top of page

نمای کوچک ـ زندان بزرگ ۲۵ آبان ۲۵۸۱ شاهنشاهی

الهام افکاری، خواهر جاویدنام نوید افکاری، روز پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و کماکان در انفرادی اداره اطلاعات (پلاک ۱۰۰) محبوس است.



سعید افکاری برادر وی روز شنبه ۲۰ آبان‌ماه، در صفحه  توییتری خود نوشت: «خواهرم الهام از لحظه‌ی بازداشت تا الان که بیشتر از ۵۴ ساعت میشه اعتصاب غذا کرده و جز آب چیزی نخورده. جون نوید بستون نبود اومدین سراغ الهام؟»


ولی قره‌باشی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، روز چهارشنبه هجدهم آبان‌ماه، پس از پایان دوران محکومیت‌اش از زندان خرم آباد آزاد شد.

ولی قره‌باشی «۴۱ساله، متاهل، پدر دو فرزند، کارگر ساختمانی اهل خرم آباد» از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانال‌ها و گروه‌های علیه جمهوری اسلامی در دادگاه تجدیدنظر استان لرستان، به سه سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.



رضا مهرگان، کنشگر سیاسی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای، روز شنبه چهاردهم آبان‌ماه، پس از پایان یافتن دوران محکومیت‌اش از زندان اوین آزاد شد.

رضا مهرگان، بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به شش سال حبس قطعی محکوم شده بود. که ۵ سال از این حکم برای وی به اجرا درآمد.



شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان، که در تاریخ دوم آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و نهایتا پس از پایان بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان این شهر منتقل شده‌اند، کماکان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.


به نقل از یک منبع آگاه: «اتهامات مطروحه علیه آقای غلامی اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به مقدسات و اتهامات مطروحه علیه خانم بهرامی تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. این زوج بهائی، چند روز پیش از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان کرمان منتقل شدند و به خانواده آنان گفته شده که وثیقه آماده کنند. مسئولان تا کنون از قبول وثیقه خودداری کرده‌اند و این شهروندان همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.»


حمید افکاری، برادر جاویدنام نوید افکاری که روز شنبه ۲۱ آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی مقابل اداره اطلاعات (پلاک ۱۰۰) شیراز بازداشت شده بود، پس از گذشت یک روز آزاد شد.


همچنین بر اساس آخرین آمارهای به روز شده از تاریخ ۲۶ شهریورماه تا ۲۳ آبان‌ماه، پنجاه و دو کودک و نوجوان

( زیر ۱۸ سال) توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند،

۱۵۸۲۰ نفر بازداشت شده‌اند، که از این آمار تنها هویت ۲۰۲۷ نفر شناسایی شده است.

۴۴۸ نفر از دانشجویان دانشگا‌ه‌های کل کشور نیز بازداشت‌ شده‌اند.

bottom of page