top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

جمعه ۷ اردیبهشت، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر و شهروندی در ایران


 

حقوق و بیمه درمانی فاطمه سپهری قطع شده است.

اصغر سپهری، برادر زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری در اکانت ایکس خویش نوشت: «حقوق و بیمه‌ درمانی ‎فاطمه سپهری از زمان بازداشت‌اش در تاریخ سی شهریور ۲۵۸۱ شاهنشاهی (۱۴۰۱خورشیدی)، توسط بنیاد شهید قطع شده است. پرداخت این حقوق و بیمه که به دلیل جان‌باختن همسرش در سال ۱۳۶۰ و در پی تجاوز عراق به خاک ایران اتفاق افتاد، بیش از ۱۹ ماه است که متوقف شده است.


فاطمه سپهری

جمهوری اسلامی از این روش فشار مالی سنگینی به او و خانواده‌اش وارد می‌کند.

امروز (چهارشنبه) پنجم اردیبهشت‌ماه، خواهرم در تماس با خانواده‌اش تأکید کرد که این حقوق و مزایا به دلیل هزینه‌ای می‌باشد که او و خانواده‌اش برای ایران پرداخت کرده‌اند و نه برای جمهوری اسلامی.»


 

آیدا شاکرمی به قید وثیقه آزاد شد.

فاطمه حیدری، خواهر جاویدنام جواد حیدری، از جان‌باختگان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی، با انتشار تصویری از آیدا شاکرمی خواهر جاویدنام نیکا شاکرمی از آزادی او به قید وثیقه خبر داد.

آیدا شاکرمی

نسرین شاکرمی، مادر جاویدنام نیکا شاکرمی پس از آنکه روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه خبر داده بود دختر دیگرش، آیدا شاکرمی به دلیل نداشتن حجاب اجباری بازداشت شده است، در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «آیدا را صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ از پلیس امنیت اخلاقی به اوین و از اوین به زندان زنان شهر ری منتقل کردند.»


 

حکم ۱۸ سال حبس منوچهر بختیاری، پدر دادخواه جاویدنام پویا بختیاری و زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر قزوین، نقض شد.

منوچهر بختیاری

همسر منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبین‌در قزوین، از نقض حکم ۱۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق پدر دادخواه پویا بختیاری خبر داد.


سارا عباسی روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ خورشیدی در حسابی اینستاگرامی خود نوشت این خبر را اعلام کرد و نوشت که شعبه یک دادگاه انقلاب کرج با «بی‌عدالتی» این حکم را صادر کرده بود.


دادگاه تجدیدنظر استان البرز با اشاره به «عدم صلاحیت» دادگاه رسیدگی‌کننده، حکم صادره را نقض و جهت رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب شهرستان کیش ارجاع داده است.


شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی در دی‌ماه سال گذشته منوچهر بختیاری را به اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به ۱۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.


 

رضا رسایی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

رضا رسایی

رضا رسایی، اهل شهر صحنه، سوم آذرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کرج بازداشت، و پس از پایان یافتن مراحل بازجویی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.


وی پس از مدتی توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک، استان کرمانشاه به اتهام «قتل نادر بیرامی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهر صحنه» به اعدام محکوم شد.


حکم اعدام وی پس از مدتی توسط شعبه هفدهم دیوان عالی جمهوری اسلامی تایید و درخواست دادرسی وی نیز توسط شعبه اول دیوان عالی جمهوری اسلامی رد شد.


پرونده رضا رسایی، دهم دی‌ماه سال گذشته، به واحد اجرای احکام دادگاه کیفری کرمانشاه ارسال شد.


 

یاشار تبریزی با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

یاشار تبریزی

اکبر قلی‌زاده مشهور به یاشار تبریزی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه روز پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.


یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال مدنی ضمن تایید این خبر گفت: «روز پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ خورشیدی، آقای تبریزی با تودیع وثیقه سیصدمیلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.»


 

پانزده شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان، با دریافت ابلاغیه‌ای، به شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان احضار شدند.

شهروندان بهایی

مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، آزیتا رضوانی‌خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع اسلام» روبرو هستند و از آنها خواسته شده دوازده اردیبهشت برای دفاع از اتهامات انتسابی، در دادگاه حاضر شوند.


 

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از ۱۳۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر می‌برد.

یکتا فهندژ

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از ۱۳۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد.


وی در طول ۱۲ سال گذشته، چهار مرتبه بازداشت شده و سه عید نوروز را در حبس گذرانده است.

 

bottom of page