top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

 جمعه، ۳ فروردین، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران


 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام شکیلا منفرد، روز شنبه، ۲۶ اسفند ۲۵۸۲، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، برگزار شد. در این دادگاه، ⁧شکیلا منفرد⁩ زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه در مقابل ریاست دادگاه، قاضی عباسعلى حوزان، درباره اتهام «تبلیغ علیه نظام» از خود دفاع نمود. 


شکیلا منفرد


‏شکیلا منفرد، پیش‌تر به «۱۵ ماه حبس و تبعید» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، محکوم شده است.

این زندانی سیاسی اواخر دی ماه سال گذشته، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به صورت غیابی به پانزده ماه حبس تعزیری، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه های اجتماعی-سیاسی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده بود.


 

‏نگار کریمیان زن ۲۱ ساله، روز شنبه نوزدهم اسفند ۲۵۸۲ شاهنشاهی در جاده الیگودرز لرستان به اصفهان با شلیک گلوله نیروی انتظامی به قتل رسیده است.


نگار کریمیان


یک منبع آگاه در این باره گفته، مامور نیروی انتظامی «به اشتباه و به جای یک خودرو حامل مواد مخدر، از فاصله یک متری» به خودرو خانواده کریمیان شلیک کرده است. گلوله «از در سمت راننده رد شده و دست پدر» نگار کریمیان را «زخمی کرده و به شکم نگار اصابت کرده و از کمرش خارج شده است». 

نگار کریمیان ۲۱ ساله و مجرد، متولد ۲۸ مرداد ۱۳۸۱، ساکن اصفهان، و اصالتا بختیاری بروجن بوده است.


‏نگار کریمیان بر اثر شدت جراحات وارده و خونریزی داخلی جان  خود را از دست داد.


نگار کریمیان

مراسم خاکسپاری وی روز بیست‌ویکم اسفند‌۲۵۸۲ شاهنشاهی در آرامستان باغ رضوان اصفهان برگزار شد.





در حوادثی مشابه قبل از این نیز شهروندانی بی گناه به دست نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.

همچون حادثه ای که در شامگاه جمعه ۲۹ دی ۲۵۸۲ شاهنشاهی در منطقه «نظام‌باد» شهر بروجرد رخ داد و با تیراندازی ماموران حکومتی به یک خودروی ۲۰۶،دختری به نام «آناهیتا امیرپور، دانشجوی ترم اول رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد بروجرد» کشته شد.


آناهیتا امیرپور


همچنین، در نخستین روزهای زمستان (دی ماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی) بر اثر شلیک مأموران حکومتی به یک خودرو در یک جاده در استان هرمزگان، یک دختربچه ۱۲ ساله به نام سها اعتباری کشته شد.


سها اعتباری


درست چهل روز قبل از این حادثه نیز در آبان ۲۵۸۱ شاهنشاهی کیان پیرفلک ۹ساله ، باشلیک مستقیم نیروهای امنیتی به خودروی حامل او وخانواده اش، به قتل رسید.


کیان پیرفلک


اسفند همان سال نیز بر اثر شلیک مأموران یگان ویژه به خوردو یک خانواده در اصفهان، کودکی دو ساله کشته شد.


کودک دو ساله کشته شده


 

در تاریخ ۲۷ اسفند ۲۵۸۲ شاهنشاهی، شبنم تبیانیان، شهروند بهائی به اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به شش ماه حبس و از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و همچنین شش ماه شرکت در کلاس های فرقه درمانی اداره تبلیغات اسلامی محکوم شده است. حکم حبس این شهروند به پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.


شبنم تبیانیان

شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان و مادر دو کودک ۸ و ۱۲ ساله است که در تاریخ ۳۰ مرداد ۲۵۸۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریورماه همین سال با قرار وثیقه از زندان سمنان آزاد شد


 

یاشار تبریزی فعال مدنی و مشروطه خواه که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، روز سه شنبه ۲۹ اسفند ۲۵۸۲شاهنشاهی به مرخصی اعزام شد.


یاشار تبریزی

یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده ایشان گفت: “آقای تبریزی روز سه شنبه ۲۹ اسفند ، با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی، برای ۱۲ روز به مرخصی اعزام شده است.”

یاشار تبریزی در شهریور سال ۲۵۸۲ شاهنشاهی توسط دادگاه انقلاب شهریار به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

اکبر قلی زاده (یاشار تبریزی) فعال مدنی مشروطه خواه پیش تر هم بخاطر فعالیت هایش سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.


 

حسین حسین پور، زندانی سیاسی و یکی از آسیب دیدگان چشمی اعتراضات سراسری ۲۵۸۱ شاهنشاهی که در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد، باوجود حال نابسامان جسمی از رسیدگی درست پزشکی برخوردار نیست.


حسین حسین پور


حسین حسین پور که در اعتراضات سراسری ۲۵۸۱ شاهنشاهی، از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، اکنون با عفونت چشمی مواجه است. او همچنین از تاول های پوستی، ناراحتی کبد و  قند خون بالا رنج میبرد، با این وجود اقدام مناسبی برای درمان یا اعزام به موقع وی به بیمارستان خارج از زندان صورت نمی گیرد.

پیشتر پزشک معالج آقای حسین پور تاکید کرده بود که چند ساچمه در ناحیه گوش و سر وی وجود دارد که تا زمان تخلیه کامل چشم آسیب دیده او، خارج کردن این ساچمه ها نیز امکان پذیر نیست. همچنین به گفته دکتر متخصص، کبد آقای حسین پور به دلیل اصابت گاز اشک آور، آسیب دیده و نیاز به درمان دارد.

اتهام وارده به حسین حسین پور، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق نوشتن مطالبی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام عنوان شده بود که در دادگاه به یک سال حبس محکوم شد.

درخواست او از دادگاه مبنی بر تحمل دوران محکومیت خود تحت نظارت پابند الکترونیکی، اوایل اسفندماه سال گذشته رد شد.

حسین حسین پور در تاریخ ۶ آبان ۲۵۸۱ شاهتنشاهی، در جریان اعتراضات سراسری در مهاباد از ناحیه چشم سمت راست مورد اصابت گلوله ساچمه ای قرار گرفته است. وی تا امروز نیز چهار عمل جراحی انجام داده است.


 

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، شنبه ۲۶ اسفند۲۵۸۲ شاهنشاهی، با تودیع وثیقه از زندان این شهر آزاد شد.

ایمان رشیدی  ۱۳ مهرماه سال(گذشته)، ۲۵۸۱ شاهنشاهی، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد.


ایمان رشیدی

اوایل بهمن ماه سال گذشته، جلسه آخرین دفاع ایمان رشیدی بدون دسترسی به وکیل، در دادسرای یزد برگزار شد. اتهام های ایشان : تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع‌ مقدس اسلام است.

ایمان رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال (۹۶) ۲۵۷۶ ششاهنشاهی با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شده بود.


 

bottom of page