top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

مریم بنی‌رضی، پرستار ساکن قم به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری این استان به اتهامات «کشف حجاب» و «اختلال در نظم عمومی» به هشت ماه و ده روز حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

وی علاوه بر این به اتهام «جریحه‌دار نمودن عفت عمومی» به ۷۴ ضربه شلاق و دوسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی نیز محکوم گردیده است.
آذرماه سال گذشته، ویدئویی از مریم بنی‌‌رضی، توسط یکی از حامیان حجاب اجباری منتشر شد که بدون داشتن روسری به بانک مراجعه، و کارکنان هم به او خدمات ارائه کرده بودند. پس از انتشار این ویدئو مدیر بانک از خدمت عزل و پرونده‌ای بر علیه مریم بنی‌رضی گشوده شد.
 

سهند نورمحمدزاده، ۲۶ساله از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه» به ده سال تبعید به کهنوج استان کرمان و به اتهامات «اجتماع و تبانی» و «اخلال در نظم عمومی» به شش سال حبس محکوم شده است.


سهند نورمحمدزاده در جریان خیزش سراسری ایران، دوازدهم مهرماه سال گذسته، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مقابل منزل‌اش در تهران بازداشت و در تاریخ شانزدهم آبان‌ماه، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» به اعدام محکوم شده بود.

پیش‌تر پس از پذیرش فرجام‌ خواهی توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام نقض و پرونده وی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شده بود.

 

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، فعال حقوق کودکان، سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه در ایستگاه قطار کرمان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «خانم شهیدی در ایستگاه قطار کرمان در مسیر برگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.»

تا کنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

نهاله شهیدی یزدی در اسفندماه سال ۱۳۸۹، نیز به دلیل فعالیت‌های خود در رابطه با حقوق کودکان به جرم سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله زده شهرستان بم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر کرمان به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

مرتضی سلامت، ۲۵ساله از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، علیرغم گذشت بیش از چهار ماه از زمان بازداشت، کماکان بطور بلاتکلیف در زندان شهرستان نوشهر محبوس است.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده‌ی سلامت: «آقای سلامت از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برد و نیازمند مصروف دارو و رسیدگی پزشکی است. پرونده وی اواخر اسفندماه سال گذشته، برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ساری فرستاده شده است.»

مرتضی سلامت، دوم آذر‌ماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری ایران در محل کار خود، واقع در شهر چالوس توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

تا کنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

 

مهدی داستانی، معلم ساکن استان یزد از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، توسط دادگاه کیفری یزد به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد ترافیک و همنوایی با اغتشاشگران» به یک سال حبس تعزیری، هفتادوچهار ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و یک سال انفصال از خدمت محکوم شده است. حکم صادر شده در مرحله تجدید نظر عینا تایید و به واحد اجرای احکام ارجاع داده شد.

به نقل از یک منبع آگاه: «این شهروند اواخر اسفند سال گذشته، جهت اجرای حکم حبس و شلاق، احضار شده است. بخش دیگر پرونده وی در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی بود که به دلیل عدم وجود مدارک کافی از اتهامات مطروحه تبرئه شد.»
مهدی داستانی، ششم مهرماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و سه روز بعد با قرار وثیقه هفتصد میلیون تومانی بطور موقت آزاد شد.
 

جواد بهداد و احسان صفاری، دو تن از افسران ارتش ایران، که به دلیل اعتراض به سرکوب آزاده‌رزمان بازداشت شده بودند، علیرغم گذشت سه ماه از زمان بازداشت، کماکان بطور بلاتکلیف در زندان پارسیلون خرم‌آباد محبوس هستند.

جواد بهداد

احسان صفاری

به نقل از یک منبع آگاه: «این دو عضو معترض ارتش به فرمان رده‌های بالای این نهاد مسلح برای سرکوب، بازداشت و به دلیل "عدم اظهار پشیمانی" از اعتراض به کشتار مردم توسط نیروهای سرکوبگر حکومتی، همچنان در بند ٣ زندان پارسیلون خرم‌آباد نگهداری می‌شوند.»

این دو افسر شرافتمند ارتش ایران، در طی سه ماه گذشته از حق دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.
 

سهراب آویزکن، اهل شهرستان مهاباد از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، علیرغم گذشت بیش از چهار ماه از زمان بازداشت، کماکان بطور بلاتکلیف در زندان این شهرستان محبوس است.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده آویزکن: «سهراب آویزکن علاوه بر ضرب‌ و شتم در حین بازداشت، در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران جهت اعتراف اجباری مورد شکنجه جسمی و روانی قرار داشته است.»
سهراب آویزکن، متاهل و پدر یک فرزند، بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شد.
نیروهای اطلاعات سپاه در زمان بازداشت این شهروند، اقدام به تخریب منزل، پارکینگ و خودروی شخصی وی کرده‌اند.




bottom of page