top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

پنجشنبه، ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰




آرشیا (مسعود) وظیفه بجاربند، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان تهران بزرگ، از تاریخ ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۰، در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم اقدام به اعتصاب غذا کرده است. این کنشگر سیاسی پیش‌تر در مردادماه ۱۴۰۰، با انتشار یک فایل صوتی از داخل زندان، نسبت به کشتار مردم خوزستان در اعتراض به کمبود آب اعتراض کرده بود و خواستار حمایت‌های مردمی از اعتراضات خوزستان شده بود. مسعود وظیفه، در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به دلیل فعالیت‌های میدانی مدنی، از قبیل پخش شب‌نامه بازداشت شده است. وی که در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد، گمان می‌رود به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های برانداز» محاکمه خواهد شد. به نقل از یک منبع مطلع، ارشیا وظیفه، با خطر انتقال به بیمارستان امین‌آباد روبروست و در وضعیت جسمانی ناگواری به سر می‌برد.


 

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و شهروند اهل اصفهان، روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
به نقل از یک منبع مطلع: ۱۲ نیروی امنیتی که با ۴ ماشین به منزل این هنرمند مراجعه کرده بودند، در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل او کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.
توماج صالحی، در طی روزهای اخیر در حساب کاربری توئیتری‌ خود از احتمال بازداشتش توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه وی اطلاعی در دست نیست.
 


رضا مهرگان، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای، روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، از زندان اوین به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد. رضا مهرگان، در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ نیز از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام گردیده بود که پس از اتمام ایام مرخصی و بازگشت به زندان علیرغم منفی بودن تست کرونا گرفته شده از وی به قرنطینه منتقل شد. این کنشگر سیاسی روز ۲۳ مردادماه، در اعتراض به تداوم نگهداریش در قرنطینه زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از انتقال به بند عمومی در تاریخ ۳۰ مردادماه به اعتصاب غذای خود پایان داد. رضا مهرگان در تاریخ ۷ شهریورماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در اطراف شهر رامسر بازداشت و نهایتا به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و از حیث مجازات تکمیلی به دو سال اقامت اجباری در منطقه جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شد. این حکم پس از مدتی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به ریاست قاضی احمد زرگر، به ۶ سال حبس تعزیری کاهش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا درآمد. رضا مهرگان، در تاریخ ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹، نیز از بابت پرونده جدیدی که به دلیل برگزار کردن مراسم چهلم جانباختگان آبان۹۸، در زندان بر علیه او گشوده شده بود، از زندان اوین به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی، اعزام و به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد، و قرار بازداشت موقت برای وی صادر گردید.

 

یاسر منگوری ۳۱ساله، متاهل و پدر دو فرزند اهل شهرستان پیرانشهر، پس از گذشت دوماه از بازداشت زیر شکنجه نیروهای اداره اطلاعات به قتل رسیده است.
به نقل از یک منبع مطلع: «روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، از اداره اطلاعات ارومیه با خانواده یاسر منگوری تماس گرفته شده و به آنها گفته‌اند که فرزند شما جانش را از دست داده است. نهادهای امنیتی به خانواده یاسر گفته‌اند که وی دو ماه پیش در یک درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است.»
ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، پس انتشار خبر کشته شدن یاسر منگوری، در زیر بار شکنجه نیروهای اداره اطلاعات با تکذیب این خبر اظهار داشت: «حسب گزارش‌های واصله فرد مذکور از عوامل مسلح گروهک تروریستی بوده که تیرماه سال جاری در درگیری مسلحانه کشته می‌شود.»
یاسر منگوری، شامگاه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰، پس از خروج از منزلش توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این سازمان امنیتی در شهرستان ارومیه منتقل شده بود. گفتنی‌ست وی در زمان بازداشت مسلح نبوده است. به نقل از یکی از نزدیکان این خانواده: خانواده منگوری روز سه‌شنبه به پزشک قانونی پیرانشهر مراجعه کرده‌اند لیکن هیچ گونه اوراق قانونی [مکتوب] در خصوص نتایج کالبد شکافی به آنها نشان نداده و صرفاً شفاهاً اعلام کرده ‌اند که یاسر منگوری در اثر اصابت ۲۲ گلوله به قتل رسیده است. در پزشک قانونی به خانواده منگوری گفته‌اند ما هم جسد وی را ندیده‌ایم.

 


مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد ساکن نوشهر، محبوس در زندان اوین، به دلیل ابتلا به بیماری برادی کاردی (کند شدن ضربان قلب) و افت فشار خون مزمن، با وجود درخواست بررسی وضعیت جسمانی‌اش توسط پزشکی قانونی برای تشخیص عدم تحمل حبس، و وضعیت وخیم جسمانی‌اش در طی دو هفته اخیر، همچنان مسئولان مربوطه هیچ گونه پیگیری را در خصوص درخواست وی انجام نداده‌اند. مژگان کاووسی، در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۸، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروها ادارە اطلاعات شهرستان نوشهر، در منزل خود بازداشت و پس از گذشت یک ماه با تودیع قرار وثیقە صد میلیون تومانی آزاد شد. وی در نهایت توسط دادگاه انقلاب نوشهر، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور» به ۶۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با اعتراض دادستان توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷۶ ماه و ۱۵ روز حبس افزایش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۶ ماه حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد. این کنشگر مدنی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، جهت تحمل حبس بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل گردید.


 


گیتی پورفاضل، از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن، مبنی بر درخواست استعفای علی خامنه‌ای، که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود را در زندان اوین بود، روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰، به طور مشروط آزاد شد. محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع این کنشگر سیاسی ساعاتی قبل با انتشار پیامی در صفحه توئیتری‌اش از آزادی مشروط موکلش خبر داد و نوشت: دادگاه مقرر داشته که خانم پورفاضل درمدت باقیمانده مجازات حبس، از ارتباط و معاشرت با اشخاص دارای انحراف یا کج روی عقیدتی و امنیتی اجتناب نماید. گیتی پورفاضل، در تاریخ ۲۸ مردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به طور موقت از زندان اوین آزاد شد. وی پس از مدتی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری، به بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۴ سال و ۲ ماه حبس تعزیری و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری قابل اجرا بود. این حکم پس از عدم اعتراض به رای صادره به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.


 


روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰، سه نوکیش مسیحی به نام‌های احمد (یوحنا) سرپرست ۲۵ساله، ایوب (فرزین) پوررضازاده ۲۸ساله و مرتضی حاجب مشهود کاری ۳۸ساله، توسط نیروهای امنیتی در شهر رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. نیروهای امنیتی پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کرده و شماری از لوازم شخصی آن‌ها از قبیل تلفن‌ها همراه، فلش، کتب و جزوات مرتبط با آئین مسیحیت را ضبط کرده و با خود برده‌اند. ماموران از ارائه هر گونه حکمی در زمان بازداشت، ورود و تفتیش به منزل خودداری کرده‌ و برخورد کاملا خشن و توهین آمیزی داشته‌اند. بازداشت احمد سرپرست و ایوب پوررضازاده، در یک کلیسای خانگی صورت گرفته است. بستگان این شهروندان به دلیل اطلاع‌رسانی وضعیت این بازداشت‌ شدگان مورد تهدید نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفته‌‌ و همچنین یکی از اعضای خانواده آن‌ها و سایر اعضای این کلیسای خانگی نیز به اداره اطلاعات سپاه رشت احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌‌اند. خانواده این سه شهروند با مراجعه به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت، هیچ پاسخی در خصوص عزیزانشان دریافت نکرده و به آنها گفته‌اند: پیگیری نکنید. آن‌ها به این زودی آزاد نخواهند شد. مستحق آزادی نیستند و باید بمانند. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این سه نوکیش مسیحی اطلاعی در دست نیست.

bottom of page