top of page

بیانیه « بنیاد فرشگرد» درباره ادعای ناراست آقای « حامد شیبانی راد» مبنی بر تبدیل « شبکه فرشگرد» به حزب ایران نوین

بیانیه « بنیاد فرشگرد» درباره ادعای ناراست آقای «حامد شیبانی راد» ( از ٤۰ تن امضاکنندگان  بیانیه تاسیس «شبکه فرشگرد» در سپتامبر ٢۰١٨) مبنی بر تبدیل «شبکه فرشگرد» به حزب ایران نوین :

 

در تاریخ ٢٦ فوریه سال جاری میلادی، آقای حامد شیبانی راد، دبیرکل « حزب ایران نوین» (حزب تازه تاسیس، با بهره جویی از نام حزب معروف به همین نام در دوره پیش از انقلاب) در تلویزیون « ایران اینترنشنال» اعلام کرد که «شبکه فرشگرد» اکنون رسما تبدیل به حزب تازه تاسیس «ایران نوین» شده است. این یک ادعای نادرست و غیرقانونی است که بنیاد فرشگرد را برای روشنگری اذهان عمومی به بازنگری نکات زیر وا می‌دارد:


١- همانگونه که «بنیاد فرشگرد» در بیانیه پیشین خویش (دسامبر سال ۲۰۲۳) توضیح داده بود، با اسناد منتشرشده از برخی اعضای پیشین فرشگرد (عضوهای پیشین «دانش‌آموختگان لیبرال» و دفتر تحکیم وحدت)، آقایان امیر اعتمادی، مسعود مسجودی، علیرضا کیانی و یوهان نجدی، توطئه و عملکرد غیراخلاقی آنها علیه همکاران پیشین‌شان (تهمت‌های امنیتی و دسیسه های برنامه ریزی شده) اکنون علنی آشکار گشته است.


٢- پس از عملکرد اسف بار افراد نامبرده، بنیاد فرشگرد با مدیریت و مشارکت تعدادی از امضاکنندگان بیانیه آغازین آن به صورت رسمی آغاز به کار کرد – اینبار بر بنیاد ثبت رسمی «فرشگرد» در ایالات متحده آمریکا، با انحصار کاربردی لوگو و نام فرشگرد.


٣- ادعای تبدیل فرشگرد به هر حزب یا نهاد دیگری، بدون اعلام رسمی از سوی ساختار رسمی فرشگرد، که انحصار حقوقی و معنوی این نام را دارد، ادعایی دروغ و خلاف قوانین ایالات متحده آمریکا بوده و قابل پیگرد قانونی است.


بنیاد فرشگرد برغم ادعای بی بنیاد نامبرده از سوی آقای « شیبانی راد» همچنان پابرجاست و به فعالیت های خود در جهت بازتاب صدای ایرانیان در درون و بیرون از کشور، و در پشتیبانی از جنبش آزادیخواهانه ملت برای بازپسگیری ایران ادامه می‌دهد.


در اینجا برخی توضیحات و بررسی های فراتر، نیازمند به مرور می باشند:


آقای شیبانی راد در سال های گذشته با انواع ابراز نظرهای خام و نابخردانه به مخاطبان خردمند و ایرانگرا این پیام را رسانده‌اند که اراده و پختگی و مدیریت اندیشگی لازم بر روی اظهارنظرهای خویش را ندارند و بیشتر تزهای سیاسی ایشان بی‌بنیاد و فاقد ارزش‌های بایسته برای نقد سیاسی می باشند. نگاهی کوتاه به حضور رسانه ای و استدلال های ایشان برای این‌ نتیجه‌گیری بسنده می باشد.


گفتار و کردار خصوصی ایشان، که در گذشته دچار کاستی های بسیار بوده، در میدان مسئولیت شخصی خود ایشان است؛ اما گفتار و کردار عمومی و سیاسی ایشان، با آنهمه ناکارآمدی، بویژه در جایگاه دبیرکل یک حزب راستگرا، به جبهه ایرانیان میهندوست از طیف راستگرا و ملی‌‌گرا آسیب می زند. نمونه‌ای از توهین‌های زن‌ستیزانه و رفتار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی آقای شیبانی‌راد در جلسات سیاسی فرشگرد در پیوست این بیانیه ارائه شده است (۱). ازاینرو « بنیاد فرشگرد» پس از اعلام ناشیانه و غیرقانونی ایشان درباره تبدیل فرشگرد به حزب نوبنیاد ایران نوین، اینبار تصمیم به انتشار بیانیه ای گرفت که فرایند ناکارآمدی و آسیب رسانی ایشان و شبکه یاران همدست ایشان را برای افکار عمومی کمی بیشتر بشکافد.


(۱)


بنیاد فرشگرد مسئولیت اصلی آسیب های برآمده از عملکرد ناشیانه آقای شیبانی راد و توطئه های برآمد از شبکه همدستان ایشان (اعتمادی، کیانی، نجدی، ...) را بر عهده سازمان «نوفدی» می‌داند، که به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد اعضای «دانش‌آموختگان لیبرال» و وابستگان‌شان، نخست اجازه ربودن فرشگرد و شبکه‌های اجتماعی‌اش را به کارگزاران‌ رسمی و غیر رسمی‌شان داد و دوم با پشتیبانی از همان افراد به آنها اجازه داد تا با کاربرد نام حزب تاریخی « ایران نوین» از سوی افراد خام و ناکارآمد، اعتبار نام تاریخی «ایران نوین» نیز کمرنگ شود.


در راستای همین ارتباط بدفرجام آقایان شیبانی، اعتمادی و یاران شان با نوفدی می توان از اسکرین‌شات جدیدی (۲) که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نام برد که نشان می‌دهد، چگونه از نوفدی پول دریافت می‌کرده‌اند. انتشار این اسکرین‌شات گویا از سوی آقای مسجودی انجام شده است که در زمان این مکالمات و دسیسه‌چینی‌ها و همکاری با نوفدی، خود از همراهان و همدستان آقایان اعتمادی و شیبانی‌راد بودند. بدیهی است که ما با آقای مسجودی در امور سیاسی هم اندیش نیستیم، ولی اسکرین شات های ایشان یک سند قابل بررسی می باشند. کمک‌های مالی نوفدی به کنشگران طیف راستگرا به خودی خود نه زشت است و نه نابخردانه، اما آنچه به آسیب شدید انجامیده است آنست که گردانندگان نوفدی ظاهرا کوچکترین درکی از سرشت و میزان کارایی افرادی که برمی گزینند ندارند. بدتر آنکه هنگامی که همین افراد ناشایسته و ناکارآمد فاجعه به بار می آورند (همچون ربودن فرشگرد و تهمت های امنیتی و …)، به جای بازخواست و کیفر و یا دست کم راهنمایی‌های پدرانه و اصلاح‌کننده، نوفدی با ایشان همراهی هم می کند، و بدینسان اخلاق شکنی و ناکارآمدی در طیف راستگرا نه تنها کاهش نمی‌یابد که افزوده نیز می شود.


اسکرین شات (۲)


در اینجا موضوع سومی نیز نیاز به یادآوری دارد:

بنیاد فرشگرد رفتار غیرحرفه‌ای مدیران و برنامه‌گزاران شبکه تلویزیونی « ایران اینترنشنال» را نیز در حذف تصویری اعضای این بنیاد در سال‌های گذشته به دلیل همدستی آقای «محمود عنایت» ( مدیر وقت این شبکه) با آقای «امیرحسین اعتمادی» و در همین راستا یکسویه تریبون دادن به آقای «حامد شیبانی راد» برای پخش ادعاهای دروغین و غیرقانونی ایشان درباره فرشگرد و تبدیل آن به حزب تازه تاسیس «ایران نوین» محکوم می‌کند. این منش و شیوه کاری « ایران اینترنشنال» همانا سازگار با سیاست آن شبکه در حذف ملی گرایان و تریبون دادن به افراد سست‌مایه و برخاسته از جناح‌های حکومتی می‌باشد. جبهه پادشاهی‌خواهان نیروهای خردمند و پژوهشگران ارزشمندی را در دامان خود پرورده است که با زد و بندهای سازمان یافته از صحنه رسانه‌های عمومی حذف گردیده‌اند.


 


در پایان هنوز یک نکته مهم نیاز به یادآوری دارد، و آن این که این روشنگری ها و نقدها از بی اخلاقی‌های اشخاصی بسان آقای حامد شیبانی راد به معنی حمله به کنشگران میهندوست و پادشاهی خواه، که ممکن است به عضویت حزب تازه تاسیس « ایران نوین» درآمده باشند، نیست. داشتن « بنیاد اخلاقی» در امر سیاسی یک ضرورت برای همه ما است، که بایستی فراتر از وابستگی‌های گروهی و حزبی به آن باورمند بود. بویژه ما ایرانگرایان باید با استواری و خستگی ناپذیری در راستای بهینه سازی جبهه میهندوستان و پادشاهی خواهان از دروغ و ادعاهای سست بپرهیزیم.


پاینده ایران،

جاوید شاه

بنیاد فرشگرد

چهارشنبه ۱۷ اسفند، ۲۵۸۲ شاهنشاهی

bottom of page