top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۱۸ فروردین، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران


 

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده یکتا فهندژ سعدی ضمن تایید خبر تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این شهروند بهائی گفت: «خانم فهندژ سعدی با وجود گذشت بیش از ۱۰۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برد. همچنان اطلاعی در خصوص نتیجه روند رسیدگی به پرونده این شهروند بازداشتی به وکیل مدافع وی ابلاغ نشده است.»


 

اردشیر فناییان، شهروند بهائی، دوران محکومیت خود را در زندان سمنان سپری می‌کند. این شهروند بهائی پیشتر به تحمل شش سال حبس محکوم شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفته است: «اردشیر فناییان از ابتدای حبس تاکنون به صورت مجزا از دیگر زندانیان نگهداری می‌شود و مسئولان زندان شرایط سلول انفرادی را برای وی فراهم کرده‌اند. وی در تاریخ بیست‌و‌یکم اسفند‌ماه سال گذشته به مدت پنج روز به مرخصی اعزام شد و با پایان یافتن ایام مرخصی به زندان بازگشت.»


 

منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری و زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر قزوین، با وجود ناگواری نهش جسمانی‌اش، کماکان از رسیدگی درمانی تخصصی محروم مانده است.

منوچهر بختیاری از حق درمان در زندان محروم است. یک منبع نزدیک به خانواده بختیاری با اعلام این خبر گفته است: «آقای بختیاری از بیماری پروستات و فتق رنج می‌برد. وی برای انجام عمل جراحی نیازمند اعزام به بیمارستان است، با این حال مخالفت حسن مددی، دادستان کرج برای اعزام این زندانی به مراکز درمانی خارج از زندان، منجر به محرومیت آقای بختیاری از حق بهره‌مندی از درمان برای سومین ماه پیاپی شده است.»


 

رویا ذاکری، زندانی محبوس در زندان تبریز که دوران حبس خود را سپری می‌کند، روز شنبه یازدهم فروردین‌ماه مجدداً به بیمارستان اعصاب و روان «رازی» تبریز منتقل شده است.

رویا ذاکری، مشهور به «دختر تبریز» که به دلیل سردادن شعار علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از زندان مرکزی تبریز به بیمارستان اعصاب و روان منتقل شده است. وی مهرماه سال گذشته نیز در بیمارستان اعصاب و روان رازی در تبریز بستری و ممنوع‌الملاقات شد و تحت شکنجه روانی قرار گرفته بود. 


رویا ذاکری، پس از درگیری با ماموران گشت ارشاد در مهرماه سال گذشته، بازداشت، و به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود. وی در زندان نیز به دلیل اعتراضاتش بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی از حق ملاقات با خانواده‌اش در بیمارستان محروم است.


 

یاشار تبریزی، زندانی پادشاهی‌خواه، با پایان یافتن دوران مرخصی به زندان اوین بازگشت.

اکبر قلی‌زاده مشهور به یاشار تبریزی، زندانی پادشاهی‌خواه که در تاریخ بیست‌ونهم اسفندماه سال گذشته با قرار وثیقه سیصدمیلیون‌تومانی به مرخصی اعزام شده بود، روز پنجشنبه، شانزدهم فروردین‌ماه با پایان یافتن دوران مرخصی، به زندان اوین بازگشت.


 

با دستور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، امیر نصر آزادانی به سلول انفرادی منتقل شده است.

روز پنجشنبه، شانزدهم فروردین‌ماه، امیر نصر آزادانی، بازیکن سابق تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز با دستور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به سلول انفرادی منتقل شده است. وی در اعتراض به این عمل دست به ⁧ اعتصاب غذا⁩ زده است.


علت انتقال امیر نصر آزادانی به سلول انفرادی، فعالیت حساب‌های وی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام به بیرون از زندان عنوان شده است.


 

bottom of page