top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر ایران

شنبه ۶ آبان، ۲۵۸۲ شاهنشاهی

 

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، دوم آبان‌، در پی ناگواری نهش جسمانی‌اش از زندان وکیل‌آباد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل شد.

این بانوی شجاع بیست‌وهفتم مهرماه، برغم نیاز شدید به رسیدگی و مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان، توسط‌ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جهت سپری کردن دوران محکومیت‌‌اش بازداشت، و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده بود.


فاطمه سپهری، شامگاه پنجم مهرماه، به دلیل مشکلات قلبی از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد منتقل گردید و دو روز بعد مورد عمل قلب باز قرار گرفت.

وی دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز برای بار سوم در طی یک سال گذشته، به دلیل وجود توده‌ای در دست چپ‌اش تحتف عمل جراحی قرار گرفت. وی هجدهم اردیبهشت‌ماه، علیرغم نهش ناگوار جسمانی‌اش از بیمارستان به زندان وکیل‌آباد مشهد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، چهارشنبه سی‌اُم شهریورماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در شهر مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل‌آباد این شهر منتقل شد.

وی پس از مدتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «توهین به خمینی و خامنه‌ای» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» به هجده سال حبس محکوم شد. پس از مدتی این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.

این کنشگر مشروطه‌خواه در پرونده دیگری نیز توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهامات «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی» و «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» به یکسال حبس تعزیری و پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

رضا (فواد) چوبین، دایی جاویدنام آرتین رحمانی پیانی، سی‌اُم مهرماه، با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به طور موقت از زندان شیبان اهواز آزاد شد.


وی بیست‌ودوم فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شهرستان ایذه بازداشت شد.

جاویدنام آرتین رحمانی پیانی، نوجوان هفده ساله، در جریان خیزش ملی ایران، بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال گذشته در شهرستان ایذه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید.

 

جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده‌‌ی جدید منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه محبوس در زندان «چوبیندر» قزوین، بیست‌ونهم مهرماه، از طریق ویدئو کنفرانس توسط شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین، برگزار شد.


به نقل از یک منبع آگاه: «منوچهر بختیاری از دندان درد و عفونت دندان رنج می‌برد و حدود دو ماه است که از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. عفونت به چشم و گوش وی سرایت کرده است.»

منوچهر بختیاری، پدر جاویدنام پویا بختیاری، نُهم اردیبهشت‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به سه سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وی پیش‌تر نیز در دوران تحمل حبس با پرونده جدیدی علیه خود، به اتهام «توهین به رهبری» مواجه شد.

 

حجت‌اله رافعی، معلم مشروطه‌خواه محبوس زندان اوین، برغم ناگواری نهش جسمانی‌اش از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

وی یکم شهریورماه، در منزل شخصی‌اش در شهرستان شهریار، توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران حین بازداشت اقدام به تفتیش خانه او کرده‌اند و تلفن همراه این کنشگر مشروطه‌خواه را با خود برده‌اند.


حجت‌اله رافعی، نخستین بار پانزدهم تیرماه ۲۵۸۰، در منزل شخصی‌اش توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، کاشت ۴۰ اصله نهال و تنظیم یک پژوهشنامه درباره سلسله پهلوی محکوم شده بود. این معلم مشروطه‌خواه، در نهایت بیست‌ودوم بهمن‌ماه ۲۵۸۱، در زندان اوین آزاد شد.

 

بهروز ایزدی‌راد، کنشگر مشروطه‌خواه، بیست‌ونهم مهرماه، به دلیل فشارهای روحی ناشی از شکنجه‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جهت گرفتن اعترافات اجباری با خوردن قرص دست به خودکشی زد. وی پس از ناگوار شدن نهش جسمانی‌اش به مراکز درمانی منتقل شد و بدون رسیدگی کامل پزشکی به زندان امیرآباد گرگان بازگردانده شد.


این کنشگر مشروطه‌خواه، بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شهرستان گرگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بهروز ایزدی‌راد، مهرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، در جریان خیزش ملی ایران نیز توسط نیروهای امنیتی در استان گلستان بازداشت و پس از مدتی به زندان امیرآباد گرگان منتقل شده بود. وی در نهایت بیست‌وهشتم آذرماه همان سال، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان علی‌آباد کتول به چهار سال و یک ماه حبس محکوم شد. محکومیت او پس از تسلیم به رای، به دو سال و ده ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

وی در نهایت پس از تحمل حدود ۵ ماه حبس، در بهمن‌ماه سال گذشته، از زندان گرگان آزاد شد.

این کنشگر مشروطه‌خواه، پیش‌تر نیز در تاریخ بیست‌وچهارم بهمن‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، پس از احضار به شعبه هفت دادسرای اوین، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. وی پس از پایان مراحل بازجویی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

بهروز ایزدی‌راد، در تاریخ هجدهم خردادماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در گروه ها و دسته جات به جهت برهم زدن امنیت ملی» به یک سال حبس و سه سال محروم از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود.

 

حسین و محمدحسین سپهری، برادران فاطمه سپهرى، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه با گذشت بیش از یکماه از زمان دستگیری، کماکان به طور بلاتکلیف در زندان وکیل‌آباد مشهد محبوس هستند. تا کنون با آزادی موقت آقایان سپهری، مخالفت شده است.


پیش‌تر خسرو علیکردی، وکیل مدافع خانواده سپهری از ارجاع پرونده حسین و محمدحسین سپهری، با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شعبه ۹۰۳ بازپرسی مشهد، خبر داده بود.

حسین و محمدحسین سپهری، ششم مهرماه، به دلیل حضور در بیمارستان شهناز پهلوی (قائم) مشهد، برای آگاهی از حال خواهرشان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و به زندان وکیل‌آباد منتقل شدند.

محمدحسین سپهری، پیش‌تر نیز به دلیل امضای بیانیه ۱۴ (استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی) در مردادماه ۲۵۷۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در نهایت هشتم خردادماه سال جاری، از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

 

جمال قدیرزاده، شهروند بهائی ساکن یزد، با قرار وثیقه به طور موقت از بازداشتگاه وزارت اطلاعات این شهر آزاد شد.


جمال قدیرزاده، شامگاه نهم مهرماه، به همراه چند شهروند بهائی دیگر، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

 

ستاره طعامی، شهروند بهائی ساکن شیراز، دوم آبان‌ماه، با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان عادل‌آباد این شهر، آزاد شد.


ستاره طعامی، چهارم مهرماه، به همراه سه شهروند بهائی دیگر به نام‌های سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی و بهاره قادری، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

تا کنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

 

حکم چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس و محرومیت‌های اجتماعی سوسن بادوام، شهروند بهائی ساکن رشت، یکم آبان‌ماه، توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، عینا تایید شد.

این شهروند بهائی، پیش‌تر توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب این شهر به اتهامات «فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس تعزیری محکوم شده بود.


وی بعنوان مجازات تکمیلی نیز به ده سال محرومیت از حق عضویت در احزاب، گروها و دسته‌جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، محکوم گردیده بود.

سوسن بادوام، بیست‌وهشتم آذرماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، توسط نیروهای اطلاعات سپاه استان گیلان بازداشت، پس از مدتی با پایان یافتن مراحل بازجویی با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.

 

نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر، به اتهامات «عضویت در گروه با هدف برهم زدن نظم و امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد.


نوشین مصباح، اوایل شهریورماه سال جاری، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای مشهد احضار و پس پایان مراحل بازپرسی با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شد.

 

ده شهروند بهائی ساکن اصفهان، به نام‌های ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی، یکم آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


به نقل از یک منبع آگاه: «این شهروندان در منازل شخصی خود و توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. ماموران ضمن تفتیش منزل این شهروندان، شماری از لوازم شخصی خانواده آنها را نیز ضبط کردند.»

تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان بهائی، اطلاعی در دست نیست.

 

نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی، شهروندان بهائی ساکن مشهد توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به اتهامات «عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شدند.

نسیم ثابتی، رویا قانع عزآبادی، سهیلا احمدی و آزیتا فروغی، مردادماه سال جاری، با حضور شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای انقلاب شهر مشهد، مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفتند و با قرار وثیقه آزاد شدند.

 

شش شهروند بهائی به نام‌های سعیده خضوعی، صبا سفیدی، ایرج شکور، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر و ارسلان یزدانی، توسط شعبه بیست‌ونهم دادگاه انقلاب تهران در مجموع به سی‌ودو سال و ده ماه حبس محکوم شدند.



ارسلان یزدانی، به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ««فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام» به شش سال محکوم شده است.

پدرام عبهر و سعیده خضوعی، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» هر کدام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

ایرج شکور نیز به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی» به شش سال حبس تعزیری محکوم گردید.

سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی، به اتهامات «عضویت در گروه‌‌های مخالف نظام» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام» هر کدام به چهار سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

ارسلان یزدانی، دهم شهریورماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت، و در نهایت بیست‌وچهارم مهرماه، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد. خانم ابراهیمی، همسر وی نیز بیستم دی‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، پس از حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت، و بیست‌ویکم دی‌ماه، با قرار وثیقه هشتصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد گردید.

سعیده خضوعی، بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۲۵۸۱ (۱۴۰۱ خورشیدی)، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت، و سوم خردادماه همان سال با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد.

صبا سفیدی، بیست‌ویکم دی‌‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، پس از حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت، و چهارم اسفندماه همان سال با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

پدرام عبهر، سی‌اُم آبان‌ماه ۲۵۸۰ (۱۴۰۰ خورشیدی)، توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و چهارم دی‌ماه همان سال با قرار وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

ایرج شکور، نویسنده و محقق بهائی نیز سابقه چندبار بازجویی را داشته است. او هم اکنون با وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد است.

 

bottom of page