴ روز از زمان بازداشت، با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته است.»


پروا بهداد، در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در منزل‌اش بازداشت شد. او پس از گذشت بیست و یک روز از زمان دستگیری و تحمل سلول انفرادی، به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود.

تاکنون از اتهامات مطرح شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

 

حسین خیری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.


بابک پاک نیا، وکیل مدافع این زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۲۳ آذر، در صفحه توئیتری خود نوشت: «حکم اعدام #حسین_خیری که از سوی شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، بعد از فرجام خواهی، با رای شعبه دوم دیوان عالی کشور نقض شد. پرونده به شعبه بیست و نهم دادگاه انقلاب به عنوان شعبه هم عرض ارجاع گردید و دو جلسه رسیدگی تشکیل و اخیرا رای دادگاه به ما ابلاغ شد.

پنج سال حبس

تفاوت میان اعدام و پنج سال حبس بسیار است.

به همین دلیل عرض می‌کنم حضور وکیل تعیینی برای متهم بسیار واجد اهمیت است.

قانون اساسی، حق دسترسی به وکیل را در فصل حقوق ملت قرار داده است».

حسین خیری، اوایل سال ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تیرماه سال ۱۴۰۰ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهامات «محاربه»، «تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام» و «اجتماع و تبانی» به اعدام محکوم شده بود. اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰، پرونده وی پس از نقض حکم اعدام توسط شعبه دوم دیوان عالی کشور، به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.

 

حکم اعدام سامان صیدی (یاسین) از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، پس از ارجاع به دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی لغو و پرونده وی به دادگاه انقلاب تهران، بازگردانده شد.


سامان صیدی درجریان خیزش سراسری اخیر، در تاریخ دهم مهرماه در تهران بازداشت و در تاریخ هفتم آبان‌‌ماه، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهامات «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. وی در تاریخ ۲۹ آذرماه، از طریق خوردن قرص در زندان رجایی‌شهر کرج اقدام به خودکشی کرد و پس از گذشت یک روز از بهداری به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ این زندان منتقل شد.





 

درخواست اعاده دادرسی ماهان صدرات از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، در دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی پذیرفته شد.


ماهان صدرات در جریان خیزش سراسری اخیر، در تاریخ بیستم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و در تاریخ دوازدهم آبان‌ماه، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شده بود.










 

طاهره بجروانی، همسر جاویدنام علی فتوحی از جانباختگان آبان‌ماه ۱۳۹۸، چهارشنبه ۳۰ آذرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در محل کارش در شهر قدس تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌ است‌.


 

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان کرمانشاه چندی قبل در پی انتشار فایل صوتی از داخل زندان در حمایت از خیزش ملی جاری، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی چهارشنبه هفتم دی‌ماه، برای تفهیم اتهام در خصوص پرونده جدید علیه وی - به دلیل شدت جراحت از ضرب و شتم ماموران -  با «ویلچر» به دادگستری منتقل شد.

سهیلا حجاب، خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۴ اسفندماه، با تودیع قرار وثیقه ۳میلیارد تومانی به طور موقت از زندان #اوین آزاد شد. وی در نهایت در اسفندماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی» مجموعا به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد.




 

شهلا جهانبین، زندانی سیاسی سابق و از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ زن کنشگر مدنی، پنجشنبه هشتم دی‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد آزاد شده است.




شهلا جهانبین، شب چهارشنبه بیست و سوم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه مهرآباد تهران بازداشت شده بود.












 

مهدی بهمن، نویسنده، نگارگر و پژوهشگر حوزه تقریب ادیان، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد به اعدام محکوم شده است.

به نقل از یک منبع مطلع : «جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای بهمن، حدود یک هفته پیش برگزار و طی مدت زمان کوتاهی حکم اعدام صادر و به او ابلاغ شد؛ این در حالی‌ست که مهدی از دسترسی به وکیل نیز محروم است.

این شهروند در طی مدت زمان بازداشت از ملاقات با خانواده خود محروم بوده است. خانواده آقای بهمن نگرانند که فرزندشان جهت اخذ اعترافات اجباری تحت ضرب و شتم و آزار قرار گرفته باشد.»

مهدی بهمن، بامداد پنجشنبه بیست و یکم مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) زندان اوین منتقل شد.

مهدی بهمن به دلیل مصاحبه با شبکه سیزده تلویزیون اسرائیل به «جاسوسی» متهم شده است.



 

حکم اعدام سهند نورمحمدزاده، بیست و شش ساله از بازداشت شدگان خیزش ملی جاری، پس از پذیرش فرجام‌ خواهی توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی نقض و پرونده وی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شده است.


سهند نورمحمدزاده در جریان خیزش اخیر، در تاریخ دوازدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مقابل منزل‌اش در تهران بازداشت و در تاریخ شانزدهم آبان‌ماه، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» به اعدام محکوم شده بود.

این آزاده‌رزم درتاریخ بیست و یکم آذرماه،

در اعتراض به صدور حکم اعدام و پنج سال حبس علیه خود، در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذای خشک زد.


 

فریبا اسدی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین، بخاطر پرونده‌ای که در دوران گذراندن محکومیتش علیه او گشوده شده به چهارسال حبس تعلیقی محکوم شده است.


او در تاریخ بیست و هشتم آذرماه توسط شعبه بیست و نُهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلومی به اتهامات «اخلال در نظم آسایش عمومی»، «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به مقامات و تمرد نسبت به مامورین زندان» به چهارسال حبس تعلیقی محکوم شد. این کنشگر پادشاهی‌خواه در پاییز سال جاری در پرونده‌ای دیگر نیز توسط شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است.

فریبا اسدی، در تاریخ بیست شهریورماه سال جاری به شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین احضار و مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

به نقل از یک منبع آگاه : «فریبا اسدی در جریان این جلسه به اتهام درگیری با مامور مجرم شناخته شد و از اتهاماتی از قبیل “توهین به رهبری و مقدسات و اخلال در نظم عمومی” تبرئه شد. این در حالی‌ست که مسئولان مدعی‌اند که او از بابت اتهام “توهین به رهبری” در پرونده‌ای دیگر به صورت غیابی به یکسال حبس دیگر نیز محکوم شده است؛ در حالی که این حکم به صورت کتبی ابلاغ نشده و تنها شفاها به او گفته شده است.

بازشدن پرونده‌های جدید برای فریبا اسدی در حالی صورت گرفته که مسئولان در پرونده اول ۴۲ روز از ۶۵ روز بازداشت را محاسبه کرده‌اند. حالا هم با پرونده سازی برای او از آزادی‌اش جلوگیری می‌کنند.»

فریبا اسدی، بهمن‌ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۰، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

 

نکیسا حاجی‌پور، شهروند بهائی ساکن تهران یکشنبه یازدهم دی‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به نقل از یک منبع آگاه : «این شهروند بهائی ساکن تهران، ساعت ۶ صبح در حالی که به همراه همسرش در حال بازگشت به تهران بود، در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد دستگیر شد.»

نکیسا حاجی‌پور، پیش‌تر نیز در آبان‌ماه ۱۳۹۴، همزمان با برگزاری دویستمین سالگرد بهاء‌الله پیامبر آئین بهائی توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده بود. این شهروند بهائی در مهرماه سال ۱۳۹۹، توسط دادگاه انقلاب مشهد به یکسال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم پس مدتی توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید و به اجرا درآمد.

وی در تاریخ هفدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای مشهد، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.


 

مهدی محمدی‌ فرد، ۱۸ساله از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به دو بار اعدام محکوم شده است.


به نقل از یک منبع آگاه : «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از مهدی اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه وی که منجر به صدور حکم دوبار اعدام برایش شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی منتسب به مهدی که به هیچ عنوان چهره فرد مورد اشاره در آن مشخص نیست، بوده است.»

مهدی محمدی‌ فرد در جریان خیزش ملی جاری، هشتم مهرماه در شهر نوشهر توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی بازداشت و به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دو بار اعدام محکوم شده است.

وی علاوه بر این از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «تبلیغ علیه نظام»، «اغوا تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخل کشور» در مجموع به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

شعبه اول دادگاه انقلاب ساری، مهدی محمدی‌ فرد که از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده، را یکی از «لیدرها و عاملین اصلی هدایت و برنامه ریزی» خیزش مردمی روز چهارشنبه سی شهریور در نوشهر دانسته است. تجمعی که بنابر ادعای قاضی، منجر به ایجاد درگیری و کشته شدن ۵ تن، ضرب و جرح مامورین انتظامی و وارد شدن خسارات چندین میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک‌ها و موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری شده است.

 

عرشیا‌ تکدستان هجده ساله، در جریان خیزش ملی جاری در نوشهر، بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم شده است.


وی علاوه بر این از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

کامبیز خروت جوان بیست ساله ساکن زاهدان، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه دوم کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان، به اتهام «اغتشاش و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده است.




کامبیز خروت در جریان خیزش ملی اخیر، در تاریخ نُهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در زاهدان بازداشت و نهایتا اوایل آبان‌ماه، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شده بود. وی سپس در تاریخ بیست و یکم آبان‌ماه، احضار و بدون توضیح خاصی، مجددا بازداشت و به بند ۹ زندان زاهدان منتقل شد.









 

محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، سحرگاه شنبه هفدهم دی‌ماه اعدام شدند.

جاوید نام محمد مهدی کرمی

جاویدنامان محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در جریان خیزش ملی جاری، پس از شرکت در مراسم چهلم جاویدنام حدیث نجفی - در خصوص پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان - بازداشت و به اتهامات «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»، «حمله به ماموران پلیس و بسیج» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شده بودند.

جاوید نام سید محمد حسینی

 

منصور دهمرده جوان بیست و دو ساله دارای معلولیت جسمی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، توسط شعبه دوم کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده است.



منصور دهمرده در جریان خیزش ملی اخیر، در تاریخ یازدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زاهدان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. وی از زمان بازداشت تاکنون از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بوده است.










 

متین گرجی، شهروند بهائی ساکن قائمشهر یکشنبه هجدهم دی‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به نقل از یک منبع آگاه: «ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ و کتب مذهبی او و دیگر اعضای خانواده‌‌اش را ضبط کرده و با خود بردند.

ماموران به تفتیش منزل شخصی این شهروند بهائی بسنده نکردند و منزل پدربزرگ وی که در همسایگی آن‌ها سکونت دارد را نیز مورد تفتیش قرار دادند. آن‌ها حتی اجازه ندادند که متین داروهای‌اش را با خود ببرد. بی‌خبری از وضعیت و محل نگهداری این شهروند، منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده وی در خصوص سرنوشت فرزندشان شده است.»

اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری از طریق انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی یوتیوب» عنوان شده است.



 

بدیع خاضعی، شهروند بهائی ساکن بندرعباس توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.


بدیع خاضعی، در تاریخ شانزدهم مهرماه سال جاری، در تهران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


 

مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، با قرار وثیقه سه میلیارد تومانی به طور موقت از زندان قائمشهر آزاد شد.



مژگان کاووسی، پیش‌تر در تاریخ هشتم دی‌ماه توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد.

مژگان کاوسی، زندانی سیاسی سابق در جریان خیزش ملی اخیر در تاریخ سی و یکم شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در نوشهر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و با پایان مراحل بازجویی در تاریخ پنجم آبان‌ماه به زندان تنکابن منتقل شد. این کنشگر سیاسی نهایتا روز جمعه بیست و پنجم آذرماه به زندان قائمشهر منتقل شده است.



 

غزل و ریحانه پاکزاد، چهارشنبه بیست‌و‌یکم دی‌ماه، هر کدام با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند

غزل پاکزاد

.

غزل پاکزاد، سی ساله طراح لباس اهل زابل، دوازدهم دی‌ماه بازداشت و ریحانه پاکزاد، مربی شنای بانوان ساکن زاهدان، شنبه هفدهم دی‌ماه در منزل شخصی خود در زاهدان، توسط نیروهای اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی بازداشت شد.

 اتهامات مطرح شده علیه این دو خواهر «فعالیت در فضای مجازی» و «حمایت از اعتراضات سراسری» عنوان شده است.









 

مژگان ولیان زاده، شنبه هفدهم دی‌ماه با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان سپیدار اهواز، آزاد شده است.


مژگان ولیان‌ زاده، شهروند ساکن بهبهان چهاردهم دی‌ماه، به دلیل تصویربرداری از یک فرد که به بهانه «امر به معروف و نهی از منکر» برای وی و مادرش ایجاد مزاحمت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل پدری خود همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شده بود.

 

ابراهیم نارویی جوان بیست و پنج ساله ساکن منطقه جاده قدیم زاهدان، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه شش دادگاه انقلاب زاهدان، به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌ است.


ابراهیم نارویی در جریان خیزش ملی اخیر، در تاریخ یازدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زاهدان بازداشت و هم اکنون در زندان زاهدان محبوس است.










 

سعید اقبالی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، برای تفهیم اتهام در خصوص پرونده جدید علیه وی به شعبه هفت دادسرای عمومی و انقلاب کرج منتقل و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

به نقل از یک منبع آگاه: «گشایش این پرونده جدید در پی انتشار فایل صوتی آقای اقبالی از زندان صورت گرفته است. طی این جلسه، سعید اقبالی اتهام انتسابی را نپذیرفت و از تحویل اظهارات نیز خودداری کرد. وحید چگینی، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب کرج با توهین و فحاشی، اتهام وارده به وی را مسجل خوانده و گفته که پرونده را به دادگاه ارسال می‌کنم.»


سعید اقبالی، در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل‌اش در کرمانشاه بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ با قرار وثیقه بطور موقت از زندان آزاد شد. وی در شهریورماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات جمهوری اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای این کنشگر سیاسی به اجرا در آمد. سعید اقبالی، نهایتا یکشنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۹، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در فروردین‌ماه ۱۴۰۰، نیز از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.


 

آرشام رضایی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، توسط قاسم صحرایی، افسر جانشین زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.


قاسم صحرایی، یکشنبه بیست‌‌و‌پنجم دی‌ماه، پس از ضرب و شتم یکی از زندانیان امنیتی که بر روی برف شعار «زن، زندگی، آزادی» را نوشته بود، به همراه تعداد پرشماری از نیروهای گارد، وارد سالن سی‌و‌سه بند ده این زندان شده و آرشام رضایی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

به نقل از یک منبع آگاه : «قاسم صحرایی دستان خود را بر گلوی آرشام رضایی حلقه کرد و به شدت فشار داد. صحرایی سپس دست از گردن آرشام کشید و با مشت، محکم به شقیقه او کوبید».

آرشام رضایی، در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.

وی در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۷، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه (بدون حضور وکیل و بدون اطلاع قبلی)، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

وی همچنین در پرونده جدیدی که به صورت مشترک با دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و شکیلا منفرد علیه وی گشوده شده بود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد.

 

جواد روحی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «ارتداد از طریق هتک حرمت قرآن از طریق آتش زدن قرآن و توهین به مقدسات»، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به سه بار اعدام محکوم شد.

جواد روحی، جوان سی‌وپنج ساله اهل آمل، در جریان خیزش ملی اخیر، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در نوشهر بازداشت شده بود.


 

فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری چهارشنبه بیست‌و‌یکم دی‌ماه با قرار وثیقه هشتصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.


فربد علوی، در تاریخ سیزدهم آذرماه سال جاری، پس از تفتیش منزل‌اش و ضبط برخی از لوازم شخصی‌اش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود. تاکنون از اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.














 

بیتاحقانی نسیمی، بلاگر و دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه قدسیه ساری، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از اتهام «افساد فی الارض» تبرئه و به هجده سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط وسایل ارتکاب جرم به نفع دولت محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا خواهد بود.


بیتا حقانی نسیمی، جوان بیست‌و‌دو ساله ساکن ساری در جریان خیزش ملی اخیر، بیست‌وششم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ساری بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان قائمشهر منتقل شد.








 

لیلا منصور، فعال حقوق زنان توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یکسال حبس تعزیری، پنجاه ضربه شلاق تعزیری، منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در استان تهران به مدت دو سال محکوم شده است.


لیلا منصور، در تاریخ بیست‌و‌پنجم آبان‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود. او پنجم دی‌ماه، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.














 

نبیل موفقی، شهروند بهائی بیست‌و‌چهار ساله ساکن ساری، پنجشنبه بیست‌ودوم دی‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان گنبدکاووس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به نقل از یک منبع آگاه: «بازداشت آقای موفقی در منزل یکی از بستگان او در شهرستان گنبدکاووس توسط نیروهای امنیتی با در دست داشتن حکم جلب صورت گرفته است. ماموران ضمن تفتیش منزل بستگان نبیل موفقی، برخی لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ وی را ضبط کردند.»








 

مهسا فرهادی، جوان بیست‌و‌یک ساله اهل سنندج، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.


مهسا فرهادی، در جریان خیزش ملی جاری در ایران، بیست‌و‌چهارم آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرک اندیشه کرج، بازداشت شده بود. وی اکنون در زندان قرچک ورامین محبوس است.

 

محمد عشقی، شهروند ساکن ارومیه از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمد عشقی، در جریان خیزش ملی جاری در ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ارومیه بازداشت شده بود.

 

پیمان کریم‌پور، شهروند ساکن تبریز از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط دادگاه انقلاب تبریز به چهار ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و توقیف تلفن‌ همراه (بعنوان ابزار ارتکاب جرم) محکوم شده است.


پیمان کریم‌پور، در جریان خیزش ملی جاری در ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تبریز بازداشت شده بود.

 

مهتاب انصاریان، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه سوره تهران از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه دو دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی پناهی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.


مهتاب انصاریان، در جریان خیزش ملی جاری در ایران، بیست‌وچهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود. وی اکنون در زندان زنان قرچک ورامین محبوس است.

 

فاطمه (فروغ) جمال‌پور، جوان سی‌و‌هفت ساله از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و دو سال تبعید به شهرستان بابل محکوم شده است.


فاطمه جمال‌پور، تنها سرپرست دو فرزند در جریان خیزش ملی جاری در ایران، چهارشنبه چهارم آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گوهردشت کرج بازداشت و سپس به زندان کچویی منتقل شده بود.

 

ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی ساکن تهران، شنبه یکم بهمن‌ماه با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به طور موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.


ارمغان ذبیحی مقدم به همراه همسرش آرش زمانی فراهانی، در تاریخ شنبه دوم مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. وی اوایل دی‌ماه از زندان اوین به زندان قرچک ورامین، منتقل شده بود. تاکنون از اتهامات مطرح شده علیه وی اطلاعی در دست نیست.

 

فرناز حسین‌زاده، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری و هفتادوچهار ضربه شلاق محکوم شده است.


فرناز حسین‌زاده، سی ساله، طراح لباس و ساکن تهران، چهارم آبان‌ماه، در جریان اعتراضات شهر تهران توسط نیروهای امنیتی در خیابان ستارخان این شهر بازداشت شد و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

وی پس از گذشت بیست روز، از به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل و در نهایت چهارم دی‌ماه با قرار وثیقه هشتصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

 

فرحناز ناظری، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط دادگاه انقلاب ساری به ده سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


فرحناز ناظری، نقاش، مجسمه‌ساز و مادر دو دختر چهارده و بیست ساله، پانزدهم آبان‌ماه در جریان اعتراضات شهرستان قائمشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت بیست‌و‌دوم دی‌ماه با قرار وثیقه سه میلیارد تومانی، به طور موقت آزاد شد.





 

المیرا رحمانی، شهروند بهائی بیست‌وهشت ساله، دوشنبه بیست‌و‌ششم دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به نقل از منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی: «المیرا رحمانی صبح روز دوشنبه، توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد و ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل وی از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ، کتب مذهبی و ویولن سل او را با خود بردند.»

المیرا رحمانی، سابقه‌ نوازندگی در ارکستر ملی اصفهان و ارکستر فیلارمونیک اصفهان را دارد.

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.








 

شیوا شعبانی، بازیگر تئاتر و سینما توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام » به شش سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی از جمله دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در دسته‌ جات سیاسی، نوشتن در مجلات و فعالیت در فضای مجازی و دو سال ممنوعیت کار در تئاتر و سینما محکوم شده است.


شیوا شعبانی، بازیگر تئاتر، سینما و برنده عنوان بهترین بازیگر از دو جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، اوایل آبان‌ماه بازداشت و در نهایت اواخر آبان‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شد.








 

سید حسن (سپهر) رکوئی حقیقی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت، محکوم شده است. همچنین دادگاه به عنوان مجازات تکمیلی وی را به ضبط تلفن همراه و منع فعالیت تبلیغی در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم کرده است.


سید حسن (سپهر) رکوئی حقیقی، در جریان اعتراضات شهر تهران، سی‌و‌یکم شهریورماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود. 

 

پویا امری و نفیسا سعادت یار، شهروندان بهائی ساکن گرگان، شنبه یکم بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی اطلاعی در دست نیست.


الهام مدرسی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، یکشنبه دوم بهمن‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان کچویی کرج آزاد شد.

الهام مدرسی، پیش‌تر در تاریخ دوازدهم دی‌‌ماه در اعتراض به تداوم بازداشت و عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی‌اش در زندان کچویی کرج، دست به اعتصاب غذا زده بود. وی علیرغم وضعیت بد جسمانی‌اش در سومین روز از اعتصاب غذای خود توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

الهام مدرسی در جریان خیزش ملی اخیر، چهارشنبه یازدهم آبان‌ماه، در منزل شخصی‌اش در فردیس کرج توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه وی اطلاعی در دست نیست.

 

عباس واحدیان شاهرودی از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ که خواستار استعفای خامنه‌ای از رهبری و گذار از جمهوری اسلامی شده بود، شنبه یکم بهمن‌ماه در پی اعتراض به شرایط نامناسب زندان، توسط مسئولین زندان وکیل‌آباد مشهد مورد ضرب و شتم قرار گرفت.


هنگامه واحدیان شاهرودی دختر این زندانی سیاسی در صفحه توییتری خود نوشت: «‏طی تماس یکی از زندانیان روز گذشته پدرم در زندان در پی اعتراض به شرایط موجود توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و از ناحیه چشم و فک دچار آسیب شده است، چطور مامورین زندان به خود جرات کتک زدن و اهانت به زندانیان را می‌دهند؟!

پدرم تا ۱۵ روز ممنوع التماس شده»

عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی سابق پیش‌تر در تاریخ دهم شهریورماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اداره اطلاعات جمهوری اسلامی در شهرستان رضوانشهر بازداشت شده بود. وی در نهایت بهمن‌ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد، به اتهامات «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

آرش صادقی، زندانی سیاسی شنبه یکم بهمن‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق در جریان خیزش ملی جاری، چهارشنبه بیستم مهرماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.


 

درخواست فرجام‌خواهی محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری - در خصوص پرونده کشتن شدن استوار کرم‌پور از پرسنل فراجا - در دیوان عالی جمهوری اسلامی ثبت و پرونده وی جهت رسیدگی به یکی از شعب دیوان ارجاع شده است.


وکیل محمد قبادلو، در خصوص حکم اعدام در پرونده دیگر او به اتهام «افساد فی الارض» که پیش‌تر توسط دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی تایید شده بود گفت: «ما خواستار پذیرش اعاده دادرسی در خصوص پرونده با موضوع افساد فی الارض با حکم اعدام که توسط دادگاه انقلاب صادر شده برای محمد هستیم. »

محمد قبادلو سی‌و‌یکم شهریورماه سال جاری در جریان خیزش سراسری بازداشت و در تاریخ بیست‌وپنجم آبان‌ماه، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب #تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهامات «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد» و «تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور شده و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شد.

 

آرش زمانی فراهانی، شهروند بهائی ساکن تهران، یکشنبه دوم بهمن‌ماه با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به طور موقت از زندان تهران بزرگ آزاد شد.


آرش زمانی فراهانی به همراه همسرش ارمغان ذبیحی مقدم، در تاریخ شنبه دوم مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. وی اوایل دی‌ماه از زندان اوین به زندان تهران بزرگ، منتقل شده بود. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.



 

آخرین آمار از خیزش ملی جاری در ایران


از تاریخ ۲۶ شهریورماه تا چهارم بهمن‌ماه



تعداد آزاده‌رزمان جان‌باخته تاکنون ۵۲۷ تن اعلام شده است.

۷۱ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

۱۹۵۷۱ نفر بازداشت شده‌اند، که از این آمار تنها هویت ۵۰۴۱ نفر شناسایی شده است.

تاکنون ۴ تن از این آزاده‌رزمان بازداشت‌ شده در خیزش ملی جاری،  توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

۷۱۷ نفر از دانشجویان دانشگا‌ه‌های کل کشور نیز بازداشت‌ شده‌اند.
bottom of page