top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

دوشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۰



سهیلا حجاب، کنشگر سیاسی مشروطه‌خواه، محبوس در زندان قرچک ورامین، با وجود بروز مشکلات کلیوی به دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام به بیمارستان و حق درمان محروم مانده است‌. سهیلا حجاب، خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در اسفندماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی» مجموعا به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد.


 


جواد لعل محمدی، کنشگر سیاسی و از امضاکنندگان بیانیه استعفای علی خامنه‌ای، عضو کانون صنفی معلمان ایران، که از تاریخ دهم شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده بود، دیروز ۱۴ شهریورماه، آزاد شد.


 

روز چهارشنبه دهم شهریورماه ۱۴۰۰، اسعد رامین و برادر همسرش داوود رحیمی ۳۵ساله، دو شهروند ایرانی کُرد اهل شهرستان نقده، در جریان بازداشت پنج شهروند در این شهرستان توسط نیروهای اطلاعات سپاه در اطراف روستای قارنا، به رگبار گلوله بسته شدند شرایط جسمانی آقای رحیمی به دلیل اصابت چندین گلوله وخیم اعلام شده است. نیروهای امنیتی به خانواده داوود رحیمی، اطلاع داده‌اند، که او در بخش آی سی یو بستری است، اما از بیمارستان محل نگهداری و مراحل درمان وی به خانواده‌اش اطلاعی نداده‌اند. اسعد نیز براثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی از ناحیه ران پا زخمی شده است. همزمان در همان روز رامین رامین پسر اسعد و سردار رامین برادرزاده وی بازداشت شده‌اند و تاکنون از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست ، خالد رامین برادر اسعد نیز بطور جداگانه بازداشت و همان روز آزاد شده است. شادی رحیمی همسر اسعد رامین، نیز روز شنبه ۱۳ شهریورماه، به اطلاعات سپاه نقده احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.


 


چند تن از نوکیشان مسیحی محبوس در زندان اوین، به نام‌های محمد اسلام‌دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، مهدی خطیبی، خلیل دهقان‌پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار، که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ساله خود هستند، توسط نهادهای امنیتی تهدید به تبعید به یکی از زندان‌های استان گیلان و یا سایر شهرستان‌ها شده‌اند. پیش‌تر نیز یک شهروند مسیحی دیگر به نام عبدالرضا علی حق‌نژاد، از زندان اوین به زندان شهر بندرانزلی تبعید شد. حتی پیش از تبعید از او هزینه یک میلیونی تومانی روند انتقال اجباری را دریافت کردند. لایحه‌ای که این شهروندان در اسفندماه ۹۹، و فروردین‌ماه ۱۴۰۰، جهت اعاده دادرسی تنظیم و به دیوان عالی کشور ارسال کرده بودند، به دلیل نداشتن مدارک لازم از جمله دادنامه دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر به شعبه یکم واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی محمد برائه بازگشت داده شد. این زندانیان مسیحی با پیگیری مکرر متوجه شدند که اجرای احکام عمدا پرونده را به طور ناقص ارسال کرده و علیرغم وعده تکمیل و ارسال مجدد پرونده به دیوان عالی کشور، تاکنون نتیجه‌ای به آن‌ها اعلام نشده است. گمان می‌رود تبعید این شهروندان نیز به قصد اعمال فشار بر آن‌ها جهت انصراف از پیگیری درخواست اعاده دادرسی، عدم اعتراض به کارشکنی مسئولان و جلوگیری از جمع شدن تعداد زیادی از زندانیان مسیحی در یک زندان باشد. حسین کدیور و خلیل دهقان پور، در تاریخ ۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، در یک جلسه کلیسای خانگی در شهر رشت، عبدالرضا (متیاس) علی حق‌نژاد، در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه در منزل شخصی‌اش و محمد وفادار، محمد (شهروز) اسلام‌دوست و کمال نعمیان در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه در یک جلسه کلیسای خانگی و بابک حسین‌زاده، بهنام اخلاقی و مهدی خطیبی نیز در تاریخ ۴ اسفندماه، همان سال توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شدند. نهایتا هر یک از این شهروندان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی» و «تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم خردادماه ۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سیداحمد زرگر، عینا تایید و به اجرا در آمد.


 



bottom of page