top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

پدر جاویدنام نوید افکاری از زندان «چوبیندر» قزوین آزاد شد.


سعید افکاری، برادر جاویدنام نوید افکاری، از آزادی پدرش خبر داد و نوشت: «پدرم چند دقیقه پیش آزاد شد. اگرچه کمی خیال‌مان از بابت پدرم راحت شده اما با تمام وجود نگران زندانیان در خطر اعدام هستیم. از شما مردم شریف ایران می‌خواهیم بار دیگر یکصدا شویم و نگذاریم عزیزترین جوانان این سرزمین طعمه‌ی خونخواری جمهوری‌اسلامی شوند.»

حسین افکاری، دوازدهم اردیبهشت‌‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. وی سیزدهم اردیبهشت‌ماه، پس از پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان «چوبیندر» قزوین منتقل گردیده بود.

جاویدنام نوید افکاری، به اتهام قتل یک نیروی امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سال ۲۵۷۷ بازداشت، و به دوبار اعدام محکوم شد. جمهوری اسلامی بیست‌ودوم شهریورماه ۲۵۷۹، وی را با حکم اعدام به قتل رساند.

 

آرش صادقی به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.


رامین صفرنیا، وکیل مدافع آرش صادقی، در توئیتر‌اش نوشت: «بعد از واخواهی و برگزاری جلسه رسیدگی، حکم موکلم آرش صادقی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شد. موکل، بابت اتهام "اجتماع و تبانی" به سه سال و هفت ماه حبس و در مورد اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به هشت ماه حبس محکوم شد.»

در صورت تایید این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و هفت ماه حبس تعزیری برای آرش صادقی قابل اجرا خواهد بود.

آرش صادقی، پنجم بهمن‌ماه ۲۵۸۱، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران، به اتهامات «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری، ممنوعیت خروج از کشور و منع حضور در تهران و استان‌های شمالی به مدت دو سال، منع از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال، و ضبط وسایل کشف شده در منزل وی به نفع دولت، محکوم شده بود.

این زندانی سیاسی سابق در جریان خیزش ملی ایران، چهارشنبه بیستم مهرماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. وی در نهایت شنبه یکم بهمن‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد گردید.

 

رضا نوروزی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه در زندان تهران بزرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.


وکیل مدافع رضا نوروزی، از ضرب و شتم او توسط یکی از زندانیان جرائم خشن در تیپ چهار زندان خبر داد.

این زندانی مشروطه‌خواه، چهارشنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه، بدون اطلاع قبلی از زندان رجایی‌شهر کرج به بند جرائم خشن زندان تهران بزرگ انتقال داده شد.

رضا نوروزی، اردیبهشت‌ماه سال ۲۵۸۰، به همراه همسر و دو فرزندش در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) تهران به نشانه‌ی اعتراض اتومبیل نیسان خود را به آتش کشید. وی بدلیل سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و حمایت از شاهزاده رضا پهلوی، بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد.

وی پیش‌تر در مردادماه سال ۲۵۸۱، نیز در پرونده دیگری توسط دادگاه مجتمع غذایی کچویی به اتهام «اخلال در نظم زندان» به پرداخت هجده میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید.

 

عرشیا تکدستان از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، که پیش‌تر حکم دو بار اعدام او توسط دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی شکسته شده بود، شامگاه شنبه، بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه، با قرار وثیقه سه میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.


جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده وی پنجشنبه، بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.

عرشیا تکدستان، دانشجوی هجده ساله، در جریان خیزش ملی در نوشهر بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دو بار اعدام محکوم شده بود.

وی همچنین برای اتهاماتی دیگر مانند «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

نرگس منصوری، زندانی سیاسی و از امضا‌کنندگان بیانیه گذار از جمهوری اسلامی و استعفای علی خامنه‌ای، شنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه، در پی وخامت وضعیت جسمانی‌اش از زندان اوین به بیمارستان پارس منتقل و مورد عمل جراحی قرار گرفت.


به نقل از یک منبع آگاه: «خانم منصوری پس از انجام عمل جراحی رحم کماکان در بیمارستان بسر می‌برد.»

نرگس منصوری، بیست‌ویکم مردادماه ۲۵۷۹، در هنگام بازگشت از محل کار خود توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. وی در نهایت بیست‌ودوم آبان‌ماه ۲۵۷۹، با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

این کنشگر سیاسی آبان‌ماه ۲۵۷۹، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

نرگس منصوری نیمه نخست سال ۲۵۸۱، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.

 

معصومه سلیمانی، دارنده نشان برنز جهانی "کشتی آلیش" در قزاقستان، مربی و داور کشتی، شنبه، بیست‌‌وچهارم اردیبهشت‌ماه، با قرار وثیقه بطور موقت از اداره اطلاعات سپاه شهر خرم‌آباد آزاد شد.


معصومه سلیمانی، بیستُم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در شهر خرم‌آباد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه این شهر منتقل شده بود.

تا کنون از اتهامات طرح شده علیه این قهرمان کشتی ایران، اطلاعی در دست نیست.

معصومه سلیمانی، بیست‌وپنجم آبان‌ماه ۲۵۷۹، نیز در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

 

عنایت‌الله نعیمی، شهروند بهائی محبوس در زندان اصفهان، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام «تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ده سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» با در نظر گرفتن ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی به پنج سال حبس تعزیری، محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، ده سال حبس تعزیری برای این شهروند بهائی قابل اجرا خواهد بود.


وی همچنین از بابت مجازات‌های تکمیلی به پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی و پانزده سال محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است.

تشکیل جامعه بهائی ایران (یاران ایران) و ارتباط با تشکیلات بهائیت در اسرائیل، از مصادیق صدور این حکم گزارش شده است.

عنایت الله نعیمی، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران (یاران ایران) ششم مهرماه ۲۵۸۱، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی اقدام به تفتیش منزل، محل کار و باغ وی در حومه اصفهان، نمودند و برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ وی را ضبط کردند. این شهروند بهائی پس از مدتی با قرار وثیقه‌ بطور موقت از زندان اصفهان آزاد شد.

عنایت‌الله نعیمی، اردیبهشت‌ماه سال جاری، پس از پایان جلسه رسیدگی به اتهامات‌اش در دادگاه انقلاب اصفهان بازداشت و به بند یک زندان این استان منتقل شد.

 

رضا رمضان‌زاده، از بازداشت‌شدگان خيزش ملی ایران، توسط شعبه بیست‌وششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.


رضا رمضان‌زاده، یکم مهرماه ۲۵۸۱، به همراه برادر خود سجاد رمضان‌زاده، در خیابان سعدی تهران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی هفدهم دی‌ماه ۲۵۸۱، نیز پس از حضور در شعبه سوم دادسرای اوین بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) زندان اوین، منتقل گردید.

رضا رمضان‌زاده، پیش از این نیز دوم آذرماه ۲۵۷۹، در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود، واقع در تهران بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در نهایت بیست‌ونُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰، پس از سپری کردن بخشی ازحکومیت‌اش از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

 

مریم بنی رضی مطلق، عبدالباقر امانی، رضا رشیدی و محمدرضا رستمی، چهار شهروند مخالف با حجاب اجباری، ساکن قم در پرونده‌ای مشترک توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری دو این شهرستان به دلایلی از قبیل «عدم رعایت حجاب اجباری» و «ممانعت از اجرای امر به معروف و نهی از منکر» در مجموع به بیش از ۱۷ ماه حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق و سایر مجازات‌‌های تکمیلی محکوم شده‌اند.


عبدالباقر امانی، رضا رشیدی و محمدرضا رستمی، توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری دو شهرستان قم به ریاست قاضی حسین سلطانی، هر یک از به اتهام «ممانعت از اجرای امر به معروف و نهی از منکر» هر کدام به نودویک روز حبس تعزیری و دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شده‌اند.

مریم بنی رضی مطلق، پرستار ساکن قم، نیز توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری دو شهرستان قم از بابت «کشف حجاب» به ده روز حبس تعزیری، به اتهام «اختلال در نظم عمومی» به هشت ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و به دلیل «جریحه دار نمودن عفت عمومی» به ۷۴ ضربه شلاق دیگر و دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد.

این شهروندان در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار کفالت آزاد شدند.

 

فاطمه (مژگان) تدریسی، معلم ساکن تهران، شنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.


به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال صنفی فرهنگیان: «خانم تدریسی برای حضور در تجمع فرهنگیان به میدان بهارستان رفته بود، که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تماس تلفنی از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داد. مژگان روز گذشته، برای سومین بار بازداشت شد. از ابتدای خیزش ملی ایران، وی به مدت یک ماه در زندان کچویی و مدتی در اوین بازداشت بوده است.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح علیه وی اطلاعی در دست نیست.

 

حکم دو بار اعدام مهدی محمدی‌فرد در دیوان عالی جمهوری اسلامی شکسته شد.

مهدی محمدی‌فرد، ۱۸ساله، در جریان خیزش ملی ایران، هشتم مهرماه ۲۵۸۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دو بار اعدام محکوم شده بود.


وی علاوه بر این، از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «تبلیغ علیه نظام»، «اغوا تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخل کشور» در مجموع به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم گردیده بود.

 

سه عضو خانواده‌ی جاویدنام مجید کاظمی بازداشت شدند.

جاوید نام مجید کاظمی

شنبه، سی‌اُم اردیبهشت‌ماه، حسین، مهدی و سمیه کاظمی، خواهر و برادران جاویدنام مجید کاظمی از قربانیان پرونده‌ی «خانه اصفهان» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

به نقل از امیر کاظمی، پسر عموی جاویدنام مجید کاظمی: «ماموران امنیتی به منزل خانوادگی مجید کاظمی حمله کردند و پس از ضرب و‌ شتم اعضای خانواده، حسین و مهدی کاظمی، دو تن از برادران وی را در حالی که به شدت آسیب دیده بودند، بازداشت کردند. ساعاتی بعد نیروهای امنیتی سمیه کاظمی، خواهر مجید را نیز به دلیل پیگیری سرنوشت نامعلوم برادران بازداشت شده‌اش، دستگیر و به مکانی نامشخصی منتقل کردند.»

 

سعید یعقوبی کردسفلی و صالح میرهاشمی بلطاقی و مجید کاظمی شیخ شبانی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، که در پرونده مشترک «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه روز جمعه، بیست‌‌ونُهم اردیبهشت، در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.

جاوید نام سعید یعقوبی

پیش‌تر درخواست فرجام‌خواهی صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی، سعید یعقوبی کردسفلی، در دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی رد شده بود.

صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی، سعید یعقوبی کردسفلی، بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال گذشته، در جریان خیزش ملی - در خصوص کشته شدن سه نیروی بسیج به نام‌های محسن چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی - در میدان نگهبانی محله‌ی «خانه اصفهان» بازداشت شده بودند.

صالح میرهاشمی بلطاقی، در دادگاه بدوی به اتهامات «محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری»، «تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت » به دو بار اعدام و به اتهام پوچ «عضویت و همكاری با سازمان مجاهدین خلق» به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

جاوید نام صالح میرهاشمی

مجید کاظمی شیخ شبانی، در دادگاه بدوی به اتهام «محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف» به اعدام و به اتهامات «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی» به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

سعید یعقوبی کردسفلی، در دادگاه بدوی به اتهام «محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری» به اعدام و به اتهامات «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور» به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

عباس شریفی، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی بطور موقت از زندان تیرکلا ساری آزاد شد.

عباس شریفی، اهل بهشهر، بیست‌ودوم فروردین‌ماه، برای دومین بار توسط نیروهای اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.


وی نُهم مهرماه ۲۵۸۱، نیز در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ساری همراه با ضرب و شتم بازداشت و پس از هفت روز به بند ویژه زندان ساری منتقل گردیده بود. وی بیست‌ودوم آبان‌ماه ۲۵۸۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ساری به ۴۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این آزاده‌رزم در نهایت در دهم اسفندماه، از زندان ساری آزاد شده بود.

 

محمد هواشم‌زاده، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران، یکشنبه، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه، با قرار تامین کیفری بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.


محمد هواشم‌زاده، ۲۸ ساله و متولد تهران، نوزدهم مهرماه ۲۵۸۱، در جریان خیزش ملی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل چشمان خواهرش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

 

پیام ولی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، بیستُم اردیبهشت‌ماه، توسط شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز به اتهامات «همکاری با دول متخاصم»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به نُه سال و نُه ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، شش سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا است.


وی پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به اتهامات «همکاری با دول متخاصم»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به شانزده سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یاسوج، همراه با معرفی هفتگی خود به دادگاه انقلاب، محکوم شده بود.

پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج، دوم مهرماه سال ۲۵۸۱، ضمن تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. وی پس از مدتی به زندان قزل‌حصار انتقال داده شد.

 

منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، محبوس در زندان «چوبیندر» قزوین، با وجود بیماری‌های متعدد و نیاز مُبرم به انجام عمل جراحی از حق رسیدگی پزشکی و مرخصی درمانی محروم است.


به نقل از یک منبع آگاه: «آقای بختیاری روز شنبه از زندان به بیمارستان ولایت اعزام شد و طی آزمایشات صورت گرفته مشخص شد، بیماری پروستات ایشان ۶۳ درصد پیشرفت کرده و دچار انسداد ادرار شده است. همچنین ۷۵ میلیمتر روده وارد فتق شده که اگر فورا جراحی صورت نگیرد به گره روده دچار می‌شود. علیرغم دریافت دو نامه پزشکی قانونی مبنی بر اعزام وی به بیمارستان جهت جراحی، تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و دادستان کرج، آقای مددی از اعزام وی به بیمارستان تخصصی ممانعت به عمل آورده است. مسئولین مربوطه اخیرا اعلام کردند، که آقای بختیاری می‌تواند با هزینه شخصی خود در بیمارستانی که مد نظر ماست جراحی را انجام دهد، ولی بعد از عمل به زندان بازگردد. این در حالی است، که پزشکان متخصص و پزشک پزشکی قانونی اذعان داشتند، که وی بعد از عمل نیاز به ۳ ماه استراحت مطلق دارد. چرا که اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد احتمال عفونت داشته و جان ایشان به خطر خواهد افتاد.»

منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری، نُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به سه سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وی پیش‌تر نیز در دوران تحمل حبس با پرونده جدیدی علیه خود، به اتهام «توهین به رهبری» مواجه شد.

 

بهروز ایزدی‌راد، کنشگر مشروطه‌خواه، دوشنبه، بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شهرستان گرگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


بهروز ایزدی‌راد، مهرماه ۲۵۸۱، در جریان خیزش ملی ایران، نیز توسط نیروهای امنیتی در استان گلستان بازداشت و پس از مدتی به زندان امیرآباد گرگان منتقل شده بود. وی در نهایت بیست‌وهشتم آذرماه ۲۵۸۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان علی‌آباد کتول به چهار سال و یک ماه حبس محکوم شد. محکومیت او پس از تسلیم به رای، به دو سال و ده ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

بهروز ایزدی‌راد، در نهایت پس از تحمل حدود ۵ ماه حبس، در بهمن‌ماه سال گذشته، از زندان گرگان آزاد شد.

این کنشگر مشروطه‌خواه، پیش‌تر نیز در تاریخ بیست‌وچهارم بهمن‌ماه ۲۵۸۰، پس از احضار به شعبه هفت دادسرای اوین، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. وی پس از پایان مراحل بازجویی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

بهروز ایزدی‌راد، در تاریخ هجدهم خردادماه ۲۵۸۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در گروه ها و دسته جات به جهت برهم زدن امنیت ملی» به یک سال حبس و سه سال محروم از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود.

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، با مشکلات گوارشی و خونریزی معده مواجه شده است. وی با وجود بیماری‌های متعدد از حق درمان و مرخصی درمانی محروم است.


پیش‌تر اصغر سپهری، کنشگر سیاسی در خصوص وضعیت جسمانی خواهرش در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «خواهرم ‎فاطمه سپهری پس از بازداشت در ۳۰ شهریور ۲۵۸۱، حدود ۱۵ کیلوگرم وزن از دست داده در حالیکه اعتصاب غذا هم نداشته است.

از طرفی در طول ۴۸ ساعت گذشته، خونریزی روده هم به دردهای بعد از جراحی دستش اضافه شده است.

او دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، به بیمارستان امام رضا اعزام شد و مورد معاینه پزشک متخصص گوارش قرار گرفت و طبق نظر ایشان باید کلنوسکوپی فوری انجام دهد اما متأسفانه به زندان منتقل شد. به شدت نگران سلامتی او هستیم.»

فاطمه سپهری، یکشنبه، دهم اردیبهشت‌ماه، برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم وضعیت بد جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و ‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شده بود. حکم هجده سال حبس برای این زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد به دلیل عدم پذیرش و تایید وکالت، وکیل مدافع‌اش مورد اعتراض قرار نگرفت.

حکم صادر شده از تاریخ بیست‌ویکم اسفندماه ۲۵۸۱، قطعی و اشد مجازات قابل اجرا شد.

این کنشگر سیاسی در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

bottom of page