top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰



خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان شیبان اهواز، علیرغم ابتلا به کرونا و وضعیت نامناسب جسمانی، همچنان در اعتصاب غذای بسر می‌برد. وی روز ۱۱ شهریور، بر اثر افت شدید فشار خون بیهوش و به بهداری منتقل گردید. این کنشگر مدنی از تاریخ یکم شهریور، در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و برخورد وحشیانه ماموران نیروی انتظامی با خانواده‌اش، دست به اعتصاب غذا زده است.
خالد پیرزاده، در تاریخ ۵ بهمن ۹۸ در‌ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «اجتماع و تبانی» و «توهین به رهبری» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد.

 

محمد فردانی نوجوان ١۵ساله، فرزند رسول اهل شهر میرآباد شهرستان سردشت، روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل و بدون ارائه حکم قضایی به دلیل طرفداری از یکی از احزاب مخالف نظام بازداشت شده است. تاکنون از محل نگهداری و سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

 

صبا کردافشاری، کنشگر مخالف حجاب اجباری محبوس در زندان قرچک ورامین، در طی روزهای گذشته توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی بند ۶ مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.
صبا کردافشاری به اتهامات «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل ۷ سال و ۶ ماه حبس در زندان محکوم شده است.
 

شکیلا منفرد، زندانی پادشاهی‌خواه، سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، با پایان دوره مرخصی ۱۵ روزه خود به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد. شکیلا منفرد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات اسلام» به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد. این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۴ سال و دو ماه حبس کاهش یافت.

 


آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان شهر رشت، به دلیل انتشار یک پیام صوتی در خصوص وضعیت اسفبار زندان از حق تماس تلفنی و داشتن کارت تلفن محروم شده است.
آتنا، از تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰، در اعتراض به قطعی مکرر تلفن زندان دست به اعتصاب غذا زد و در تاریخ ۲۶ مردادماه، پس از برقراری تلفن زندان و آزادی جمعی از زندانیان که آزادی‌شان به تعویق افتاده بود، به اعتصاب غذای خود پایان بخشید. گفتنی‌ست این کنشگر مدنی تنها در کابینی از پیش تعیین شده و با حضور یک مامور کنارش حق ملاقات با خانواده‌اش را دارد.
آتنا دائمی، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۱۴ سال حبس محکوم شد. این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال کاهش یافت و با اعمال ماده ۱۳۴، پنج سال برای وی اجرایی شد.
آتنا آذرماه ۱۳۹۵، با پرونده جدیدی که در دوران تحمل حبس برعلیه او گشوده شده بود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم گردید. این حکم پس از مدتی توسط دادگاه تجدید نظر عینا تایید و با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای وی قابل اجرا است. آتنا دائمی همچنین در تیرماه ۹۹، نیز برای بار دوم با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در پرونده جدیدی توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به دوسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید.
اسفندماه ۹۹ نیز دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وکلای آتنا دائمی را رد کرد.
bottom of page