top of page

بیانیه بنیاد فرشگرد برای شفافیت و روشنگری رویداد یازدهم فوریه - دوسلدورف، آلمان

بنیاد فرشگرد که پیش‌تر حمایت کامل مادی و معنوی خود را از رویداد ایرانیان در دوسلدورف اعلام کرده و بعنوان تنها اسپانسر این برنامه معرفی شده بود، تاکنون به دلیل همراهی با مردم ایران و برگزاری گردهمایی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهر دوسلدورف در یازدهم فوریه ۲۰۲۳‌ (برابر با روز شوم ۲۲ بهمن) درباره روند برگزاری این مراسم سکوت اختیار کرده بود. این بنیاد اکنون قصد دارد برای شفافیت و صداقت و روشنگری، اطلاعاتی را درباره این برنامه که در شهر دوسلدورف برگزار شد، در اختیار عموم قرار دهد.


گروهی از فعالان سیاسی در اروپا از جمله انجمن ورزشکاران آزادیخواه و موسسه ترویج جامعه باز قصد داشتند در روز ۲۲ بهمن مراسمی علیه جمهوری اسلامی برپا کنند و شهر دوسلدورف آلمان را برای این کار برگزیدند. برای حمایت و اسپانسرشیپ مالی با بنیاد فرشگرد تماس گرفتند و این سازمان با کمال میل از گردهمایی دوسلدورف حمایت مادی و معنوی کرد.


آقایان عبدالرضا احمدی (از اعضای انجمن دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال و عضو حزب تازه تاسیس ایران نوین) از موسسه ترویج جامعه باز و مجید فلاح از انجمن ورزشکاران آزادیخواه ایران، با ارسال نامه‌ای رسمی آقای امیرحسین تمیزکار را به عنوان مدیر اجرایی و هماهنگ کننده این گردهمایی به بنیاد فرشگرد معرفی نمودند و قراردادی با آقای تمیزکار در این زمینه منعقد گردید که بر خلاف گردهمایی برلین، سلیقه های باندی را در دعوت از سخنرانان و شرکت کنندگان اعمال نکنند و صدای واقعی مردم ایران باشند.


در هفته منتهی به سخنرانی، آقای عبدالرضا (رضا) احمدی به دروغ خود را تنها برگزار کننده معرفی کرده و در خفا وعده سانسور بنیاد فرشگرد را می‌داده است، در حالی که هزینه‌ها را از بنیاد فرشگرد می‌‌گرفتند.


یکی از میهمانانی که قرار بود در مراسم دوسلدورف شرکت و از انقلاب مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کند، جناب چارلی وایمرز نماینده پارلمان اروپا بودند. اما بنا به گزارش‌ها و اخبار رسیده، درست یک روز پیش از برگزاری، برخی افراد نزدیک به آقای بشیرتاش (که همسرشان دریا صفایی نماینده پارلمان بلژیک هستند) با تهدید و خرابکاری‌ و اتهام‌زنی، مانع از حضور جناب وایمرز در این مراسم و حمایت از مردم ایران شدند (نقل قول از یکی از برگزارکنندگان اصلی است و اسناد آن محفوظ می‌باشد).


دو روز مانده به برگزاری، آقای حامد فرد با تهمت زدن به خانم میترا جشنی مدیراجرایی بنیاد فرشگرد، حضور ایشان را در برنامه خلاف میل خودشان و حامیان‌شان عنوان کردند و در گفتگویی گروهی با حضور آقای تمیزکار و خانم سارا ارجمند و ایوار فرهادی (بدون اینکه حضور این شخص اعلام شده باشد) ‌سخنان ناپسندی در مورد مدیر اجرایی بنیاد فرشگرد بدون سند عنوان نموده‌اند. اما بعدتر اعلام کردند که آن سخنان را از روی عصبانیت عنوان کرده‌اند که از سوی سرکار خانم جشنی و بنیاد پذیرفته شد و امیدوار شدیم که برنامه طبق برنامه‌ریزی‌ها و بدون تنش پیش رود.


اما طبق گفته آقای مجید فلاح و امیرحسین تمیزکار، درست در روز آخر و زمانی که بنیاد فرشگرد پیش‌پرداخت هزینه‌ها را پرداخته بود، شخصی که هویت او تاکنون از سوی آقای عبدالرضا احمدی و آقای وحید داوودی که در این برنامه دستیار ایشان بوده‌اند، پوشیده مانده وعده می‌‌دهند که هزینه‌های باقیمانده را بر عهده می‌گیرند، به شرط آنکه گروه‌های دیگر بویژه بنیاد فرشگرد بایکوت شوند و خانم میترا جشنی از برنامه حذف شود.

آقای احمدی روز دهم فوریه با انتشار پوستری جعلی و تایید نشده بدون هماهنگی با سایر اعضای برگزارکننده (از جمله جناب امیرحسین تمیزکار که مدیراجرایی این برنامه و تایید شده از سوی خودشان بوده است)، عملا برنامه را هایجک و خانم جشنی را از فهرست سخنرانان حذف می‌کنند.


تظاهرات دوسلدورف آلمان
پوستر جعلی و تایید نشده


تظاهرات دوسلدورف آلمان
پوستر اصلی قبل از حذف سخنرانان


بنیاد فرشگرد پس از اطلاع از رفتار غیراخلاقی و نقض قرارداد قانونی از سوی این افراد درست یک روز مانده به برنامه، ناچار می‌شود که مطابق بندهای قرارداد، قرارداد را فسخ نماید. اما بخش بزرگی از هزینه‌ها به صورت پیش‌پرداخت پرداخت شده بود. لذا بنیاد فرشگرد حق پیگیری از همه راه‌های قانونی برای احقاق حقوق و دریافت خسارت از مسببان اصلی را برای خود محفوظ می‌دارد.


این افراد حتی با دادن وعده به شرکت فراهم‌آورنده استیج قصد استفاده از پیش‌پرداخت بنیاد فرشگرد را برای اجاره استیج برنامه داشته‌اند که در دقایق اخر این امر با دخالت مستقیم مدیر برنامه (آقای امیرحسین تمیزکار) منتفی می‌شود.


اگر برگزارکنندگان برنامه به هر دلیلی مایل نبودند با بنیاد فرشگرد همکاری کنند، چرا چند هفته از این بنیاد درخواست حمایت مالی کردند و قرارداد مالی بستند و از بنیاد فرشگرد خواستند تا پیش‌پرداخت‌ها را بپردازد؟ چرا به مجرد یافتن یک اسپانسر مالی گمنام در روز آخر، قراداد را نقض و برنامه را هایجک و برخی سخنرانان را حذف نمودند؟


سکوت ما تاکنون به دلیل برگزاری تمام و کمال برنامه و جلوگیری از تفرقه میان ایرانیان آزادیخواه شرکت‌کننده در این برنامه بوده است.


اما مردم ایران حق دارند بدانند که برخی مدعیان مخالفت با جمهوری اسلامی، به جای آنکه بازتاب صدای مردم درون ایران باشند، تنها و تنها به فکر حفظ جایگاه حقیر و اهداف شخصی خود و چنبره زدن بر فاند و منابع مالی دول خارجی هستند. طرفه آنکه چنین کسانی همواره درباره اتحاد میان اپوزیسیون سخن‌سرایی می‌کنند، اما در عمل در پی حذف و باندبازی و اتهام‌زنی و تسویه‌حساب‌های شخصی می‌باشند.


 

پی‌نویس: متن قرارداد با برگزارکنندگان و رسید همه پیش‌پر‌داخت‌ها و همه اسناد مالی نزد بنیاد فرشگرد موجود است.

bottom of page