top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

حکم ده سال و نه ماه حبس تعزیری ساناز تفضلی، شهروند بهائی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، توسط شعبه سی‌وپنج دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تایید شد.


وی پیش‌تر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی»، «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن» در مجموع به ده سال و نه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

ساناز تفضلی، ۴۵ساله، شهروند بهائی ساکن مشهد، یکم آذرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده‌اش، بازداشت شد. وی هشتم دی‌ماه پس از پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل گردید.

 

احمد جعفری نعیمی، شهروند بهائی ساکن یزد، سیزدهم مهرماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در محل کارش بازداشت، و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی، اطلاعی در دست نیست.


 

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، سیزدهم مهرماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت، و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «ماموران اطلاعات پس از محاصره منزل ایمان رشیدی، ضمن ورود غیرقانونی و تفتیش کامل، این شهروند را مقابل دیدگان همسر و فرزند هجده ماهه‌اش بازداشت کرده و تلفن‌های همراه این خانواده را نیز با خود بردند.»

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی، اطلاعی در دست نیست.

 

کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر که در جریان خیزش ملی ایران، بینایی یک چشم‌اش را از دست داده است، توسط شعبه بیست‌وشش دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد.


کوثر افتخاری، بیستم مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی) در تهران، هدف گلوله‌ ساچمه‌ای ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت. وی بر اثر شدت جراحات وارده، بینایی یک چشم خود را از دست داد.

 

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی واحد کرج، فعال حقوق کودکان، دوازدهم مهرماه، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان قرچک ورامین به طور موقت آزاد شد.

سمانه اصغری، بیست‌وسوم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به بند دویست ‌ونه زندان اوین منتقل شد. وی نهم مهرماه از بند دویست‌ونه زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل گردید.


سمانه اصغری، برای بار نخست نوزدهم مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران بازداشت و به بند دویست‌ونه زندان اوین منتقل شد. وی پس از پایان یافتن مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد.

سمانه اصغری، پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

اتهامات طرح شده علیه وی برای صدور این حکم، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی»، «عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده» و «نشر اکاذیب» اعلام شده بود. وی در نهایت چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

 

پیام باستانی پاریزی، کنشگر مشروطه‌خواه، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان اوین محبوس است.

به نقل از منبع نزدیک به خانواده این کنشگر مشروطه‌خواه: «اخیرا آقای باستانی به اندرزگاه چهار زندان اوین منتقل شده است. همچنین اتهام مطرح شده علیه او اجتماع و تبانی عنوان شده است.»


پیام باستانی پاریزی، بیستم شهریورماه، در خانه پدری‌اش، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و یکم مهرماه، پس از پایان یافتن مراحل بازجویی از بازداشتگاه یک-الف سپاه پاسداران به زندان اوین منتقل شد.

این کنشگر مشروطه‌خواه، دوم مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در نهایت نوزدهم بهمن‌ماه همان سال، از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

 

فریبا اسدی، کنشگر پادشاهی‌خواه و زندانی سیاسی سابق، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان کچویی کرج بسر می‌برد.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده‌‌ی اسدی: «پرونده خانم اسدی در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای کرج، از بابت اتهامات کشف حجاب و تبلیغ علیه نظام در حال بررسی است.»


این کنشگر پادشاهی‌خواه، اواخر شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و به زندان کچویی کرج منتقل شد.

فریبا اسدی، برای بار نخست بهمن‌ماه ۲۵۷۹ (۱۳۹۹ خورشیدی)، توسط ماموران امنیتی بازداشت و در تاریخ دهم مهرماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. وی در طول مدت تحمل حبس در دو پرونده دیگری که بر علیه وی گشوده شد، به چهارسال حبس تعلیقی و سه ماه و یک روز حبس تعزیری نیز محکوم شده بود.

فریبا اسدی، در نهایت نوزدهم بهمن‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، به طور زودهنگام از زندان اوین آزاد شد.

 

شامگاه نهم مهرماه، چهار شهروند بهائی ساکن یزد، به نام‌های ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


به نقل از یک منبع آگاه: «این شهروندان بهائی در منزل شکوفه بصیری، مهمان بودند که ماموران امنیتی با ورود به منزل، اقدام به بازداشت آنها کردند. پس از بازداشت این شهروندان، ماموران منزل هر کدام از آنان را نیز تفتیش کردند.»

تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان بهائی اطلاعی در دست نیست.

 

محمدولی حیدربیگی از جانبازان هفتاد درصد جنگ ایران و عراق، توسط شعبه صد و سه دادگاه کیفری دو شهرستان ابهر به اتهامات «همکاری با دولت متخاصم»، «تبلیغ علیه نظام نظام»، «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» در مجموع به سیزده سال حبس تعزیری محکوم شد.


محمدولی حیدربیگی، بیست‌وهشتم آبان‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زنجان منتقل شد. وی در نهایت بیست‌وسوم آذرماه همان سال، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان صفرآباد زنجان آزاد گردید.

 

رضا نوروزی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، نهم مهرماه، با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان اوین به طور موقت آزاد شد.

رضا نوروزی، شانزدهم شهریورماه، در منزل شخصی‌اش در شهرستان ملارد - استان تهران، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد.


رضا نوروزی، برای نخستین بار اردیبهشت‌ماه سال ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، به همراه همسر و دو فرزندش در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) تهران به نشانه‌ی اعتراض اتومبیل نیسان خود را به آتش کشید. وی بدلیل سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و حمایت از شاهزاده رضا پهلوی بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده بود.

وی در مردادماه سال ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، نیز در پرونده دیگری توسط دادگاه مجتمع غذایی کچویی به اتهام «اخلال در نظم زندان» به پرداخت هجده میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید.

این کنشگر پادشاهی‌خواه، در نهایت ششم خردادماه ۲۵۸۲ (۱۴۰۲ خورشیدی)، از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

 

علی‌پناه و روح‌الله حیدری، پدر و برادر جاویدنام جواد حیدری، هشتم مهرماه، با قرار وثیقه به طور موقت از زندان «چوبیندر» قزوین آزاد شدند.


علی‌پناه حیدری و روح‌الله حیدری، سی‌ام شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌ بودند.

جاویدنام جواد حیدری، ۴۰ساله، سی‌ویکم شهریورماه در شهر قزوین در جریان خیزش ملی ایران با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مجروح شد. نیروهای امنیتی به جای انتقال این آزاده‌رزم به بیمارستان او را به مقر فرماندهی انتظامی بردند. وی بر اثر شدت جراحات وارده و خون‌ریزی شدید جان‌ باخت.

 

bottom of page