top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

فریبا اسدی زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه شامگاه چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه، به طور زودهنگام از زندان اوین آزاد شد.

فریبا اسدی، بهمن‌ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۰، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. این کنشگر پادشاهی‌خواه در طول مدت تحمل حبس در دو پرونده دیگری که بر علیه وی گشوده شد، به چهارسال حبس تعلیقی و سه ماه و یک روز حبس تعزیری نیز محکوم شد.



 

صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، شامگاه چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه، به طور زودهنگام از این زندان آزاد شد.

صبا کردافشاری پیش‌تر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» در مجموع به بیست‌وچهار سال حبس تعزیری همراه با محرومیت‌های اجتماعی دیگر محکوم شده بود. که با اعمال قانون کاهش مجازات، هفت سال و شش ماه زندان برای وی به اجرا درآمده بود.


 

عسل مسکین‌‌نواز، دختر مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه از کانون اصلاح و تربیت تهران با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده مسکین‌نواز : «در دادسرای اطفال تهران، پرونده‌ای برای عسل گشوده شده است. بعلاوه علیرغم گذشت ۱۰ روز از زمان انتقال پدرش، مهدی مسکین‌نواز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، وی تاکنون تماسی با افراد نزدیک خود برقرار نکرده است؛ بی‌خبری از وضعیت مهدی، به افزایش نگرانی‌های خانواده او در خصوص سرنوشت این زندانی منجر شده است.»

دوشنبه دهم بهمن‌ماه، همزمان با انتقال مهدی‌ مسکین‌‌نواز زندانی سیاسی مشروطه‌خواه از زندان رجایی‌شهر کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) زندان اوین، عسل مسکین‌نواز، دختر هفده‌ساله وی نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.


 

حجت‌اله رافعی، معلم مشروطه‌خواه اهل شهرستان شهریار، محبوس در زندان اوین آزاد شد.

حجت‌اله رافعی، ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، در منزل شخصی‌اش توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، کاشت ۴۰ اصله نهال و تنظیم یک پژوهشنامه درباره سلسله پهلوی محکوم شده بود.


 

آرش گنجی نویسنده، مترجم و از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج شنبه بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه از این زندان آزاد شد.

آرش گنجی، دی‌ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «عضویت و همکاری با گروهک ضدنظام»، «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

خالد پیرزاده، زندانی‌ سیاسی پادشاهی‌خواه شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، پس از ماه‌ها اعتصاب غذا با کاهش شدید وزن و وضعیت جسمانی وخیم از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

خالد پیرزاده، خردادماه ۱۳۹۸، در حین شعارنویسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

آرشام رضایی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، شنبه ۲۲ بهمن‌ماه از این زندان آزاد شد.

آرشام رضایی، هفدهم دی‌‌ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و سپس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» در مجموع به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

آرشام رضایی، در طول مدت تحمل حبس نیز در پرونده دیگری که بر علیه او گشوده شده بود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد. این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به ۱۱ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی کاهش یافت.


 

علی موسی‌نژاد فرکوش، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، شنبه ۲۲ بهمن‌ماه از این زندان آزاد شد.

علی موسی‌نژاد فرکوش، بیستم دی‌ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی»، «توهین به رهبری و توهین به خمینی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

زمان فدایی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه از این زندان آزاد شد.

زمان فدایی، بیست‌و‌چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، در مراسم کلیسایی در رشت توسط ماموران وزارت اطلاعات در رشت بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اداره و تشکیل کلیسای خانگی» به ده سال حبس محکوم شده بود. این حکم بعد از درخواست اعاده دادرسی به شش سال حبس تعزیری و ۸۰ ضربه شلاق تعزیری کاهش یافت.


 

ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی مخالف با حجاب اجباری، محبوس در زندان اوین، جمعه ۲۱ بهمن‌ماه، از این زندان آزاد شد.

ژیلا کرم‌زاده مکوندی، آبان‌ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و سپس توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

فردین ندافیان قمصری و شهرام نجف تومرائی شهروندان بهائی محبوس در زندان اوین، چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه از این زندان آزاد شدند.

فردین ندافیان قمصری و شهرام نجف تومرائی، پیش‌تر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ترتیب به یکسال حبس تعزیری و دوسال حبس تعزیری شده بودند.


 

صهبا فرنوش، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین آزاد شد.

صهبا فرنوش، بیست‌وچهارم آبان‌ماه ١٣٩۴، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و پس از مدتی در دی‌ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اداره تشکیلات بهایی»، «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت» در مجموع به شانزده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

هاله غلامی، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین آزاد شد.

هاله غلامی، هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۵، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری، شهروندان بهائی محبوس در زندان اوین آزاد شدند.

افسانه امامی، سیزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. سعید ناصری، همسر افسانه امامی و برادرش حمید ناصری، بیستم اسفندماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، هر یک به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.


 

نبیل موفقی، شهروند بهائی بیست‌و‌چهار ساله ساکن ساری، که پنجشنبه بیست‌ودوم دی‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان گنبدکاووس بازداشت شده بود، آزاد شد.


 

پیمان شیربندی و مهدی فقیری قلی لاله، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی سال جاری، توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شهرستان قصرشیرین به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق حرکات غیرمتعارف و هیاهو و جنجال و بازداشتن مردم از کسب و کار» هر یک به هشت ماه حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

پیمان شیربندی، چهل‌و‌سه ساله و مهدی فقیری قلی لاله، بیست‌وپنج ساله، در جریان خیزش سراسری اخیر، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرستان قصرشیرین بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

 


 

پویا نوروزی، یاشار راستی، مسعود ممتاز و فراز حقیقت‌ جو، شهروندان بهائی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه از این زندان آزاد شدند.

مسعود ممتاز، فراز حقیقت‌جو و پوریا نوروزی شهروندان بهائی ساکن شیراز، اواسط آذرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان عادل‌آباد منتقل شده‌ بودند.

یاشار راستی، دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز، چهاردهم دی‌ماه سال جاری، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از مدتی به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود.


 

نرگس ادیبی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواهِ محبوس در زندان اوین، شامگاه چهارشنبه نوزده بهمن‌ماه آزاد شد.

نرگس ادیبی، بیست تیرماه ۱۳۹۶، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.


 

بیتاحقانی نسیمی، بلاگر و دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه قدسیه ساری، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی جاری، دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه از زندان قائمشهر آزاد شد. جزئیاتی در خصوص نحوه و شرایط آزادی وی در دست نیست.

بیتا حقانی نسیمی، جوان بیست‌و‌دو ساله ساکن ساری در جریان خیزش سراسری اخیر، بیست‌وششم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ساری بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از اتهام «افساد فی الارض» تبرئه و به هجده سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط وسایل ارتکاب جرم به نفع دولت محکوم شده بود.


 

درخواست فرجام‌خواهی جواد روحی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی سال جاری، در دیوان عالی جمهوری اسلامی ثبت و جهت رسیدگی به شعبه نُهم دیوان عالی ارجاع داده شده است.

جواد روحی، جوان سی‌وپنج ساله اهل آمل، در جریان خیزش سراسری اخیر، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در نوشهر بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «ارتداد از طریق هتک حرمت قرآن از طریق آتش زدن قرآن و توهین به مقدسات»، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به سه بار اعدام محکوم شد.


 

عفیف نعیمی، مهسا تیرگر، کامیار حبیبی، رامله تیرگرنژاد، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ‌زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار، شهروندان بهائی ساکن استان البرز، توسط دادگاه انقلاب کرج، در یک پرونده مشترک مجموعا به بیش از ۳۶ سال حبس، جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، منع از فعالیت‌‌های آموزشی و فرهنگی، محرومیت از حقوق اجتماعی و منع خروج از کشور محکوم شده‌اند.

اتهامات مطروحه بر علیه این شهروندان بهایی «اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام»، «شرکت در تشکیل گروه و اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت در اطفال، کودکان و نوجوانان»، «فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدهای کودک»، «تبلیغ بر علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ» عنوان شده است.

کامیار حبیبی به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، منع خروج از کشور، ممنوعیت اقامت در استان البرز و دو سال منع از فعالیت‌‌های آموزشی و فرهنگی محکوم شده است.

رامله تیرگرنژاد، همسر کامیار حبیبی به سه سال حبس تعزیری، پرداخت سی میلیون تومان جزای نقدی، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، منع خروج از کشور، ممنوعیت اقامت در استان البرز و دو سال منع از فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی محکوم شده است.

مهسا تیرگر، شهرزاد مستوری، صدف شیخ‌زاده، نگین رضایی و نکیسا صادقی، هر یک به بیست‌و‌پنج ماه حبس تعزیری، جریمه نقدی، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال ممنوعیت اقامت در استان البرز، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع از هر گونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شده‌اند.

الهام شارقی آرانی و سابین یزدانی، هر یک به سه سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال ممنوعیت اقامت در استان البرز، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع از هر گونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شده‌اند.

سامان استوار، به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی و دیگر مجازات تکمیلی محکوم شده است.

عفیف نعیمی از مدیران سابق جامعه بهاییان ایران، به هفت سال حبس تعزیری، پنج میلیارد تومان جزای نقدی و دیگر مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است.


 

منصور و نظام‌الدین حوت، دو تن از بازداشت‌شدگان خیزش ملی سال جاری، هجدهم دی‌ماه، توسط شعبه دوم کیفری مجتمع قضایی شهید نوری، دادگاه عمومی زاهدان به اتهامات «محاربه» و «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده‌اند.

منصور حوت، ۲۷ساله، متاهل و نظام‌الدین حوت، ۲۰ساله، هشتم مهرماه در جریان خیزش ملی، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در چابهار، بازداشت و سپس به بند ۹ زندان زاهدان منتقل شدند. این شهروندان تاکنون از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم هستند.


 

یاسین جمالی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه چهارشنبه بیست‌و‌ششم بهمن‌ماه از زندان اوین آزاد شد.

یاسین جمالی، چهارم تیرماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات اسلامی» و «توهین به رهبری و روح الله» در مجموع به چهارده سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه چهارشنبه بیست‌و‌ششم بهمن‌ماه از زندان رجایی‌شهر کرج، آزاد شد.

رضا محمدحسینی، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «توهین به رهبری»، «تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه» و «خروج غیرقانونی از کشور و ورود غیرقانونی به کشور» در مجموع به شانزده سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژیست ساکن کرج از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، محبوس در ندامتگاه مرکزی کرج با وجود مبتلا بودن به بیماری‌های متعدد از حق درمان محروم مانده است.

به نقل از یک منبع آگاه: «حمید قره‌حسنلو از بیماری‌ قلبی و کلویت روده رنج می‌برد. هم اکنون وضعیت جسمانی وی وخیم است. علیرغم نیاز جدی به رسیدگی پزشکی تخصصی، از اعزام به بیمارستان محروم مانده است. آقای قره‌حسنلو که از بیماری قلبی رنج می.برد، در فروردین ماه امسال برای دومین بار دچار سکته قلبی شده بود.»

حمید قره‌حسنلو، در جریان خیزش سراسری پس از شرکت در مراسم چهلم جاویدنام حدیث نجفی روز سیزده آبان، در منزل شخصی‌اش به اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور» بازداشت و به اعدام محکوم شده است.


 

مینا یعقوبی، از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط دادگاه انقلاب اراک به هشت سال حبس تعزیری، دوسال ممنوعيت اقامت در شهر محل سکونت خود و توسط دادگاه کیفری دو اراک به سه سال حبس تعزیری، هشتادو‌پنج ضربه شلاق و ۱۲۴ ساعت شستن قبور محکوم شده است.

مینا یعقوبی، مربی بدنساز و مادر یک فرزند ۱۲ساله، دوازدهم آبان‌ماه در جریان خیزش سراسری سال جاری، به اتهام «هتک حرمت گلزار شهدای اراک» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی اوایل آذر‌ماه با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.


 

آستیاژ حقیقی و نامزدش امیرمحمد احمدی، دو بلاگر جوان از زندان آزاد شدند.

آستیاژ حقیقی و نامزدش امیرمحمد احمدی دهم‌آبان‌ماه سال جاری، پس از انتشار ویدئویی از رقص دو نفره‌شان در حوالی میدان شهیاد (آزادی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری بازداشت و به دلیل حمایت از فراخوان‌های اعتراضات مردمی در پلتفرم اینستاگرام توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌ بودند.


 

کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه و از امضاکنندگان بیانیه استعفای علی خامنه‌ای، پنجشنبه بیست‌وهفتم بهمن‌ماه از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

کمال جعفری یزدی، مردادماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت و پس از مدتی اواخر فروردین‌ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر به اتهامات «تشکیل دسته و گروه به قصد براندازی نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» در مجموع به سیزده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، در دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی پذیرفته و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

محمد بروغنی در جریان خیزش ملی اخیر در پاکدشت بازداشت و به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد»، «درگیری با ماموران و به آتش کشیدن فرمانداری پاکدشت» توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شده بود. این حکم پانزدهم آذرماه توسط دیوان‌ عالی جمهوری اسلامی عینا تایید شد.


 

امیر پورنگ سرمدی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه دوشنبه یکم اسفندماه از زندان بابل، آزاد شد.

امیر پورنگ سرمدی، سوم مردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و دی‌ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


 

پیام ولی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به اتهامات «همکاری با دول متخاصم»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به شانزده سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یاسوج، همراه با معرفی هفتگی خود به دادگاه انقلاب، محکوم شده است.

پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج در تاریخ دوم مهرماه سال جاری، ضمن تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. وی پس از مدتی به زندان قزل‌حصار انتقال داده شد.


 

مهرداد و مجتبی مقیسه از بازداشت‌شدگان خیزش ملی، توسط شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهرستان سبزوار به اتهامات «درگیری با نیروهای حافظ امنیت و اداره گروه و دعوت به اغتشاشات و درگیری» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» هر کدام به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهرستان‌های خور و بیابانک محکوم شده‌اند.

مهرداد و مجتبی مقیسه، شهروندان ساکن شهرستان سبزوار، دوم مهرماه در جریان خیزش ملی سال جاری، توسط نیروهای امنیتی همراه جمهوری اسلامی بازداشت و در نهایت یکم دی‌ماه، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شدند.


 

سعید اتحاد، شهروند بهائی سه‌شنبه دوم اسفندماه از زندان عادل‌آباد شیراز، آزاد شد.

سعید اتحاد، شهروند بهائی ساکن شیراز در تاریخ هفدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه های معاند نظام» به سه سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود‌.


 

قاسم معصومی، شهروند بهائی یکشنبه سی‌اُم بهمن‌ماه از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.

قاسم معصومی، شهروند بهائی ساکن شیراز در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه های معاند نظام» به سه سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود‌.


 

محمد ابوالحسنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر قزوین، دست به اعتصاب غذا زده است.

به نقل از یک منبع آگاه: «از روز یکم اسفندماه، آقای ابوالحسنی در اعتراض به انتقال اجباری و خشونت‌آمیز خود از زندان اوین به زندان قزوین و همچنین عدم اجرای اصل تفکیک جرائم و نگهداری در کنار زندانیان جرائم عمومی، دست به اعتصاب غذا زده است.»

این کنشگر مدنی دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه، بدون اطلاع قبلی، همراه با ضرب‌وشتم از زندان اوین به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد.

محمد ابوالحسنی، پیش‌تر توسط شعبه بیست‌و‌شش دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پانزده ماه حبس تعزیری و چهار ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی به مدت روزی ۴ ساعت محکوم شد. این حکم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید و اجرایی شد. محمد ابوالحسنی، اواسط مهرماه سال جاری در پرونده دیگری که در زمان تحمل حبس برعلیه وی گشوده شد، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال حبس محکوم شد.



 

 

 

آخرین آمار از خیزش ملی جاری در ایران


از تاریخ ۲۶ شهریورماه تا یکم اسفندماه



تعداد آزاده‌رزمان جان‌باخته تاکنون ۵۳۰ تن اعلام شده است.


۷۱ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.


۱۹۷۶۳ نفر بازداشت شده‌اند، که از این آمار تنها هویت ۵۲۰۸ نفر شناسایی شده است.


۱۸۱ کودک و نوجوان زیر سن قانونی (هجده سال) بازداشت شده شناسایی شده است.


تاکنون ۴ تن از این آزاده‌رزمان بازداشت‌ شده در خیزش ملی جاری،  توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.


۷۲۳ نفر از دانشجویان دانشگا‌ه‌های کل کشور نیز بازداشت‌ شده‌اند.

bottom of page