top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۳۰ امرداد۲۵۸۰ شاهنشاهی


پس از جمهوری اسلامی؛ کرونا همچنان بلای جان مردم

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد «بیش از ۵۰۰ تن از شهروندان ایرانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند.» این در حالی است که شمار افراد مبتلا شده به بیماری کووید۱۹ در بازه زمانی مشابه نیز افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر، اذعان کرده: تا اول فروردین سال جاری به ما اجازه واردات واکسن داده نمی‌شد.

وضعیت بحرانی بیمارستان شوش

تنها بیمارستان شوش و کرخه از لحاظ درمانی، در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد. پزشک شاغل در این بیمارستان به دلیل عدم دریافت حقوق، محل کار خود را ترک کرده است. به نقل از یک شاهد عینی: «حدود دوماه است که پیمانکار آشپزخانه به دلیل پرداخت نشدن حقوقش، بیمارستان را ترک کرده است. به همین دلیل کادر درمان مجبورند غذای خود را از بیرون بیمارستان تهیه کنند. دولت به پرستاران میلیون‌ها تومان بدهکار است و از سرویس هم خبری نیست .

ادامه تظاهرات و اعتراضات در ایران

پنج هفته پس از تظاهرات سراسری مردم خوزستان و دیگر استان‌ها که در اعتراض به بحران آب، قطعی مکرر برق، و مشکلات معیشتی و اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند، تجمعات و اعتراضات پیوسته و پراکنده همچنان در سراسر ایران در جریان است. کارگران بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه وارد سی و ششمین روز از اعتصاب طولانی مدت خود شده‌اند. این در حالی است که شهروندان در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران در اعتراض به مشکلات خود و بی‌کفایتی مسوولان جمهوری اسلامی تجمعات مسالمت‌آمیزی را در یک هفته گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار کرده‌اند. جامعه پزشکان، پرستاران، دامداران، کشاورزان، رانندگان، کارگران و کارمندان، بازنشستگان، مال باختگان موسسات مالی و بورس، معلمان نهضت سوادآموزی، و نانوایان خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.

ادامه شعار نویسی‌ها در ایران

شهروندان ایرانی و فعالان میدانی با ادامه مبارزات مدنی در سراسر ایران، همچنان به دیوارنویسی و پخش پوستر ادامه می‌دهند، و این حرکت‌ها به حلقه‌های اتصال خودجوشی تبدیل شده‌اند که پیام مردم را با شعارهایی چون «می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم»، «رضا شاه، روحت شاد» به گوش جهانیان می‌رساند.


افزایش ۱۰ درصدی آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران

آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران — ۷۳۱۷ دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ازدواج کرده‌اند. در همین بازه سنی و زمانی ۱۹۲ ازدواج به طلاق ختم شده است. طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز سال ۹۹، ۷۳۱۷ دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و پنج پسر بچه کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند. همچنین در همین بازه زمانی۳۶هزار و ۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵هزار و ۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده‌اند. قطعا آمارها بیانگر فقدان قانون مناسب جهت حمایت از کودکان است.

افزایش آمار خودکشی در ایران

به گزارش خبرگزاری کردپا، یک شهروند زن به نام «اوین مولوی» اهل اشنویه به دلائل نامعلومی خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد. وی متاهل و دارای یک فرزند دوساله بود. زنان در ایران به دلیل عدم وجود قوانین حمایتی، در صف اول تبعیض، بی عدالتی و ظلم هستند.

تشدید بحران بیکاری

مرکز آمار ایران اعلام کرد از هر ۱۰ ایرانی، تنها سه نفر شاغل هستند. این آمار شامل افرادی که از یافتن شغل ناامید شدند یا کارگر فصلی هستند، نمی‌شود. بحران کرونا، در کنار نا‌کارآمدی مدیران دولتی و فساد در کلیت رژیم جمهوری اسلامی، از عمده دلائل این بحران عظیم است

رضا مهرگان، کنشگر سیاسی محبوس در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زد

رضا مهرگان، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای، در اعتراض به قرنطینه بی‌دلیلش در زندان — علیرغم جواب منفی تست کرونا — اقدام به اعتصاب غذا کرد. این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۶ مرداد به مرخصی ۵ روزه رفت، اما پس از مراجعتش به اوین، در روز ۲۳ مرداد، مسئولان زندان دستور انتقال وی به قرنطینه را صادر کردند. رضا مهرگان بابت «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به شش سال حبس قطعی محکوم شده بود. ۵ سال از این حکم لازم الاجراست.

زندانی پادشاهی‌خواه کماکان با کرونا درگیر است

به علت تاخیر در اعزام حمیده (رویا) ایزدپناه، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه به مرخصی، وی هنوز با بیماری دست به گریبان است .

یک منبع نزدیک به خانواده حمیده ایزدپناه درباره علت دیر اعزام شدن این زندانی سیاسی مبتلا به کرونا به زنان فیروزه‌ای گفت: مسئولان زندان برغم اینکه هر چند روز یکبار وی را برای سی‌تی‌اسکن از ریه‌هایش به بهداری اعزام می‌کردند، اما بر پاسخ منفی تست کووید حمیده اصرار می‌ورزیدند. با وخامت حال وی و نگهداری‌اش در قرنطینه نهایتا مسئولان زندان به ابتلای وی به کووید اذعان می‌کنند و در پاسخ اعتراض او اعلام کرده‌اند که جواب تست با زندانی مردی به دلیل تشابه اسمی جابجا شده است! نهایتا حمیده در تاریخ ۱۶ آمرداد به مرخصی استعلاجی اعزام شده است.

حمیده (رویا) ایزدپناه با نام مستعار دختر یوتاب، کنشگر مدنی پادشاهی‌خواه در حمایت از شاهزاده‌ رضا پهلوی فعالیت‌های میدانی انجام می‌داد. وی در تاریخ بهمن سال ۹۸ در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه سپاه، موسوم به بند ۲ الف، در زندان اوین منتقل گردید. این زندانی سیاسی نهایتا در تیرماه سال ۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی ایمان افشاری، از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به ۶ ماه شرکت در کلاس های آموزشی و همچنین رونویسی از سه جلد کتاب محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال زندان برای وی — که به صورت مشروط آزاد بود— قابل اجرا شد و در تاریخ اول دی‌ماه ۱۳۹۹ برای اجرای حکم روانه بند زنان زندان اوین گردید. به دلیل تمکین به حکم، محکومیت قابل اجرا به سه سال و نه ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. به نقل از یک منبع آگاه، حمیده (رویا ایزدپناه) تحت فشار بیش از حد روانی از طرف مسئولان زندان و حتی سایر زندانیان قرار دارد.

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک به مرخصی اعزام شد

سهیلا حجاب، وکیل حقوق بشر و فعال مشروطه‌خواه روز شنبه ۲۳ مرداد، از زندان قرچک به مرخصی اعزام شد.

سهیلا حجاب پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال حبس قطعی محکوم شده بود. وی که از خرداد ۹۹ در زندان است به مرخصی ۷ روزه اعزام شد.

خطر اعدام حیدر قربانی جدی است

چند روز پیش هیمن قربانی، فرزند حیدر قربانی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سنندج در پیامی ویدیویی خواستار حمایت نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری برای لغو حکم اعدام پدرش شد. همزمان سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کرد بر اساس اعترافات اجباری وی تحت شکنجه صادر شده است. این سازمان از مقامات جمهوری اسلامی خواست که حکم اعدام را متوقف کنند. به نقل از حسن قربانی، برادر حیدر قربانی این زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام در ایران بی گناه است و دیوان عالی کشور دلیلی برای رد درخواست اعاده دادرسی آقای قربانی ارایه نکرده است. صالح نیک‌بخت، وکیل این زندانی سیاسی اظهار کرد: آخرین درخواست اعاده دادرسی او تحویل آقای رئیسی داده شده بود و رئیسی هم برای دادگستری سنندج فرستاد. در دادگستری سنندج سه قاضی مخالفت کردند که اعاده دادرسی او را قبول کنند و متاسفانه با اعاده دادرسی او مخالفت شده و رد کردند.


مین، باز هم قربانی گرفت

مهدی جوادی و علی اکبری دو تن از کارکنان مرکز مین‌زدایی، بر اثر انفجار مین برجای مانده از جنگ ایران و عراق، جان خود را از دست دادند. این حادثه که صبح روز یکشنبه، ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ در جنوب دهلران اتفاق افتاد، باعث مصدمیت شهروند دیگری با هویت ناصر خدایی نیز شده است.


نماینده جمهوری‌خواه: جمهوری اسلامی به مدت ۴۲ سال مردم خود را شکنجه کرده است

کلودیا تِنی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به کمپین (سپاسگزاری از نمایندگان حامی مردم ایران) که توسط سازمان ـایرانیان آمریکایی برای آزادی ـ راه‌اندازی شده بود، و در حمایت از مردم ایران در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «من این افتخار را دارم که در کنار ایرانیان آمریکایی و دیگر ایرانیان در سراسر دنیا که خواستار پایان رژیم خشن [جمهوری اسلامی] در تهران هستند، باشم. به مدت ۴۲ سال، این رژیم مردم خود را شکنجه کرده، و در دنیا ترور انجام داده است. دیگر بس است.


واشنگتن از تهران خواست تا به تشدید تنش‌های اتمی پایان دهد

خبرگزاری الجزیره در گزارشی نوشت :ایالات متحده خواستار توقف تنش‌های هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی شده است .

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این خصوص گفته: تهران در زمینه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد پیشرفت داشته است .

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرده که جمهوری اسلامی از ۲۵۷ گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم (۲۰ درصد غنی شده) استفاده کرده است .

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از آژانس آورده که این گام سوم در برنامه چهار مرحله‌ای جمهوری اسلامی است – و چهارمین مرحله شامل تولید صفحه سوخت راکتور خواهد بود.

این در حالی است که واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی با اقدامات خود مذاکرات هسته‌ای را به مخاطره می‌اندازد

نِد پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره می‌گوید: جمهوری اسلامی نیازی به تولید اورانیوم فلزی – که ارتباط مستقیمی با توسعه تسلیحات اتمی دارد – ندارد.

این مقام ارشد دولت بایدن تاکید کرده که تهران باید تشدید تنش‌های اتمی را متوقف کرده، و با حسن نیت به مذاکرات برای اجرای کامل برجام بازگردد.


رویترز: تهران غنی‌سازی را تا حد درجه تسلیحات اتمی افزایش داده است

جمهوری اسلامی یک آبشار جدید غنی‌سازی ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ در گزارشی کوتاه نوشت : جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را تا حد درجه تسلیحات هسته‌ای افزایش داده است.

رویترز در گزارش خود به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آورده : جمهوری اسلامی سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰ درصد (در ماه فروردین) به ۶۰ درصد افزایش داده است.

در این گزارش آمده که تهران پیش تر از یک آبشار ۱۶۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد در نطنز استفاده می کرد . اما اکنون علاوه بر این آبشار ۱۶۳ عددی، یک مجموعهٔ ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ را نیز برای غنی سازی تا سطح ۶۰ درصد استفاده می کند.

گزارش‌ها می‌گویند این تصمیم تهران در پاسخ به قطعی برق در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در سایت نطنز بوده است. روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ سیستم برق‌رسانی سایت نطنز در پی یک انفجار از کار افتاد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) به کشورهای عضو اطلاع داده که جمهوری اسلامی در حال استفاده از آبشار دوم، برای این منظور است.

روز دوشنبه نیز آژانس در گزارشی از افزایش تولید اورانیوم فلزی – که در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای کاربرد دارد – توسط جمهوری اسلامی خبر داده بود.


اسرائیل پایگاه‌های جمهوری اسلامی در سوریه را مورد هدف قرار داد

نشریه انگلیسی زبان اورشلیم پست، روز چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت : دو موشک اسرائیلی مواضع شبه‌نظامیان – تحت حمایت جمهوری اسلامی – در سوریه را مورد هدف قرار دادند.

این نشریه به نقل از رسانه‌ سوری (سانا) می‌گوید : دو موشک به سوی به قرص النفل در نزدیکی روستای حضر در شمال استان قنیطره شلیک شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز در این مورد گفت: این حمله یکی از پایگاه‌های متعلق به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، از جمله گروه تروریستی حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله یک پست حزب‌الله و یک پست متعلق به جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.

این منطقه که از سوی ارتش دفاعی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته، مشرف به بلندی‌های جولان در اسرائیل است.


دیدار مقامات اسرائیل و آمریکا با محوریت جمهوری اسلامی

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت «نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در مورد موضوعاتی چون جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در این دیدار که روز پنجشنبه هفته آینده در کاخ سفید انجام خواهد شد، نفتالی بِنِت و جو بایدن در خصوص مسایل بین‌المللی (دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی) و از جمله جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهند کرد.



جِن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفته است : بایدن و بِنِت در خصوص امنیت منطقه و جهان، و برجام رایزنی خواهند کرد

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه این نخستین دیدار بایدن با نخست وزیر جدید اسرائیل از زمان روی کار آمدن نفتالی بِنِت است، این دیدار را با اهمیت توصیف کرد، و گفت: «سفر بِنِت همکاری میان آمریکا و اسرائیل را تقویت خواهد کرد.

او همچنین افزود: این سفر نشانه رابطه عمیق میان دو ملت، و بیانگر تعهد لرزش‌ناپذیر واشنگتن در قبال اسرائیل است

به نظر می‌رسد این دیدار در راستای مهار فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، و مقابله با نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی» صورت بگیرد.


نصرالله: نفت‌کش حامل سوخت ایران روانه لبنان شده است

رویترز- حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، می‌گوید نفت‌کش حامل سوخت ایران در حرکت به سوی لبنان است. رهبر این گروه تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۰ عنوان کرد که نفت‌کش حامل سوخت مورد نیاز لبنان به این کشور خواهد آمد – و خطاب به آمریکا و اسرائیل گفت: این نفت‌کش وارد آب‌های مدیترانه و خاک این کشور خواهد شد. نصرالله به تل‌آویو و واشنگتن نسبت به هرگونه اقدامی برای توقیف این محموله هشدار داد. این در حالی است که نشریه تایمز اسرائیل اظهارات حسن نصرالله را گردن‌کشی در برابر ایالات متحده و اسرائیل توصیف کرده است.

bottom of page