top of page

جوابیه نامسئولانه علی هریسچی، وکیل مهدی سحرخیز به قرارنامه ارائه شده توسط بنیاد فرشگرد




بیانیه مطبوعاتی

جوابیه نامسئولانه علی هریسچی، وکیل مهدی سحرخیز به قرارنامه ارائه شده توسط بنیاد فرشگرد در جهت مخالفت با ادعای درخواست غرامت یکصد و پنجاه و شش میلیون دلاری مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد و فرهنگ دوران خاتمی از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور.



چنانچه پیش‌تر بنیاد فرشگرد در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام نمود، در تاریخ یکم ژوئن سال جاری، این بنیاد قرارنامه‌ای (amicus breif) را بصورت رسمی‌ درجهت مخالفت با ادعای درخواست غرامت مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد و فرهنگ دوران خاتمی، جهت زندانی شدن پدرش در ایران، به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، ناحیه کلمبیا ارائه نمود. قاضی این پرونده در پاسخ به قرارنامه‌ی رسمی بنیاد، مهلت دو هفته‌ای را برای مهدی سحرخیز جهت پاسخ دادن به مدارک موجود در این قرارنامه تعیین کرد.
با توجه به بایکوت رسانه‌ای که از سوی رسانه‌های خارج از کشور(از جمله کیهان لندن، ایران اینترنشنال و چند رسانه دیگر) بر بیانیه مطبوعاتی نخست ما درباره قرارنامه ارائه شده به دادگاه اعمال گردید، و از آنجا که سیاست ما شفافیت و مشارکت مردمی در تمام پروژه‌ها و اقدامات انجام شده توسط این بنیاد می‌باشد، جوابیه علی هریسچی، وکیل مهدی سحرخیز در پاسخ به مستندات ارائه شده توسط بنیاد فرشگرد به دادگاه را، با شما از شبکه‌های اجتماعی و وبسایت خود به اشتراک می‌گذاریم.

در این جوابیه علی هریسچی رد اعتبار ادعاهای شاکی (مهدی سحرخیز) را به دلیل سابقه پدرش و باورهای شخصی او (باورمندی به بخشی از جناح قدرت جمهوری اسلامی)، خلاف معیارهای حقوق بشری دانسته است.

مهدی سحرخیز تعلقات خاطر و ارتباطات سیاسی خود و پدرش را به اصلاحطلبان، وجه تمایزی برای لازم‌ الاجرا نبودن قانون پرداخت غرامت به خود ارزیابی نکرده و اقدام بنیاد فرشگرد را در زمینه ارسال قرارنامه علیه غرامت‌خواهی ۱۵۶ میلیون دلاری خود، اقدامی خلاف موازین حقوق بشری خوانده است.

در این جوابیه، علی هریسچی، وکیل غرامت‌خواه اصلاحطلبان سابق و فعالان حقوق بشر امروز، منصب حکومتی «مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد و فرهنگ جمهوری اسلامی» را که عیسی سحرخیز در دوران ریاست جمهوری خاتمی بر آن تکیه زده بود، ادعایی دروغین عنوان کرده و او را در حد یک روزنامه‌نگار رسانه حکومتی ایرنا، معرفی کرده که هیچ ارتباط خاصی با رژیم نداشته است.
هریسچی به نقل از موکل خود مهدی سحرخیز ادعا می‌کند که پدرش این پست‌های دولتی در مطبوعات مختلف از جمله ایرنا را به این دلیل پذیرفته و نگه داشته بوده است که همسو با اصلاحطلبان مخالف حکومت، از فشار بر مطبوعات بکاهد.آنها ادعا می‌کنند چون بنیاد فرشگرد با اصلاحطلبان جمهوری اسلامی مخالف است، دلیل نمی‌شود که عیسی سحرخیز را، که مدیر کل مطبوعات وزارت ارشاد بوده است، کارگزار حکومت بداند؛ بلکه وی [عیسی سحرخیز] وقتی بالاترین مقام برای سانسور مطبوعات را در حکومت بر عهده داشته، برای پیشبرد حقوق بشر در ایران تلاش می‌کرده است! در واقع شاکی - مهدی سحرخیز- و وکیل غرامت‌خواه او منکر منصب حکومتی عیسی سحرخیز به عنوان مدیرکل مطبوعات وزارت دولت خاتمی شده‌اند! جالب اینجاست که آقای هریسچی مخالفت و‌ درگیری عیسی سحرخیز با خامنه‌ای را به دلیل عقاید فمینیستی سحرخیز عنوان می‌کند.
هریسچی مدعی شده که غرامت درخواستی، بابت شکنجه و گروگان گرفته شدن پدر شاکی توسط جمهوری اسلامی است و پیوندی هم که مابین پدر شاکی و حکومت بوده از هم گسسته شده است.
در جایی از جوابیه، علی هریسچی، وکیل پرونده برای محق جلوه دادن عیسی سحرخیز، در مقایسه با گستاخی، به پرونده‌ ترور ارتشبد غلام‌علی اویسی اشاره می‌کند؛ فرد وطن‌پرستی که جان خود را برای ملت و سربلندی ایران فدا کرد.
هریسچی موکلش را، حتی در دورانی که تابعیت ایالات متحده را نداشته است، مستحق دریافت غرامت به دلیل صدمات روحی وارد شده به وی - به دلیل زندانی شدن پدرش - می‌داند. او ادعا می‌کند که در قانون مورد نظر (قانون دریافت غرامت) اشاره‌ای نشده که فرد غرامت‌دیده باید در دورانی که متوجه صدمات روحی و جسمی شده است، تبعه آمریکا بوده باشد.
هریسچی با محاسبات کاسب‌گونه، کسری از به اصطلاح رنج مهدی سحرخیز، حاصل از زندانی شدن پدرش یعنی مدیرکل اسبق وزارت ارشاد و فرهنگ جمهوری اسلامی را، مشمول دریافت غرامت ده‌ها میلیون دلاری می‌داند. هریسچی یکی از این صدمات را رنج ناشی از تغییر تابعیت مهدی سحرخیز و آمریکایی شدن او عنوان می‌کند.
این وکیل غرامت‌خواه حتی دورانی را که عیسی سحرخیز در حبس نبوده، مشمول قانون پرداخت غرامت برای شکنجه روحی مستمر، در دوران شکنجه فیزیکی نامستمر عنوان کرده و البته برای موکلش درخواست غرامت در آن دوران را دارد. هریسچی صراحتا اظهار می‌کند که «کلیه خسارات ناشی از رفتار ظالمانه (!) با موکلش قابل بازیافت (مالی) هستند حتی اگر برخی از این رفتارها در خارج از مدت زمان مشخص شده اتفاق افتاده باشد».اما از سوی دیگر اقدامات عیسی سحرخیز را به عنوان یک مقام مسئول جمهوری اسلامی در خاک ایران، مطابق با قوانین جمهوری اسلامی، قانونی عنوان می‌کند و در جای دیگر حتی از قوانین جرم‌انگاری احکام جزایی جمهوری اسلامی به نفع عیسی سحرخیز، پدر موکلش استفاده می‌نماید.

بنیاد فرشگرد جوابیه علی هریسچی در پاسخ به مستندات ارائه شده به قاضی پرونده غرامت‌خواهی مهدی سحرخیز را غیر مسئولانه و ناصادقانه می‌داند و امیدوار است قاضی پرونده و هیئت منصفه با نگاهی موشکافانه و عادلانه اجازه غارت اموال ایرانیان را به کسانی که زمانی خود وابسته به سفره انقلاب بوده‌اند، ندهد. همچنین دست یاری به سوی مردم و مخاطبان خود دراز می‌کنیم تا صدای ما در این عدالتخواهی باشید. فارغ از رای و نتیجه دادگاه، وظیفه خود می‌دانیم که در برابر این دزدی آشکار از اموال ایرانیان سکوت اختیار نکرده و در کنار هموطنان آزادیخواه خود برای برقراری عدالت بایستیم.


میترا جشنی، دبیر اجرایی بنیاد فرشگرد

جمعه، دهم تیرماه ۲۵۸۱ شاهنشاهی (معادل ۱۴۰۱ خورشیدی)

یکم ژولای ۲۰۲۲



متن جوابیهٔ نامسٔولانهٔ علی هریسچی به انگلیسی

Plaintiff's Brief In Opposition to Amicus Brief
.pdf
Download PDF • 291KB

bottom of page