top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

پنجشنبه، یکم مهرماه ۱۴۰۰


علی شریف‌زاده، وکیل دادگستری با انتشار پیامی در صفحه توئیتری‌اش از تداوم اعتصاب غذا و وخامت وضعیت جسمانی موکلش خالد پیرزاده، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان شیبان اهواز خبر داد.


خالد پیرزاده زندانی سیاسی، طی تماس تلفنی از زندان شیبان اهواز اعلام کرد به اعتصاب غذای خود پایان نداده است و حال جسمانی مناسبی ندارد و تا زمانیکه به درخواست‌هایش توجه نشود اعتصاب خود را ادامه خواهد داد. جان خالد در خطر است.
 

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود، امروز ۳۰ شهریورماه، با تودیع قرار کفالت از زندان دستگرد اصفهان، آزاد شد.




 

شاهین ناصری، از شاهدانِ شکنجه جاویدنام نوید افکاری، در انفرادی زندان تهران بزرگ به طرز مشکوکی جان باخت.
برادرِ شاهین ناصری، ۳۰اُم شهریورماه سال جاری، با تایید خبر مرگ برادرش گفت:
«دوستانش خبر کشته شدن وی در سلول انفرادی را به ما دادند. ولی هنوز هیچ مسئولی با ما تماس نگرفته است.

به نقل از یک منبع مطلع : «من جسد شاهین ناصری را در بهداری زندان دیدم. وی بارها در خصوص شکنجه شدن نوید افکاری و اعتراف اجباری وی اطلاع رسانی کرده بود. درباره اینکه شاهد شکنجه نوید افکاری بود و بارها به همین دلیل به سلول انفرادی منتقل شده بود. چندی پیش که مصادف با سالگرد اعدام نوید افکاری بود، وی را از بند به مکان نامعلومی منتقل کردند و ما فکر می‌کردیم که به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده. ولی امروز فهمیدیم که در سلول‌های انفرادی زندان تهران بزرگ بوده تا از تماس تلفنی محروم باشد و نتواند با خبرگزاری‌ها مصاحبه کند. احتمال دارد سازمان زندان‌ها بخواهد مرگ وی را خودکشی اعلام کند. ولی آقای ناصری نه فرد افسرده‌ای بود و نه فردی که مشکل روحی داشته باشد که بخواهد خودکشی کند. زن و بچه‌دار بود و به آینده‌اش امیدوار بود. هیچ بیماری خاصی هم نداشت که بخواهد بخاطر بیماری فوت کند.
شاهین ناصری کارشناس بازرگانی، زندانیِ غیرسیاسیِ زندان عادل‌آباد شیراز، در شهریورماه ۱۳۹۹، پس از اعدام نوید افکاری در این زندان و انتشار گزارشات مختلفی از شکنجه او جهت اخذ اعترافات اجباری و تاکید قوه‌قضائیه بر این مساله که وی در شرایط عادی اعتراف کرده و شکنجه نشده است، در یک پیام صوتی به عنوان شاهد شکنجه نوید افکاری، این ادعا قوه‌قضائیه را تکذیب کرد. وی در برگه تحقیق از شاهد نیز جزئیات روزی که در اداره آگاهی شیراز، صدای فریاد نوید افکاری را شنیده و صحنه کتک خوردن او به دست دو مامور لباس شخصی را به چشم دیده بود، توصیف کرد و پس از این شهادت به زندان تهران بزرگ تبعید شد.

 
اسعد رامین و برادر همسرش داوود رحیمی ۳۵ساله، دو شهروند ایرانی کُرد اهل شهرستان نقده، که در تاریخ چهارشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در این شهرستان بازداشت شده بودند، زیر شکنجه نیروهای اطلاعات سپاه ارومیه جان باخته‌اند.

اسعد رامین و داوود رحیمی، در زمان بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه در اطراف روستای قارنا، به رگبار گلوله بسته شده بودند، در جریان شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به این دو شهروند اسعد از ناحیه ران پا و داوود نیز با اصابت چندین گلوله زخمی شده بودند. این دو شهروند ایرانی کُرد پس از بازداشت و در حالی که زخمی بوده‌اند به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شده و از کلیه حقوق یک زندانی و حق درمانی محروم بوده‌اند.
رامین رامین فرزند اسعد و سردار رامین برادرزاده اسعد نیز که همزمان بازداشت شده‌ بودند، چند روز پیش و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی نقده منتقل شده‌اند.
 


سهیلا حجاب، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان قرچک ورامین، در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر زندانیان سیاسی و اعمال نفوذ بازجو و ضابطین قضایی در پرونده زندانیان سیاسی در دادگاه دست به اعتصاب غذا زد علیرغم اینکه سهیلا حجاب از مشکلات کلیوی رنج می‌برد مسئولان زندان از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده‌اند. به این زندانی پادشاهی‌خواه گفته شده که این امر با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی صورت گرفته است. سهیلا حجاب، خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۴ اسفندماه، با تودیع قرار وثیقه ۳میلیارد تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شد. وی نهایتا در اسفندماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی» مجموعا به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد.
 

محبوبه رضایی، کنشگر سیاسی اهل شهرستان برزاجان محبوس در زندان بوشهر، که از تعرض به زنان در زندان‌های ایران خبر داده بود، در طی روزهای گذشته هیچ تماس تلفنی با خانواده‌اش نداشته و مسئولان زندان بوشهر در پاسخ به خانواده رضایی گفته‌اند که وی به زندان شیراز منتقل شده است.



محبوبه رضایی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به طور آزاد شد.
وی نهایتا توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۲ سال و ۶ ماه زندان کاهش یافت. محبوبه رضایی در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان بوشهر منتقل شد.
 

معین میثاقی و نگاره قادری، دو شهروند بهایی ساکن شیراز روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰، پس از تفتیش منازل و ضبط برخی وسایل شخصی‌شان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.


نیروهای امنیتی به منزل یک شهروند بهائی دیگر به نام هایده مصلی‌نژاد نیز مراجعه کرده بودند که به دلیل عدم حضورشان در منزل موفق به بازداشت وی نشدند.
یک منبع مطلع با بیان این مساله که منزل معین میثاقی فروردین‌ماه سال جاری نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود، گفت: رفتار ماموران در جریان تفتیش فروردین امسال بسیار خشن و وحشیانه بود. به طوری که ظرف سوپ داغ روی پای دختر ٢ ساله آنها ریخت و تا مدت‌ها درگیر سوختگی پای این بچه بودند.

 

سروش آبادی و کیانا شعاعی، دو شهروند بهایی ساکن شیراز در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی، به اتهامات «عضویت در گروه‌های معاند نظام به قصد اخلال در امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی» هر یک به ۳ سال و سه ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری برای سروش آبادی قابل اجرا خواهد بود. همچنین ۳۰ ماه از دوران محکومیت کیانا شعاعی به مدت ۵ سال به حال تعلیق در آمده و وی باید در این مدت به صورت ماهانه خود را به اداره اطلاعات شیراز معرفی کند.



سروش آبادی
سروش آبادی

کیانا شجاعی
کیانا شجاعی
کیانا شعاعی و سروش آبادی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸، پس تفتیش منازل‌شان و ضبط برخی از لوازم شخصی‌شان از قبیل کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلفن همراه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. نهایتا کیانا شعاعی در تاریخ ۱۶ آبان‌ماه و سروش آبادی در تاریخ ۱۱ آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شدند. سروش آبادی، در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نیز به همراه ۶ شهروند بهایی دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.
 

چهل و سه زندانی محبوس در بند سیاسی زندان مرکزی ارومیه روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به ۱۲ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی ساکن این بند به نام‌های: شاکر بهروز، نائب عسکری، نائب حاجی زاده، احمد تمویی، محمد هوشنگی، حاتم اوزدمیر، دارا رشیدی، انور چالشی، کامل سیلان مسکن، سیروان امینی، مختار ابراهیمی و طاهر حسین زاده، که از بیماری‌های گوناگونی رنج می‌برند، از گرفتن سهمیه غذای خود امتناع کردند و با تحویل نامه‌ای به مسئولین زندان اعتصاب غذای خود را تا زمان تحقق خواسته‌هایشان اعلام نمودند.
به نقل از یک منبع مطلع: هم‌اکنون ۱۲ زندانی سیاسی و مذهبی محبوس در بند ۱۰ زندان مرکزی ارومیه (بند زندانیان سیاسی) علیرغم تشخیص پزشکان و بهداری زندان جهت مداوا و تکمیل دوره درمانی نیاز به اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان دارند که به دلیل مخالفت شورای طبقه‌بندی، این زندانیان همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.
 

محمد بروکی، جوان ۲۶ساله اهل روستای جگن از توابع شهرستان ماکو، روز جمعه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰، در پی شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جان خود را از دست داد.



bottom of page