top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

حکم هفتادونُه سال حبس تعزیری برای یازده تن از آزاده‌رزمان - در خصوص پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان - توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج صادر شد.

روح الله عجمیان بسیجی کشته شده

حمید قره‌حسنلو، به اتهامات «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «حمله به ماموران نیروی انتظامی و بسیج و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به جان باختن روح‌ الله عجمیان» به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان مرکزی یزد، محکوم شده است.

همسر وی فرزانه قره‌حسنلو، نیز به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان وکیل‌آباد مشهد، محکوم شد.

حمید قره حسنلو و همسرش

حسین محمدی،‌ رضا آریا، آرین فرزام‌نیا و مهدی محمدی، به اتهام «حمله به ماموران نیروی انتظامی و بسیج و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به جان باختن روح الله عجمیان» هر کدام به ده سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی و امین مهدی شکراللهی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری و شایان چارانی، امیرمحمد جعفری به همراه علی معظمی گودرزی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت کشور» هر کدام به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند.

جواد زرگران، رضا شاکر زواردهی و بهراد علی کناری، در پی صدور قرار منع تعقیب آزاد شدند.

این آزاده‌رزمان در جریان خیزش ملی ایران، پس از برگزاری مراسم چهلم جاویدنام حدیث نجفی - در خصوص کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان - بازداشت شده بودند.



معصومه (مهسا) احمدی، نامزد جاویدنام حامد سلحشور از جانباختگان خیزش ملی ایران، پنجشنبه بیست‌وچهارم فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.


بر اساس گزارش منابع خبری، معصومه احمدی، پنجشنبه در مسیر رفتن برای مراسم زادروز جاویدنام رضا شریعتی، از دیگر جانباختگان خیزش ملی بازداشت شده است.

جاویدنام حامد سلحشور، ۲۳ساله، آذرماه سال گذشته در جریان خیزش ملی ایران، در جاده "دهدز" استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی ربوده شد. جمهوری اسلامی او را بقتل رساند.


 

محسن قریشی، از بازداشت‌شدگان آبان‌ خونین ۹۸، چهارشنبه سی‌اُم فروردین‌ماه، در شهرستان شهریار توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده وی: «بازداشت آقای قریشی جهت تحمل دوران محکومیت وی صورت گرفته و این شهروند پس از بازداشت به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.»

محسن قریشی پیشتر در تاریخ بیست‌ونهُم آبان‌ماه ۲۵۸۰ شاهنشاهی، در شهرستان شهریار در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذشت یک ماه با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در نهایت توسط دادگاه تجدیدنظر به سه سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

 

رضا شاکر زواردهی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه از زندان آزاد شد.

رضا شاکر زواردهی، در جریان خیزش ملی ایران، پس از برگزاری مراسم چهلم جاویدنام حدیث نجفی - در خصوص پرونده کشته شدن یک نیروی بسیج به نام روح اله عجمیان - در کرج بازداشت شده بود.


وی پس از مدتی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به بیست‌وپنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادر شده توسط دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی، شکسته و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

در بررسی مجدد پرونده توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، اتهام «افساد فی الارض» طرح شده بر علیه رضا شاکر زواردهی به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تغییر پیدا کرد.

 

کیفرخواست هشت تن از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران به اتهامات «محاربه» و «افساد فی الارض» صادر، و به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده است‌.

اسامی این آزاده‌رزمان، بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، اعلام شده است.

به نقل از یک منبع آگاه: «چندی پیش بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری در پرونده‌ای مشترک بابت اتهاماتی از قبیل “محاربه، افساد فی الارض و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” توسط یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند. پرونده این افراد پس از صدور کیفرخواست در روزهای اخیر به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شده است.»

این آزاده‌رزمان، آبان‌ماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در شهرستان ایذه بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی، به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

 

جلسه رسیدگی به اتهامات مهرداد بختیاری، عموی جاویدنام پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸، دوشنبه بیست‌وهشتم فروردین‌ماه در دادگاه انقلاب کرج برگزار شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «اتهامات طرح شده علیه آقای بختیاری، "تبلیغ علیه نظام"، "تشویش اذهان عمومی"، "ارتباط با شبکه های معاند"، "اجتماع و تبانی" و "ارتباط با خاندان پهلوی" عنوان شده است.»

این کنشگر مشروطه‌خواه، پس از برگزاری جلسه نمایشی رسیدگی به اتهامات طرح شده علیه خود، با انتشار ویدئویی از توقیف وثیقه‌ آزادی‌اش توسط دادگاه انقلاب کرج خبر داد.

مهرداد بختیاری، بیستُم تیرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، پس از انتشار ویدیویی در خصوص نحوه بازداشت ناهید شیرپیشه، مادر جاویدنام پویا بختیاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. وی دوازدهم شهریورماه ۲۵۸۱، با قرار وثیقه دو میلیارد و پانصد میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شد.

 

علی محمد پریسایی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، دوشنبه بیست‌وهشتم فروردین‌ماه، با قرار وثیقه از زندان یاسوج آزاد شد.

علی محمد پریسایی، دوازدهم آذرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در جریان خیزش سراسری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان دهدشت بازداشت شده بود. وی پس از بازداشت به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه پاسداران و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان یاسوج منتقل شد.


 

دوازده تن از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، سه‌شنبه بیست‌و‌نُهم فروردین‌ماه، بدون اطلاع قبلی از زندان خورین ورامین به بند جرائم عمومی زندان اوین، منتقل شدند.

اسامی این آزاده‌رزمان، حامد سفیدگر، امیر طبرستاتی، مهدی عزیزی، محسن نفیسی، مهدی صمدی، صدرا واحدی نژاد، شاهرخ حسینی، سجاد آذری، وحید احمدی، شهریار اسدلو، مهدی میرمحمدی و مسعود قلعه خانی، اعلام شده است.

این دوازده آزاده‌رزم، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار دیگر زندانیان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند.

اتهامات طرح شده علیه محسن نفیسی و وحید احمدی، «اجتماع و تبانی» و اتهام صدرا واحدی نژاد، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایمی علیه امنیت ملی» اعلام شده است. تا کنون از اتهامات طرح شده علیه نُه تن دیگر اطلاعی در دست نیست.

این آزاده‌رزمان سال ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در جریان خیزش سراسری ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

 

آرسام محمودی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی کشور» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا خواهد بود.


آرسام محمودی، هشتم آذرماه سال گذشته، در منزل پدری‌اش در تهران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 

علی جهانیان، کنشگر پادشاهی‌خواه و شاعر اهل شهرستان نهاوند، چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، در پی حضور در اداره اطلاعات همدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده جهانیان: «علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده وی از طریق نهادهای قضایی و امنیتی، تا کنون مسئولان مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت و محل نگهداری آقای جهانیان خودداری کرده‌اند.»

تا کنون از اتهامات طرح شده علیه این کنشگر پادشاهی‌خواه، اطلاعی در دست نیست.

 

رضا (فواد) چوبین، دایی جاویدنام آرتین رحمانی پیانی از جانباختگان خیزش ملی ایران، بطور بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز، محبوس است.


هنگامه چوبین، خواهر این زندانی سیاسی در صفحه اینستاگرامی خود، از انتقال برادرش به زندان شیبان اهواز، خبر داد و نوشت: «برادرم رضا (فواد) چوبین، ۲۲ فروردین، با ضرب و شتم توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شد. پس از دوازده روز بی‌خبری، دو روز پیش مورخ چهارم اردیبهشت با مادرم تماس گرفت و با صدایی ضعیف و بی‌‌حال گفت که بینی و دندان‌هایش را شکسته‌اند و زیر شکنجه از او اعتراف اجباری گرفته‌اند و او را وادار کردند، برگه‌های از قبل آماده شده را امضا کند و انگشت بزند و با همان حال وخیم جسمی و روحی به زندان شیبان (زندان مرکزی اهواز) انتقال دادند. پس از مراجعه خانواده به دادسرای عمومی و انقلاب ایذه، هیچکس پاسخگو نبود.»

رضا چوبین، سه‌شنبه بیست‌ودوم فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

جاویدنام آرتین رحمانی پیانی، نوجوان ۱۷ساله، بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال گذشته در جریان خیزش سراسری در شهرستان ایذه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید.

 

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، فعال حقوق کودکان، کماکان بطور بلاتکلیف در زندان کرمان، محبوس است.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده شهیدی یزدی: «علیرغم گذشت سی روز از زمان دستگیری نهاله، وی همچنان از داشتن وکیل انتخابی محروم است. وی طی روزهای اخیر از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمان به زندان این شهر منتقل شد.»

نهاله شهیدی یزدی، سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه در ایستگاه قطار کرمان در مسیر بازگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

این شهروند بهائی در اسفندماه سال ۱۳۸۹، نیز به دلیل فعالیت‌های خود در رابطه با حقوق کودکان به جرم سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله زده شهرستان بم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر کرمان به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

کمال لطفی، پدر جاویدنام رضا لطفی، پس از پایان مراحل بازجویی به زندان شهر کامیاران، منتقل شده است.


کمال لطفی، یکشنبه بیست‌وهفتم فروردین‌ماه، در یکی از خیابان‌های شهرستان دهگلان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

کمال لطفی، در طی چند ماه اخیر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته بود. وی چندی پیش با انتشار ویدئویی ادعای دروغین کشته شدن فرزندش توسط آزاده‌رزمان را رد و نیروهای جمهوری اسلامی را قاتل رضا اعلام کرده بود.

جاویدنام رضا لطفی، نوزده ساله، در جریان خیزش ملی ایران، بیست‌وهشتم شهریورماه سال گذشته در شهرستان دهگلان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید.


 

منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا و زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، محبوس در زندان «چوبیندر» قزوین، در دوران تحمل حبس با پرونده جدیدی علیه خود، مواجه شده است.

به نقل از صبا بختیاری، پرونده‌‌ی جدیدی به اتهام «توهین به رهبری» بر علیه منوچهر بختیاری، گشوده شده، که روز شنبه نُهم اردیبهشت‌ماه، جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب قزوین، برگزار خواهد شد.

مسئولان از انتقال منوچهر بختیاری، به دادگاه - جهت دفاع - امتناع کرده و قصد دارند از طریق ویدئو کنفرانس ارتباط برقرار کنند. وی از شرکت در این جلسه مجازی سرباز زده و خواستار حضور در دادگاه شده است. قاضی پرونده اعلام کرده است، به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد.


منوچهر بختیاری، نُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد. وی در نهایت توسط دادگاه انقلاب به سه سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

ظاهر علیزاده، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه، بطور موقت آزاد شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «آقای علیزاده به دلیل انتشار تصویر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در صفحه شخصی خود، دستگیر شده بود. وی در دوران بازداشت، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.»

اتهامات طرح علیه این شهروند «حمایت از اعتراضات سراسری» و «اقدام علیه امنیت ملی در فضای مجازی» اعلام شده است.

ظاهر علیزاده، اهل شهرستان خوی، یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در مرز باشماق شهرستان مریوان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

 

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی واحد کرج، فعال حقوق کودکان از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه از زندان قرچک ورامین آزاد شد.


سمانه اصغری، نوزدهم مهرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی، در جریان خیزش ملی ایران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی پس از پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد.

سمانه اصغری، پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

اتهامات طرح شده علیه وی برای صدور این حکم، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی»، «عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده» و «نشر اکاذیب» اعلام شده بود.

 

سمانه نوروز مرادی، کنشگر پادشاهی‌خواه، شنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه، به زندان اوین منتقل شد.

آرشام رضایی، کنشگر پادشاهی‌خواه در صفحه توئیتری خود، از انتقال سمانه نوروز مرادی به بند زنان زندان اوین خبر داد.


سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی سابق، دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش واقع در غرب تهران بازداشت شد.

 

رضا محمدحسینی، کنشگر پادشاهی‌خواه، سه‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت‌‌ماه، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در شعبه سه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران به اندرزگاه چهار زندان اوین، انتقال داده شد.


اتهامات طرح شده علیه این کنشگر پادشاهی‌خواه، «ارتباط با رسانه‌های معاند به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» اعلام شده است.

رضا محمدحسینی، دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌‌ماه، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در تهران، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بند یک-الف قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران منتقل شد.

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، از حق اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

اصغر سپهری، کنشگر سیاسی در صفحه توئیتری‌اش از وضعیت بد جسمانی خواهرش خبر داد و نوشت: «‏امروز یکشنبه دهم اردیبهشت ۲۵۸۲، خواهرم ‎فاطمه سپهری برای بار سوم طی یکسال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ تحت عمل جراحی قرار گرفت.


خواهرم نیاز به فیزیوتراپی دارد و طبق نظر پزشک نباید زیر فشار روانی و استرس ناشی از زندان باشد. باید به او مرخصی دهند تا دوره نقاهت را در خانه باشد.

خواهرم به دلیل بیماری قند نیاز به رژیم غذایی مناسب دارد و همچنین به بیماری فشار خون مبتلاست.

پس از بازداشت خواهرم در ۳۰ شهریور سال گذشته، به دلیل درد شدید دستش چندین بار به او کورتون تزریق شده تا اینکه امروز برای بار سوم مورد جراحی قرار گرفت.»

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه سال گذشته، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و ‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شده بود. حکم هجده سال حبس برای این زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد به دلیل عدم پذیرش و تایید وکالت، وکیل مدافع‌اش مورد اعتراض قرار نگرفت.

حکم صادر شده از تاریخ بیست‌ویکم اسفندماه ۲۵۸۱، قطعی و اشد مجازات قابل اجرا شد.

این کنشگر سیاسی در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، محبوس در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

یک منبع نزدیک به خانواده‌ی مسکین‌نواز با اشاره به اینکه امروز ششمین روز اعتصاب غذای این زندانی سیاسی بوده است، گفت: «اعتصاب غذای آقای مهدی مسکین‌نواز در اعتراض به تهدید و تشکیل پرونده‌های غیر امنیتی و سیاسی برای خود و دخترش عسل مسکین‌نواز، بازداشت‌های طولانی با وثیقه‌های سنگین، محرومیت از تماس و ملاقات با خانواده، محرومیت از انتخاب و ملاقات با وکیل انتخابی، صورت گرفته است.»

این کنشگر پادشاهی‌خواه، چندی پیش‌ در زمان تحمل حبس با پرونده‌ جدیدی بر علیه خود، به اتهامات «ساخت گروه داخل زندان»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» مواجه شد.


مهدی مسکین‌نواز، پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به دلیل «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» توسط نیروهای امنیتی در بندر پهلوی (بندر انزلی) بازداشت شد. وی پس از پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و در نهایت یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.

وی مردادماه ۱۳۹۸، توسط شعبه بیست‌و‌شش دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به سیزده سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

 

رضا نوروزی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

آرشام رضایی، کنشگر پادشاهی‌خواه، پنجشنبه، چهاردهم اردیبهشت‌ماه، در صفحه توئیتری خود، از انتقال رضا نوروزی به زندان تهران بزرگ خبر داد.

رضا نوروزی، اردیبهشت‌ماه سال ۲۵۸۰، به همراه همسر و دو فرزندش در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) تهران به نشانه‌ی اعتراض اتومبیل نیسان خود را به آتش کشید. وی بدلیل سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و حمایت از شاهزاده رضا پهلوی، بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد.


 

میثم جعفری، شهروند دارای معلولیت، ساکن شهرستان لنگرود، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان احضار شد.


بر اساس ابلاغیه صادر شده، اتهام علیه این شهروند «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است. وی باید جهت دفاع در خصوص این اتهام بر علیه خود، در شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود حاضر شود.

به نقل از یک منبع آگاه: «احضار میثم جعفری، شهروند دارای معلولیت که از آسیب نخاعی رنج می‌برد، در پی اعتراض وی به عدم اجرای قانون معلولان صورت گرفته است.»

میثم جعفری، پیش‌تر با در دست داشتن بنری اعتراضی در مقابل ساختمان اداره بهزیستی شهرستان محل سکونت خود، خواستار اجرایی شدن قانون مصوبه معلولان، شده بود.

 

صدرالله فاضلی زارع و یوسف مهراد، زندانیان عقیدتی، سحرگاه دوشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه، در زندان اراک اعدام شدند.


یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، در نیمه نخست سال ۲۵۷۹، به دلیل مدیریت و عضویت در کانال تلگرامی «نقد خرافه و مذهب»، توسط نیروهای جمهوری اسلامی بازداشت، و به اتهامات «سب النبی» و «اهانت به مقدسات اسلامی» به اعدام محکوم شده بودند.

 

عفیف نعیمی، شهروند بهائی ساکن کرج، شنبه، نُهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی: «طی روز جاری، در حالی که آقای نعیمی همراه با تعدادی از بستگانش در باغی در اطراف کرج گرد هم آمده بودند، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

عفیف نعیمی، از مدیران سابق جامعه بهائی ایران (یاران ایران) نخستین بار در سال ۱۳۸۷، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «جاسوسی»در مجموع به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ده سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد. وی در تاریخ بیست‌ونُهم آذرماه ۱۳۹۷، پس از پایان یافتن دوره محکومیت‌اش از زندان آزاد شد.

عفیف نعیمی، بار دیگر در تاریخ نهم مردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت بیست‌ودوم آذرماه، به طور موقت از زندان قزلحصار کرج آزاد شد. وی بهمن‌ماه ۱۴۰۱، توسط دادگاه انقلاب کرج به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی، ۲ سال تبعید از استان البرز به یکی از شهرها و استان‌های غیر همجوار و پرداخت ۵ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد.

 

ولی الله قدمیان، شهروند بهائی ساکن تهران، دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

به نقل از یک منبع آگاه: «آقای قدمیان که از مسولان آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) است، در منزل شخصی خود بازداشت و تا کنون از محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است.»


 

شادی شهیدزاده، شهروند بهائی ساکن تهران، دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی: «ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط برخی کتب و لوازم الکترونیکی متعلق به وی، او را بازداشت کردند.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

 

عطاالله ظفر، شهروند بهائی هفتادوهشت ساله، دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی: «ساعت هفت صبح امروز دوشنبه یازدهم اردیبهشت، آقای ظفر توسط سه تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران محل را مورد تفتیش قرار دادند و شماری از وسایل شخصی این شهروند بهائی را نیز ضبط کردند.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

عطاالله ظفر، پیش‌تر در پنجم مهرماه ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در اواخر مهرماه همان سال، با پایان یافتن مراحل بازجویی با قرار وثیقه بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

وی پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره و فعالیت مؤثر در تشکیلات فرقه بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. که این حکم در تیر ماه سال گذشته، توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید و به اجرا در آمد.

این شهروند بهائی، هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۱، با تعلیق اجرای حکم از زندان اوین آزاد و در نهایت اسفندماه ۱۴۰۱، پرونده وی مختومه اعلام شد.

 

منصور امینی، شهروند بهائی ساکن تهران، دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی این شهروند از جمله شماری کتاب و عکس و لوازم الکترونیکی را ضبط کردند.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

bottom of page